Hoppa till innehållet

»Min design ska ge självkänsla«

Di Weekend ställde sex frågor till Naim Josefi, modeskapare vars visning är först ut på Fashion Week Stockholm på söndag.

Naim Josefi, modeskapare.
Naim Josefi, modeskapare.

Du öppnar Fashion Week Stockholm – hur känns det?
”Väldigt spännande, pirrigt och härligt! Det är så klart stor press eftersom det är mycket fokus på första visningen. Men vi har kontroll på läget.”

Vad kommer publiken att få se?
”Kollektionen Gangs markerar övergången från haute couture till ready-to-wear i mitt skapande och består av eleganta, skräddade denimplagg där en del har ett laserprintat geometriskt mönster. Färgskalan är monokrom i blått, grått, vitt och svart. Dessutom kommer jag att visa en haute couture-klänning med paljetter som är gjorda av färgat stål. Det är nog mitt mest ambitiösa teknikprojekt hittills.”

Var kommer inspirationen ifrån?
”Kollektionen är en hyllning till Yves Saint Laurents ’The Mondrian Collection’ från 1965 där han markerade ett nytt område i modevärlden genom att förvandla den svåråtkomliga haute couturen till enkla, bärbara ready-to-wear plagg. Under skaparprocessen tänkte jag också mycket på filmen ’Gangs of New York’, och vill att min design ska medföra en starkare självkänsla i den tuffa värld vi lever i.”

Du inspireras också av teknologi, och för några år sedan gjorde du till exempel 3D-printade skor som lånades av artisten Lady Gaga. Vad driver dig att prova nytt?
”Mitt stora intresse för vetenskap och teknik. Jag fascineras av fraktaler som är ett självlikformigt mönster och som vanligtvis skapas genom olika matematiska transformationer som upprepas ett stort antal gånger. Det är grunden i mitt designspråk. Teknologi hjälper mig att förverkliga komplexa idéer och koncept. I den nya kollektionen har till exempel lasertekniken inte bara skapat snygga mönster, utan fyller också en hållbarhetsfunktion då man genom den sparar 80 procent av vattenförbrukningen vid tvätt av plaggen.”

En trend inom modeindustrin är ”se nu, köp nu”, och direkt efter din visning kommer sex av plaggen att gå att köpa. Varför vill du prova detta?
”I dagens kommunikation går allt så snabbt och man längtar direkt efter designen eller plagget man har sett på en visning. Jag tillägnar de sex plaggen som kommer finnas till försäljning direkt till alla som vill vara först med det allra senaste!”

Under modeveckan visas höstens kollektioner, men hur ska man klä sig i vår?
”Genuint, och välja stil efter sin personlighet. Vi lever i en tid med stor mångfald och oändliga modeval och jag vill bidra till stark, personlig stil.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera