Hoppa till innehållet

Nattsudd i ny tappning

Pontus Djanaieff var med och skapade tv-historia på ZTV på 1990-talet.
Nu siktar han på comeback med en serie program för webben. Tänkt publik: alla medelålders som fastnat i tv-soffan.

NYGAMMALT. Pontus Djanaieff och Jonas Kleerup har redan gjort ett antal testprogram om konst och populärkultur med strömmade sändningar från ett par krogar i Stockholm. I ryggen har de United Screens.
NYGAMMALT. Pontus Djanaieff och Jonas Kleerup har redan gjort ett antal testprogram om konst och populärkultur med strömmade sändningar från ett par krogar i Stockholm. I ryggen har de United Screens.Foto: Foto: Amanda Lindgren

Idén är enkel. Med Pontus Djanaieffs egna ord: ett program som tar vid när ungarna somnat vid tiosnåret efter ”Gladiatorerna” och det finns lite vin kvar i flaskan, men du inte orkar kolla på ”Die Hard” ännu en gång.

Namnet är Fomo-tv. Akronymen står för Fear of missing out och är en blinkning till alla insomnade partyprissar som längtar efter att vara med där det händer.

”Det är ett livestreamat underhållningsprogram med visuell stimulans. Musik, filmklipp och känslan av att vara ute fast man kan stanna hemma”, säger Pontus Djanaieff.

Han var med i gänget som gjorde rebell-tv när Stenbecks TV3 skakade om den svenska marknaden på 1990-talet. Först var han scenograf och byggde studiomiljöer, men i den ad-hoc-anda som gällde på ZTV blev det snart en programledarroll, bland annat i ”Bacon”.

Under rubriken ”Tommy på duken” gjorde han en serie inslag tillsammans med Felix Herngren, som där och då skapade den lätt hysteriske polisen och blivande kultfiguren Papi Raul.

Andra blivande nöjesprofiler som passerade genom ZTV:s kaotiska lokaler vid S:t Eriksplan i Stockholm på den tiden var Per Sinding-Larsen, Anders S Nilsson, Henrik Schyffert och Fredrik Lindström.

”Jag saknar det gamla ZTV. Jag får en kick av sådan tv. Och nu kan man göra det enkelt och billigt för webben”, säger Pontus Djanaieff, som på senare år jobbat som frilansande formgivare och inredningsarkitekt.

På listan över företag han anlitats av finns bland annat Absolut och Ikea. Häromåret var han även tillfälligt inblandad i formgivningen av en av Kanye Wests bostäder, en lägenhet i New York.

”Vi hade lite olika syn på detaljer så det uppdraget dog ut. Kanye är lite så. Han hoppar från blomma till blomma och tog in en annan formgivare.”

Även om Pontus Djanaieff älskar inredningsuppdrag vill han göra någonting nytt. Steget in i Youtube-världen görs i samarbete med galleristen Jonas Kleerup, som också fungerar som programledare. Producent är Eric Palmcrantz. I bakgrunden finns Youtube-nätverket United Screens. Den senaste månaden har de släppt några testballonger tillsammans.

”Vi har praoat fram till nu och testat på olika restauranger och i olika former.”

Ledstjärnan är ”Glenn O’Briens Tv-Party” eller att göra ett slags hybrid av ett traditionellt caféprogram och det på ytan rätt stökiga ”Nattsudd”. Kultserien sändes i SVT i slutet av 1980-talet med programledarna Björn Walde och Svante Grundberg som iklädda samejacka respektive slarvigt knäppt frack satt och gnabbades och visade gamla amerikanska musikfilmer. En form av förfest som aldrig ledde någon vart.

Pontus Djanaieff och Jonas Kleerup är inne på samma spår och vill lyfta fram konst och populärkultur.

”Det är jättebra om det är internt och smalt, där vi tipsar om sköna saker. Jag vill göra det här för det är något jag själv skulle vilja se. Jag gillar det visuella – jag är ju ordblind.”

Planen är att sända direkt via webben från en krog i Stockholm. Korta intervjuer med handplockade gäster varvas med musikvideor och Youtubeklipp av alla möjliga slag.

”Vi vill ha en stökig känsla där allt kan hända. Vi är en variant på Public Enemy, Jonas är Chuck D och jag Flavor Flav”, säger Pontus Djanaieff.

Tror ni verkligen att folk kommer att sitta bänkade för att titta?

”Självklart inte. Det här blir som skval-tv. Vi gör en limpa och ur den limpan kan man skära mackor som kan sändas som separata klipp på Youtube.”

I förlängningen hoppas Pontus Djanaieff kunna skapa tv som räcker hela veckan. Jakten på sponsorer för kommande program pågår.

”Jag vill hålla på 24/7. Man kan utveckla det här till Skypeintervjuer med Instagrampersonligheter och göra reportage med folket bakom modevisningar och utställningar eller träffa konstnärer i deras ateljé. The sky is the limit.”

Att det finns en marknad för webbsändningar av det här slaget bekräftar Amanda Åström, partner manager på United Screens, som jobbat med Fomo-tv i ett par månader.

”Det är ett spännande format och koncept som vi ännu inte sett på Youtube för en svensk publik”, säger hon.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera