Vid en ceremoni i stadshuset på onsdagskvällen prisades året fem mest innovativa och hållbara idéer för att sluta modets kretslopp. Prisutdelare var H&M:s vd Karl-Johan Persson.
Syftet med Global Change Award är att ta fram de bästa idéerna för att minska modets påverkan på miljön.
”Vi känner oss tacksamma över att få det här priset, det kommer hjälpa oss att kunna visa att vårt nya sätt att ta fram nylon fungerar”, säger Miguel A. Modestino, som tillsammans med sitt team arbetat fram en metod för att skapa miljövänlig nylon av växtavfall och solenergi.
Under veckan har de fem vinnande teamen träffats för utbildning och information på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, i Stockholm, och redan nu ser flera av dem möjligheter till samarbete i framtiden.
”Det är nyttigt att träffa andra som tampas med liknande utmaningar, men vi ser också stor potential att utvecklas tillsammans. Till exempel skulle vi kunna ge färg även till läder”, säger Christopher Hurren, som tillsammans med sin forskargrupp lyckats utvinna färg från utslitna jeans, för att kunna ge färg åt nya.
I år, precis som i fjol, delar vinnarna på 1 miljon euro, cirka 10 miljoner kronor. För prissumman står tävlingens initiativtagare, den ideella stiftelsen H&M Foundation, som helt finansieras av H&M-familjen Persson.
Det är också stiftelsen, tillsammans med KTH, it-konsultbolaget Accenture och en jury bestående av framstående personer från både mode- och miljöbranschen, som har utsett de vinnande bidragen bland de drygt 2 800 tävlingsbidrag från 130 länder som kom in i år.
Hur pengarna sedan ska fördelas över de olika bidragen har allmänheten avgjort via en omröstning på nätet.
”Jag är imponerad av kreativiteten hos årets vinnande team. De har potential att bidra till att återuppfinna modebranschen och ge produkter och resurser mer än ett liv. Att vinna Global Change Award ger dig en skjuts genom finansiering, coachning, tillgång till modeindustrin och validering, som du förmodligen inte kan hitta någon annanstans”, kommenterade Karl-Johan Persson, styrelseledamot i H&M Foundation och vd för H&M, i samband med att vinnarna offentliggjordes.
I priset ingår, förutom prissumman, ett ettårigt utvecklings- och mentorprogram, som leds av Accenture och KTH, där stipendiaterna också ska kunna testa sina idéer i modeindustrin.
Och, sett till fjolårets vinnare, verkar programmet ha varit framgångsrikt, då flera kommit långt med sina innovationer.
Ett exempel är teamet bakom ”100 percent citrus” som utvecklar textilier av överblivna citrusskal från juiceindustrin. Under våren kommer en första kollektion, helt producerad i tyget, att lanseras hos ett italienskt modehus.
Även teamet bakom ”An online market for textile leftovers”, som har skapat en digital plattform för att handla med spill från textilindustrin, är nöjda med utvecklingen efter fjolårets vinst. Under året har bland annat ett pilotprogram lanserats i samarbete med en modekedja och tre av dess fabriker i Bangladesh.
”Hade vi inte vunnit hade det tagit oss minst fem år att nå dit vi har kommit i dag”, säger Ann Runnel, teamets talesperson.
Även årets vinnare hoppas kunna få ut mycket av både prispengarna och mentorprogrammet.
”Det råder stor förvirring på marknaden för läder i dag. Med hjälp av stipendiet kommer vi att kunna nå ut med vår produkt till industrin, söka de internationella patent som krävs och förhoppningsvis helt utrota användningen av både djurläder och syntetiskt läder, som i dag görs av olja”, säger Rosa Rosella Longobardo, vars team har tagit fram ett läder som helt skapas på restprodukter från vintillverkning.
Även om de flesta vinnarna inte har arbetat inom modeindustrin tidigare, har alla stora förhoppningar om att på sikt bidra till att göra branschen långsiktigt mer hållbar. Ett exempel är teamet bakom en digital tråd som ska kunna sys in i textilier och innehålla all information om vilket material de består av. Detta för att lättare kunna återvinna till exempel kläder.
”I dag har vi redan så mycket kläder och textilier i omlopp att vi kommer att kunna klä oss resten av våra liv. Den stora utmaningen är att inte ta fram nytt material utan kunna återanvända det som redan finns, och där tror vi att vi har en lösning”, säger Natasha Franok och får medhåll från Jalila Essaidi, som tillsammans med sitt team producerat textil från cellulosan i kospillning:
”Förhållandet till mode måste förändras, och om tio år tror jag att vi är där. Folk kommer helt enkelt att bry sig mer och sluta skita i planeten”, säger hon och får alla att skratta.