Hoppa till innehållet

Modedesigner ger sin syn på bågar

Modeprofilen Marina Kereklidou blir ny designchef på glasögonföre­taget Synsam.
”Att jag kommer från modevärlden gör att jag ser saker med andra ögon”, säger designern.

BYTER. Designern Marina Kereklidou går till Synsam.
BYTER. Designern Marina Kereklidou går till Synsam.

Modeprofilen Marina Keri­klidou rekryterades efter att i fjol ha lämnat jobbet som designer på det svenska modebolaget Busnel, där hon hade arbetat i fyra år.
”Just då var jag inte alls beredd på det, frågan kom som en överraskning, och först tänkte jag att det inte var någonting för mig. Men när jag fick höra mer om bolagets spännande vision kände jag ’den här resan vill jag vara med på’”, säger Marina Kereklidou.

Det senaste året har Synsam påbörjat en förändringsresa, i och med att nye vd:n Håkan Lundstedt rekryterades från Mekonomen. Under räkenskapsåret 2014 omsatte bolaget cirka 3 miljarder kronor i sina 400 butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Tjänsten tillträdde hon
i januari. Och det som lockade Marina Kereklidou var dels att hon tyckte om teamet hon nu arbetar med, dels att hon tycker om att utveckla varumärken.
Med över 20 års erfarenhet från modevärlden, både som stylist och som designer, tror hon att hon har mycket att bidra med i det växande affärsområdet ”eyewear fashion”.
”Att jag kommer från modehållet gör att jag ser saker med andra ögon, jag har färg, form och kommunikation från den världen med mig. Och det ser vi blir allt viktigare. I dag är inte glasögon bara någonting som förbättrar synen, utan en accessoar som förstärker och definierar en livsstil.”
Det blir första gången du fokuserar på att designa accessoarer, hur känner du inför det?
”Att designa glasögon är nytt för mig, men jag har jobbat med mode länge så det här känns naturligt. Förutom att leda designteamet kommer jag också att jobba med många olika delar som att utveckla konceptet, den grafiska profilen och ompositionera varumärket.”
Är glasögon som mode­accessoar ett växande område?
”Ja. Det är bara att kolla in Guccis senaste vårkollektion, där 70 procent av alla på catwalken bar glasögon. Det var pricken över i och visar att glasögon, mer än någonting annat, är något som tillför och kommunicerar något om bäraren till andra.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera