Hoppa till innehållet

Mindfulness utan flum

När sjukskrivningarna ökar dramatiskt krävs nya grepp på arbetsmarknaden.
Allt fler experter menar nu att framtidens ledarskap bygger på inre välmående – ett område där flummiga begrepp bytts ut mot evidensbaserad forskning.

PRESTATIONHÖJARE. Allt fler experter anser att framtidens ledare bör fokusera på att få sina medarbetare att känna trygghet och att må bra. Med det i åtanke anordnar Sime nu ett evenemang där inre välmående i arbetslivet står i fokus.
PRESTATIONHÖJARE. Allt fler experter anser att framtidens ledare bör fokusera på att få sina medarbetare att känna trygghet och att må bra. Med det i åtanke anordnar Sime nu ett evenemang där inre välmående i arbetslivet står i fokus.
PRESTATIONHÖJARE. Allt fler experter anser att framtidens ledare bör fokusera på att få sina medarbetare att känna trygghet och att må bra. Med det i åtanke anordnar Sime nu ett evenemang där inre välmående i arbetslivet står i fokus.
PRESTATIONHÖJARE. Allt fler experter anser att framtidens ledare bör fokusera på att få sina medarbetare att känna trygghet och att må bra. Med det i åtanke anordnar Sime nu ett evenemang där inre välmående i arbetslivet står i fokus.
DELTAR. Anna Bennich Karlstedt, psykolog och HR-chef, Ola Ahlvarsson, medgrundarna till Sime och Christina Andersson, psykolog och forskare inom klinisk neurovetenskap, pratar på eventet.
DELTAR. Anna Bennich Karlstedt, psykolog och HR-chef, Ola Ahlvarsson, medgrundarna till Sime och Christina Andersson, psykolog och forskare inom klinisk neurovetenskap, pratar på eventet.

Varför mår vi så dåligt i dag trots att vi har det mycket bättre? Med den frågan som utgångspunkt har Sime, tillsammans med stiftelsen Ekskäret, skapat ett nytt eventkoncept. På Sime Consciousness, som hålls nästa vecka i Stockholm, kommer ett tjugotal föreläsare, allt från forskare till psykologer och författare, att medverka. Begrepp som jagutveckling, värderingar och mindfulness står i centrum.

”Vi tror att ledare som är bra på att prata med sig själva är bra på att prata med andra och utveckla dem. Det leder i sin tur till starkare organisationer och i förlängningen ett bättre samhälle och där vill vi vara med och påverka. Det krävs en ny typ av ledare och bolag, där vägen till framgång startar hos dem själva”, säger Ola Ahlvarsson, en av grundarna till Sime.

Han ser eventet som något utav ett experiment med tanke på att Simes konferenser brukar kretsa kring ny teknologi. Biljettpriset är baserat på ett så kallat ”trust price”, vilket innebär att besökaren betalar det de tycker att hen har råd med. I vanliga fall kostar en biljett till Sime mellan 10 000 till 12 000 kronor.

”Vi litar på att alla gör en mogen bedömning av vad de tycker att det är värt. Vi kanske tjänar mindre pengar detta år, men mer nästa. Det här är lite av ett experiment från vår sida, men det finns ett otroligt stort intresse märker vi”, säger Ola Ahlvarsson.

Det här området anses ofta som lite flummigt – hur ska ni undvika den stämpeln?
”Orden har blivit väldigt flummiga, men vi väljer att ta en annan utgångspunkt som är vetenskapligt belagt. Det finns ingen magi, inga tibetanska munkar och ingen astrolog. Det är snarare ett managementevent än ett flummigt event.”

Ett begrepp och nytt forskningsområde är compassion, självmedkänsla, som bygger på att aktivera kroppens trygghetssystem. Christina Andersson, psykolog och forskare inom klinisk neurovetenskap, leder olika studier på Karolinska insitutet och Handelshögskolan. Där tittar de på betydelsen av trygghet för att vi ska fungera optimalt som individer och hur företagskultur går att stärka genom just medkänsla.

”Vi har tittat på vilka faktorer som gör oss otrygga och tränat medarbetare i compassion. Där har vi sett effekter i hälsa, bättre sömn och en utvecklad självmedvetenhet och medvetenhet om andra. Ledare kan träna sin compassion och utveckla en medvetenhet som gör gruppen lugn”, säger hon.

Christina Andersson förklarar att när vi blir stressade triggas vårt hotsystem och vi blir självcentrerade för att sätta oss själva i säkerhet.

”Samhället har drivit på en individualism, där vi måste prestera och nå toppen. Vi är hårda mot oss själva och blir därmed otrygga. Är vi lugna och trygga får vi tillgång till att prestera bra och tar vi hand om oss själva kan vi också ta hand om andra. Vi behöver de här sakerna som vi har tagit för givna tidigare. Vi har med hjälp av hjärnforskning och psykologi sett effekterna av att vi försöker klara allt själva.”

Sedan 2010 har antalet anmälningar om arbetsrelaterad ohälsa ökat med 70 procent, enligt Arbetsmiljöverket. Anna Bennich Karlstedt, psykolog och HR-chef, tror att det handlar om en kombination av ett ökat effektivitetsklimat och det i högre grad gränslösa arbetslivet. Hon pekar också på att det handlar om otydliga förväntningar från arbetsplatserna och en större otrygghet när det kommer till exempelvis anställningsformer.

”Vi har ett 24-timmarssamhälle där det är hur lätt som helst att vara igång dygnet runt. Vi kan handla klockan 22 och kolla mejlen hela tiden. De här faktorerna gör att det ligger på oss individer att hitta återhämtning, och det funkar inte. Vi får för lite vila och det blir vi till slut sjuka av”, säger hon.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera