Hoppa till innehållet

Modedesignern ger Ikea ny stil

Legendariske kläddesignern Walter Van Beirendonck har formgivit en kollektion inredning för Ikea. Dagens industri träffar honom i hemstaden Antwerpen.

GLÖDANDE PERSONLIGHET. ”Detta är ett fantastiskt tillfälle att få ut min design i hem som jag annars inte kommer i kontakt med”, säger kläddesignern Walter Van Beirendonck.
GLÖDANDE PERSONLIGHET. ”Detta är ett fantastiskt tillfälle att få ut min design i hem som jag annars inte kommer i kontakt med”, säger kläddesignern Walter Van Beirendonck.Foto: Maria Lindholm
GLÖDANDE PERSONLIGHET. ”Detta är ett fantastiskt tillfälle att få ut min design i hem som jag annars inte kommer i kontakt med”, säger kläddesignern Walter Van Beirendonck.
GLÖDANDE PERSONLIGHET. ”Detta är ett fantastiskt tillfälle att få ut min design i hem som jag annars inte kommer i kontakt med”, säger kläddesignern Walter Van Beirendonck.Foto: Maria Lindholm
Med kollektionen ”Glödande” sätter Walter Van Beirendoncks färg på Ikeainredningar.
Med kollektionen ”Glödande” sätter Walter Van Beirendoncks färg på Ikeainredningar.Foto: Maria Lindholm

Ikea har inlett samarbete med en rad modedesigners och nu till helgen släpps samarbetet med belgiske Walter Van Beirendonck.

”När Ikea hörde av sig till mig för två år sedan och undrade om jag ville göra ett samarbete tyckte jag att det var en konstig fråga. Jag gör ju kläder. Men efter en diskussion förstod jag att de faktiskt kände till mig mycket väl och var kunniga om min estetisk och design. De hade valt ut mig för att de vill ha min specifika estetik, och då kändes det lätt att tacka ja”, säger Walter Van Beirendonck.

Hans hemstad Antwerpen är en av Europas främsta modestäder. Hur en stad med modesta en halv miljon invånare attraherar hundratals av världens bästa elever till sitt modeinstitut på Royal academy of fine arts beror på en sak – designergruppen ”Antwerp six” som på 1980-talet fick ett stort genombrott internationellt. De sex modeeleverna i gruppen hade varit klasskamrater – Dries Van Noten, Ann Demeulemeester, Marina Yee, Dirk Van Saene, Dirk Bikkembergs och Walter Van Beirendonck. Brittiska pressen tyckte att de flamländska namnen var omöjliga att uttala och döpte dem till ”Antwerp six”. Alla har sedan dess haft framgångsrika, separata modekarriärer. Walter van Beirendonck är sedan 1983 huvudlärare för modeinstitutet i Antwerpen, samtidigt som han har producerat nya kollektioner varje säsong och dessutom ofta tar ytterligare uppdrag, som nu Ikeauppdraget. Vi träffas på ett brasserie i Antwerpens enorma tågstation.

Ikea kan jämföras med snabbmode, fast för möbler. Hur var det att samarbeta?

”De är ju störst i världen på sitt område och jag har alltid velat få ut min design på ett demokratiskt sätt till ett bra pris. När man som jag gör mode som tyvärr inte alla har råd med så är detta ett fantastiskt tillfälle att få ut min design i hem som jag annars inte kommer i kontakt med”, säger Walter van Beirendonck och pekar särskilt ut en matta formad som en tiger som kostar 599 kronor.

Hans kollektion, med namnet Glödande, baserar sig på Van Beirendoncks saga ”Wondermooi” om ett fredsälskande folk i molnen vars värld går sönder då solen och månen gråter stora tårar över världsläget. Kollektionen innehåller en lång rad olika mönstrade textilier i skarpa färger, sängkläder, mattor, pappersgods, väskor, tröjor och porslin.

”Det är otroligt att man också som fattig student kan ha råd att köpa sådan här design”, säger han.

Walter Van Beirendonck tillbringar två dagar i veckan som lärare på modeinstitutet, vars 500 elever till 90 procent kommer från andra länder än Belgien.

”Vad jag försöker lära mina studenter, vilket jag också tycker är viktigt som designer, är att man har ett koncept och kan sina referenser. Mode får gärna ha ett budskap. När jag gör research tittar jag inte på mode, utan snarare historia och kulturforskning, som olika etniska stammar på Papua Nya Guinea. Det syns också i mina mönster för Ikea.”

På senare år har det funnits flera fall där designers kritiserats för ”kulturell appropriering”, det vill säga när en etnisk grupp, oftast vita, lägger beslag på en annan kulturs uttryck utan att samtidigt förstå eller ta del av de problematiska eller negativa aspekter som kommer med ursprunget. Ett exempel är när underklädeskedjan Victoria’s secret klätt modeller i fjäderskrudar från den amerikanska ursprungsbefolkningen. Walter Van Beirendonck säger att dessa frågor ofta diskuteras med modeeleverna.

”Alla inspireras av andra kulturer, men man måste göra det på ett intelligent sätt. Man kan aldrig klippa och klistra. Jag skulle aldrig kopiera symboler, snarare är det intressant att lära sig så mycket som möjligt om andra människor och blanda det med andra källor. Då blir det något nytt”, säger han.

Vad är budskapet med din Ikea-kollektion?

”Jag hoppas att de som köper kollektionen också börjar diskutera hur det ser ut i världen i dag.”

I våras släppte Ikea en kollektion tillsammans med brittiska designern Katie Eary och snart kommer också svenska designern Martin Bergströms Ikeasamarbete.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera