Hoppa till innehållet

Nollvision införs för norsk turism i Sverige

2 procent av alla reseintresserade norrmän har aldrig varit i Sverige. Det vill Visit Sweden ändra på genom en spektakulär Sverigeresa.

Foto: TT

Norrmannen är den nationalitet som reser mest till Sverige. Norska turister gör årligen cirka 3,5 miljoner övernattningar i Sverige och cirka 3,7 miljoner endagsbesök, enligt Visit Sweden, organisationen som marknadsför Sverige utomlands.

Men för 68 000 av dem som vill resa hit har ett besök aldrig blivit av, enligt Visit Swedens målgruppanalyser. Det motsvarar 2 procent av alla reseintresserade norrmän.

För att maximera intresset inför sommaren har Visit Sweden och Sveriges ambassad i Oslo signerat en nollvision om att alla norrmän som vill ska ha besökt Sverige.

I kampanjen ”Jakten på den siste nordmannen” kommer en utvald norrman att få följa med på en specialkomponerad resa till Sverige sista veckan i maj. Bland annat utlovas ett möte med det svenska herrlandslaget i fotboll.

Ansökningarna har strömmat in sedan kampanjen drog igång i april, enligt arrangören. Initiativet bevakas dessutom av norska TV2 och positiva uttalanden från kända profiler som hotellkungen Petter Stordalen har väckt stor uppmärksamhet i radio, tv och sociala medier.

”Vi vill få fler att upptäcka mer av Sverige och stanna längre”, säger Visit Swedens vd Thomas Brühl i ett pressmeddelande.

Visit Sweden ägs av staten via näringsdepartementet och Svensk Turism AB. Kampanjen genomförs i samarbete med Volvo Cars, Choice Hotels och Fjordline.

Innehåll från MendiAnnons

Träna upp hjärnan – öka effektiviteten och skapa optimala arbetsplatsen

Mendi är en portabel hjärnträningsprodukt. Med den kan företag båda mäta och träna upp de anställdas hjärnaktivitet – och därmed öka effektiviteten.

Hjärnhälsa är sällan något det pratas om och att det går att träna upp hjärnan är det inte alla som har koll på – men det går i allra högsta grad.

– De flesta är medvetna om att man får positiva effekter av att träna kroppen och hjärnan fungerar på exakt samma sätt, säger Eva Engelbert, vd på Mendi.

Portabel hjärnträningsprodukt 

Neurofeedback-träning har funnits sedan 1960-talet och är ett vetenskapligt validerat sätt att lära hjärnan att fungera bättre. Det används exempelvis av professionella atleter amerikanska elitstyrkor och av dem som vill hantera vardagen bättre.

– Våra kunder vittnar om att de sover bättre, känner mindre ångest, kan kontrollera sin PTSD och har starkare impulskontroller som är en del av ADHD- och ADD-problematiken, säger Dr Mustafa Hamada, produkt- och forskningsansvarig på Mendi.

Detta eftersom neurofeedback exempelvis kan ge förbättrat fokus, kortare reaktionstider och snabbare skiftningar mellan olika tillstånd. 

Mendi har tagit fram en portabel hjärnträningsprodukt. Med hjälp av ett headband och en app får användaren information om sin hjärnaktivitet och kan på så sätt träna upp sin mentala förmåga. Det här innovativa systemet gör det möjligt att mäta och förbättra hjärnfunktionen i realtid. 

– Neural information från hjärnan omvandlas till spelliknande övningar, vilket gör neurofeedback till en rolig och engagerande upplevelse, säger Dr Mustafa Hamada.

Plattform som ger helhetsbild av hälsan på arbetsplatsen

Mendi Innovations AB, som i dag har drygt 35 000 användare, samarbetar med det globala IT-konsultbolaget Accenture för att bygga en plattform för hjärnhälsa som riktar sig mot ‘Corporate Wellness’ och elitidrottare. Plattformen ska ge en helhetsbild av hälsa och välmående på arbetsplatsen, med skräddarsydda träningsprogram som förbättrar kognitiv funktion, stresshantering och generell produktivitet hos anställda. I förlängningen möjliggör detta förutom en bättre allmänhälsa även effektivare och säkrare arbetsplatser.

– För exempelvis piloter och kirurger kan tappat fokus vara skillnaden mellan liv eller död, säger Eva.

Enligt en studie av IT Governance Institute kostar mänskliga fel företag i Storbritannien uppskattningsvis 98,6 miljarder pund per år.

– Tappar man fokus kommer misstag att ske. Vi vill använda Mendi för att under längre perioder kunna se, och varna, om en person är nära en nivå där misstag kan begås, säger Dr Mustafa Hamada.

– Att bygga en ekonomi baserad på psykologiskt och kognitivt välbefinnande gör det möjligt att skapa en starkare och mer motståndskraftig framtid.

 

Läs mer på https://www.mendi.io/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mendi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera