Hoppa till innehållet

Mellon ljuv musik för SVT

I morgon lördag rullar Melodifestivalen i gång med första deltävlingen.

I stället för att ta upp kampen med SVT väljer de övriga huvudkanalerna att lägga in billiga format för att fylla tablån.

Gina Dirawi och Petra Mede är två av programledarna för Melodifestivalen 2016.
Gina Dirawi och Petra Mede är två av programledarna för Melodifestivalen 2016.Foto: Christine Olsson/TT

Med tittarsiffror på över 3 miljoner och tittartidsandelar på uppåt 75 procent varje lördag mellan 20 och 21.30 har kommersiella tv-kanaler som TV4 och TV3 inte en chans mot SVT under sex veckor framåt.

”De andra kanalerna lägger sig platt, de förlorar mindre pengar genom att lägga in billiga format i stället för att försöka tävla med det bästa du har. Skulle TV4 köra ett stort och dyrt format som ’Så mycket bättre’ samma tid skulle Mellon vinna ändå”, säger Johnnie Åkerström, tv-chef på mediebyrån Bizkit Havas.

TV4:s kanalchef Fredrik Arefalk håller inte riktigt med om beskrivningen.

”TV4 lägger sig aldrig helt platt, men sex lördagar om året väljer vi program som vi vanligtvis inte skulle ha visat en lördag kl 20.00. ’Torpederna’ är en serie som vi tror kan locka en tv-publik som inte är intresserade av Melodifestivalen”, säger Fredrik Arefalk.

Lördagar är annars en viktig dag för Bonnierkanalen TV4 med mycket familjetittande och tung underhållning. Program som ’Så mycket bättre’ eller ’Gladiatorerna’ kan sälja vad som på reklamspråk kallas ”ratings”, alltså reklamexponeringar.

Nu på lördag visas klockan 20 i stället alltså en svensk repris i Sveriges största kommersiella tv-kanal.

Under de sex kommande veckorna får därmed reklamintäkterna på lördagar ta stryk, menar Johnnie Åkerström.

Satsar tv-kanalerna hårdare på kvalitetsinnehåll andra dagar?
”Egentligen inte. Det är mörkt och kallt så folk tittar mycket på tv ändå och kanalerna klarar av den efterfrågan som är på reklamkontakter”, säger Johnnie Åkerström.

”Det vore värre om Melodifestivalen skulle ligga i slutet av mars eller april, då är det mer pengar i reklammarknaden. Det skulle vara en större ekonomisk förlust.”

För att kompensera för tittarbortfallet försöker de andra tv-kanalerna locka tillbaka publiken genom att lägga in attraktiva program klockan 21.30 när Melodifestivalen slutar.
TV4, TV3 och Kanal 5 satsar alla på film.

”Så här har det sett under många år. Vi försöker inte jaga någon stor publik när Melodifestivalen sänds, däremot vill vi fånga den stora publik som sitter framför tv:n när Melodifestivalen är slut”, säger Fredrik Arefalk.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera