Hoppa till innehållet

Megastjärnan tar ton i mobilspel

Superstjärnan Taylor Swift tar rygg på Kim Kardashian och lanserar ett mobilspel. Sångerskan ska samarbeta med spelutvecklaren Glu Mobile, som redan gjort succé med spelet Kim Kardashian: Hollywood.

Spelet med Grammyvinnaren Swift släpps senare i år och ska ses som ytterligare ett steg i utvecklingen där stjärnor blir huvudpersoner i spelvärlden.

Mobilspel av det här slaget är gratis att ladda ned men det går att göra så kallade mikrobetalningar inne i spelet. Bakgrunden till spelutvecklarnas intresse är att kändisarna redan har en uppsjö av följare i sociala medier. Fisket efter betalande spelare är därför en förhållandevis enkel match.

Taylor Swift har till exempel 74 miljoner följare på Facebook och 64,8 miljoner på Instagram.

Glu Mobile rapporterade i november att Kim Kardashian-spelet genererat drygt 365 miljoner kronor på fem månader, vilket var mer än hälften av bolagets totala intäkter.

Taylor Swift sålde i fjol 40 miljoner album och utsågs av Time magazine som en av världens 100 mest inflytelserika personer. Hennes senaste turné beräknas sammanlagt ha dragit in över två miljarder kronor.

Vilket mobilabonnemang passar dig bäst? (extern tjänst)

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera