Hoppa till innehållet

Naturturismen på frammarsch

Svenskarna ger sig ut i naturen som aldrig förr enligt en färsk undersökning från Svenska Turistföreningen.
Både turistnäring och friluftslivet är på uppgång och intresset är stort inför Vildmarksmässan som drar i gång i helgen.

Fjällvandring i Jämtland. En typ av resande som ökat bland svenskarna. ”Vi ser att allt fler vill uppleva naturturism och ekoturism”, säger Magnus Ling, generalsekreterare på STF.
Fjällvandring i Jämtland. En typ av resande som ökat bland svenskarna. ”Vi ser att allt fler vill uppleva naturturism och ekoturism”, säger Magnus Ling, generalsekreterare på STF.Foto: Foto: Anette Andersson

I en ny undersökning som Svenska Turistföreningen, STF, gjort tillsammans med Novus fortsätter vandringstrenden i Sverige att öka.

”Vi ser att allt fler vill uppleva naturturism och ekoturism. Människor vill åt det oförstörda och fräscha i naturen”, säger Magnus Ling, generalsekreterare på STF.

Att sola och bada är fortfarande det mest populära bland svenskarna – där 36 procent av de tillfrågade uppgav att de helst ägnar sig åt det under sin semester. Men enligt undersökningen ägnar sig nästan en fjärdedel av svenskarna helst åt vandring under en aktiv semester i Sverige.

Magnus Ling tror att det ökade intresset beror på att människor vill komma ut i naturen, prova något nytt och röra på sig.

”Vandring börjar bli en livsstil. Vi ser ett breddat intresse för våra guidade turer och kurser, som numera fylls av människor som inte alltid är uppväxta i vandringskängor. Fler upptäcker vandring oavsett om den sker runt städerna eller på Kungsleden”, säger han

Anledningen till ökningen tror Magnus Ling beror på ökad hälsomedvetenhet men också att de som erbjuder naturturismresor i Sverige blivit bättre på att marknadsföra sig och STF ser ett större intresse för att vandra på lederna i mellersta och södra Sverige.

”Man vill göra mer på semestern och ha fler upplevelser tillsammans. Vildmarken behöver heller inte vara så strapatsrik. En vandring kan ske under viss komfort, om man vill det”, säger han.

Många resenärer vill åt naturen och komma bort från staden, men många vandrar helst nära det egna hemmet. Samtidigt ökar också intresset för mer extrema vildmarksupplevelser.

”Intresset ökar för löpning på fjället, och bland yngre människor har de stora ryggsäckarna kommit tillbaka. Där det finns en grupp som gillar att klara sig självständigt i vildmarken”, säger Magnus Lind.

Det stora intresset för vandring tas till vara även på Vildmarksmässan som drar i gång under helgen på Stockholmsmässan, där stort fokus läggs på en fördjupad upplevelse i vildmarken.

 

TREND 1:
Naturupplevelse i utlandet

Även under resor till utlandet ökar suget efter vildmarken. Det finns en ökad efterfrågan på både rena friluftsresor samt friluftsliv i samband med solsemestern. Och aktiviteten som ökar mest är vandringen.

”Det började redan i fjol, men även i år ser man ökade resor till exempelvis Österrike. För många svenskar har naturupplevelsen blivit viktigare”, säger

Ökningen till Österrike beror på ett ökat intresse för Alperna även under sommarhalvåret. Svenskarna vill vandra i bergsmiljöer och uppleva naturen mer än ifrån solstolen. Trender går hand i hand med den hälsotrend som slått igenom den senaste tiden. Och även renodlade träningsresor ökar.

”Träning över huvud taget på resan är viktigt för svenskarna”, säger hon.

Många vill uppleva naturen under kontrollerade former, men även resorna för de som vill vandra utomlands på egen hand ökar.

 

Trend 2:
En fördjupad upplevelse

En trend som märks av bland de friluftstörstande svenskarna, som Vildmarksmässan tagit till vara på, är viljan att få en djupare förståelse för vildmarkslivet.

”Många upplever i dag att de inte hinner ge sig ut i naturen. Så när någon väl får tid att ge sig ut på vandring, så vill man få ut så mycket som möjligt ifrån det, säger Patrik Löwstedt”, projektledare för Vildmarksmässan.

Bland annat kommer besökare kunna lära sig mer om naturfoto under mässan, både med mobilkamera och proffsutrustning. Koncept som Fotoskola och Camp Vildmark, med praktiska och teoretiska kurser, återkommer från att ha varit nya moment i fjol.

”Vi har märkt av att många besökare vill grotta ner sig i hur man ska göra för att klara sig i vildmarken. Vilket vi nu tagit fasta på”, säger han.

 

Trend 3:
Vildmarksmat

”Folk blir mer och mer ambitiösa på gastronomi generellt, och det återspeglas också på matlagningen ute i vildmarken. Folk vill inte ha pulvermix längre”, säger kocken Niklas Ekstedt, författare till kokboken ”Ekstedt över öppen eld – recept för det analoga köket” samt ägare till restaurangen Ekstedt.

Han menar att intresset generellt ökat för vad som kan tillagas över en öppen eld ute i naturen.

Den som är ute på vandring är mer benägen att koka kaffe på plats, i stället för att ta med kaffe i termos, och tillagar hellre riktiga maträtter. Niklas Ekstedt tror att är ett led i att människor vill komma ifrån staden och uppleva naturen i större utsträckning.

”Snart finns det en Joe & The Juice och en Vapiano i vartenda hörn i alla städer. När man kommer ut i vildmarken vill man ha en en helhetsupplevelse. Då blir det man äter och dricker lika viktig som omgivningen”, säger han.

Innehåll från Switzerland Tourism & SWISSAnnons

Möt våren i charmiga, gemytliga Genève

Genève – med energi som en storstad och lugnet från en småstad.
Genève – med energi som en storstad och lugnet från en småstad.

Genève är mer än bara en genomfartsstad för vintersportentusiaster på väg till de schweiziska alperna.

Staden mellan bergen erbjuder en unik charm, särskilt när våren anländer och dess skönhet blomstrar i full prakt. Med SWISS flyger du direkt från Stockholm och Köpenhamn dagligen.

Extern länk: Hitta vårens erbjudande hos SWISS. 

Genève, Schweiz västligaste stad, erbjuder en fängslande blandning av naturlig skönhet och kulturell rikedom.

Omfamnat av de imponerande Alperna och Jurabergen breder Genevé ut sig på bägge sidor av Europas största sjö – Genèvesjön. Området har en pittoresk bakgrund med böljande vingårdar, blommande trädgårdar och charmiga byar.

I fjol utsågs Genève till den sjunde mest levande staden i Europa och rankas i år på fjärde plats bland Europas bästa resmål. Staden lockar besökare med sina charmiga hotell, gourmetrestauranger och sin livliga kulturscen.

Festivaler och evenemang med fokus på mat, musik och konst pågår året runt och kompletteras av ett stort utbud av museer och sightseeingmöjligheter.

Klockor och choklad

Sommartid stoltserar staden även med en av världens högsta fontäner, mitt i Genèvesjön finns nämligen Jet d’eau, som skickar upp sjövatten mer än 100 meter upp i luften.

Genèves lysande historia inom klocktillverkning och chokladhantverk bidrar till stadens dragningskraft, med ikoniska monument, kända klockbutiker och museer, och hantverksmässiga chokladtillverkare.

Oavsett om man ägnar sig åt lyxshopping, njuter av sig ut på utomhusäventyr erbjuder Genève en oförglömlig upplevelse under alla årstider och överträffar förväntningarna i varje ögonblick. 

EXTERN LÄNK: Klockor, choklad och blommor – möt våren i Genève.  

Flyg till Genèvesjöregionen

Att ta sig till den magiskt vackra regionen runt Genèvesjön från Sverige går både snabbt och smidigt. SWISS har upp till sju direktflyg varje vecka från Stockholm och Köpenhamn med start i april och med bekväma och pålitliga tågförbindelser från Genèves flygplats kan du maximera din tid på plats.

Upp till sju direktflyg i veckan tar dig snabbt till Genève.
Upp till sju direktflyg i veckan tar dig snabbt till Genève.

Njut av schweizisk kvalitet från det ögonblick du kliver ombord, SWISS erbjuder personlig service som återspeglar Schweiz värderingar och som garanterar en minnesvärd reseupplevelse.

Extern länk: Sju direktflyg från Stockholm och Köpenhamn varje vecka.  

Parker och stränder 

Genève har ett milt och nästan medelhavsinspirerat klimat på våren, med palmer runt sjön och många blommor som slår ut runt stränderna.

Med sin utsikt över Genèvesjön är Parc des Eaux-Vives förmodligen en av de vackraste och äldsta parkerna i staden Genève. Naturälskare kommer att uppskatta de många hundraåriga träden och de vidsträckta gräsmattorna. 

Plage des Eaux-Vives, den allmänna stranden, ligger också bara ett stenkast bort. Herrgården som dominerar parken är ett välrenommerat hotell och en restaurang, och en perfekt plats för att stärka sig tillsammans med fängslande utsikt över sjön och Jurabergen. Bara en bit därifrån ligger Eaux-Vives Beach, en offentlig anläggning med en 400 meter lång sandstrand som också är värd ett besök.

Blomprakt ovanför Montreux

Blommorna var en viktig attraktion under Belle Epoque-perioden och beundras helst under promenader utan sällskap eller genom guidade turer längs markerade stigar. Vilda narcisser blommar i april och maj och förvandlar ängarna ovanför Montreux och Vevey till makalöst vita, parfymerade landskap, ett fenomen som också beskrevs av författaren Ernest Hemingway.

Omkring 50 000 blommor

Vullierens slott, tillsammans med dess magnifika trädgårdar och skulpturpark, utgör en av Schweiz mest anmärkningsvärda kulturarvsplatser med en fantastisk 180°-utsikt över Alperna, Mont Blanc och Genèvesjön. Förutom en av de modernaste iris-samlingarna i Europa med mer än 400 olika sorter och 13 500 dagliljor, kan besökarna beundra olika utrymmen som ständigt omformas i den 30 hektar stora parken. Från maj till juli skapar omkring 50 000 blommor en magnifik mosaik av färger med över 14 000 sent blommande tulpaner, en samling pioner och rhododendron och en imponerande rosenträdgård. Trädgårdarna och temavandringarna är en extra attraktion, medan ridvägen kantad av gamla sequoias (mammutträd), ekar och vad som säkert är det äldsta tulpanträdet i Schweiz gör blomsterutbudet komplett.

Tulpanfestival i Morges

Varje år på våren klär sig staden Morges i sina vackraste färger för tulpanfestivalen, med mer än 140 000 blommor och cirka 350 sorters tulpaner. Denna magnifika festival anordnas av föreningen Morges Fleur du Léman, som också anordnar Dahliafestivalen varje år, från juli till oktober.

EXTERN LÄNK: Upptäck fler aktiviteter i Geneve här.  

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Switzerland Tourism & SWISS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera