Hoppa till innehållet

Modebolagen går upp i storlek

Den svenska modebranschen växer. Det visar både färsk statistik och en sammanställning som Di har gjort över bolagen som visar under pågående Fashion Week Stockholm.
Men många av aktörerna på den svenska modescenen är ändå småspelare.

Foto: Illustration: Anna Byström

När modeskaparen Johan Lindeberg på måndagen presenterade sin första kollektion för det självbetitlade märket J. Lindeberg sedan han kom tillbaka som kreativ konsult 2015, var det välskräddat och accentfärgerna gult och rött som dominerade. Men några avtryck i bolagets ekonomi har han inte gjort än.

”Internt har han hittills haft en inspirerande och kreativ effekt. Framåt kommer det också att synas på siffrorna, för det ger trovärdighet att bolagets grundare är med på resan”, säger Johan Mark, vd för J. Lindeberg.

Redan nu går det dock bra för J. Lindeberg. Av de 21 modeföretag som håller individuella visningar under pågående Fashion Week Stockholm, är bolaget det som omsätter överlägset mest. Mellan åren 2013 och 2015 har bolaget också vuxit med 47 procent.

Det visar den genomgång som Di har gjort av de senast tillgängliga boksluten för de 13 modebolag som i dag drivs som aktiebolag.

”Under 2016 ser vi också en bra tillväxt som delvis bygger på att vi har gjort tydliga, kommersiella kollektioner och att vi har stärkt vår position på ytterplagg. Samtidigt har vi under några år gjort oss av med sådant vi har haft i lagret, vilket är en bidragande orsak till att vi vänder till positivt resultat 2016”, säger han.

Men J. Lindeberg är inte ensamt om att växa. Alla undersökta bolag, utom Velour by Nostalgi, har vuxit under tidsperioden, även om vissa växer från låga nivåer.

Tillväxten är i alla fall tillräcklig för att bolagen tillsammans ska passera 1 miljard kronor i omsättning – en ökning med cirka 36 procent jämfört med för två år sedan.

”Det säger mycket om den styrka som finns i den svenska modeindustrin”, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för branschorganisationen Association of Swedish Fashion Brands, ASFB, som är medarrangör till Fashion Week Stockholm.

Bolagens ekonomi är inte ett urvalskriterium för att delta, mer än att företaget ska ha de resurser som krävs för att kunna producera och arrangera en visning.

”Men sedan är det bra om de har god ekonomi. Då kan man vara med flera säsonger i rad, vilket är bäst för att bygga uppmärksamhet över tid. Där är ATP Atelier ett bra exempel. De har haft en stadig och hälsosam tillväxt och har använt plattformen Fashion Week Stockholm för att möta inköpare och inter-nationell press.”

Satt i ett större perspektiv är dock flera av bolagen småspelare i den svenska modebranschen. Tillsammans omsätter de till exempel mindre än Sveriges internationellt mest hyllade modeföretag Acne, som sedan länge visar sina kollektioner i Paris.

”Acne sticker ut för att de är duktiga både kreativt och kommersiellt, men det finns få svenska bolag som är på samma nivå”, säger Kristofer Andersson, utvecklingschef på förlaget Modernista och tidigare chefredaktör på magasinet Bon.

I samband med den förra upplagan av Fashion Week skrev han en uppmärksammad krönika där han bland annat ifrågasatte begreppet ”det svenska modeundret”, som bland annat har använts för att beskriva branschens kreativa och ekonomiska framgångar.

”Det jag framför allt vände mig emot var att det rent estetiskt är rätt låg nivå på svenskt mode. Men också att branschen är i obalans. De det går bra för ekonomiskt, H&M till exempel, står inte för någonting bra eller intressant. Medan det ofta går knackigt för de med kreativ höjd.”

Två exempel på företag han anser har hittat en bra jämvikt är Rodebjer och House of Dagmar, som båda visade i söndags. Båda omsatte strax över 50 miljoner kronor under 2015. Försvinnande lite sett till de 305 miljarder kronor som den svenska modeindustrin omsatte 2015, enligt den årliga rapport som Volante research tar fram på ASFB:s uppdrag och som publicerades i november.

I den siffran ingår kedjor som H&M, som ensamt står för 59 procent av branschens totala omsättning. Rensar man för kedjorna omsatte modeföretagen 111 miljarder kronor, varav 27 procent står för export.

”Exporten är jätteviktig, det är där vi ser de stora tillväxtmöjligheterna, eftersom tillväxten är begränsad här i vårt relativt lilla land. Men där ser vi en skillnad när unga, nya designer etablerar sig. De tänker ofta globalt direkt”, säger Emma Ohlson.

Det får henne att tro att den svenska modebranschen har stor tillväxtpotential de kommande åren. Särskilt i kombination med det uppdrag som Visit Sweden har fått av regeringen att stärka den internationella marknadsföringen av Sverige som mode- och designland, och där ASFB sitter med i styrgruppen. Uppdraget har tilldelats 28 miljoner kronor som ska fördelas över fyra år.

”Hittills har vi bland annat bjudit hit internationell press och vi kommer att göra nedslag på olika mode- och designveckor, där hela världens inköpare är på plats, för att presentera våra svenska bolag.”

Acne lyfts ofta fram som ett av Modesveriges största internationella succéer. När ser vi nästa Acne?

”Den som visste det. Jag tror att man måste se det med lite perspektiv. Acne har på ett fantastiskt sätt kombinerat stil och design med affärsmässighet. Men man måste också komma ihåg att de har jobbat i nästan 20 år för att vara där de är i dag, medan flera av bolagen på Fashion Week är relativt nya.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera