Di Weekend NYHETER

Maximal minimalism vände trenden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

MINDRE BLEV MER. Granits vd Katarina Grapengiesser sjösatte en lönsam strategi där butikerna blev färre och koncentrerades till storstäder.

Foto: Amanda Lindgren

Att sälja inredning och förvaring i 50 nyanser av grått har blivit Granits nisch i en bransch där trender i färger och mönster kommer och går.

Efter flera förlustår och ett stålbad växer Granit snabbare än branschen och de röda siffrorna är ett minne blott.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

När Granits första butik öppnades på Götgatan i Stockholm 1997 var det med det uttalade målet att sälja förvaring som var snygg, praktisk, gärna multifunktionell och som skulle hålla över tid.

Grundarna Anette Jorméus och Susanne Liljenberg kom från modebranschen och ville med sin idé förenkla vardagen för sig själva och andra.

Färgskalan gick i vitt, grått och svart. Det gör den fortfarande, i kontrast mot andra inredningskedjor som hakar på färgtrender beroende på säsong och år.

”Det som gör att vi sticker ut är att våra produkter är neutrala, de fungerar i alla hem. Vi säger inte nej till färger men då är de naturliga och dämpade. Det är det man förväntar sig av oss”, säger Granits vd Katarina Grapengiesser och visar några grå stolsdynor som även finns i senapsgult och mörkblått.

Heminredning är en av de branscher som har ökat mest inom detaljhandeln de senaste åren, enligt HUI, Handelns utredningsinstitut.

FAKTA
Granit

Grundades: 1997 av Anette Jorméus och Susanne Liljenberg. Susanne Liljenberg gick vidare till andra verksamheter 2013 men Anette Jorméus finns än i dag kvar inom Granit och ansvarar för nyetableringar.
Vd:
Katarina Grapengiesser.
Ägs av Bergendahls, som bland annat även äger stormarknadskedjan Citygross och Glitter.
Omsättning 2015/2016:
212 Mkr.
Resultat före skatt:
10,8 Mkr.
Antal butiker:
27, snart 28. E-handeln står för 7 procent av omsättningen.
Antal anställda:
110.

VISA MER

Förra året omsatte branschen 18,3 miljarder kronor, en ökning med drygt 5 procent jämfört med 2015, och 18 procent över fem år. I takt med att vi blir mer trångbodda och skaffar fler prylar pratas det också mer om smartare förvaring, samtidigt som trenden går mot minimalism och hållbarhet. Det är här Granit har sin nisch.

Och Granit växer snabbare än branschen i snitt. De senaste åren har omsättningen ökat runt 20 procent per år, och prognosen för det brutna räkenskapsåret 2016/2017 är 250 miljoner kronor. Det finns 27 butiker i fyra länder och snart öppnar ytterligare en i Stavanger i Norge. Planen är att öppna fem nya butiker nästa år.

Men så positivt har det inte alltid sett ut. När Katarina Grapengiesser tillträdde för sex år sedan gick bolaget med förlust och butiksbeståndet såg helt annorlunda ut.

Grundarna Anette Jorméus och Susanne Liljenberg hade vidareutvecklat Granit och startade flera butiker på andra orter innan de 2006 sålde bolaget till norska CG Duka Retail. På kort tid öppnades många butiker ”på små orter och dåliga lägen”, som Katarina Grapengiesser beskriver det.

2009 såldes bolaget vidare till svenska Bergendahls, och två år senare tillträdde Katarina Grapengiesser som vd. Bakom sig hade hon en 15 år lång karriär på H&M, och inköpschef på bland annat butikskedjan Duka, som också köptes av Bergendahlsgruppen.

Granit gick då med förlust sedan flera år.

Inredning från H&M nya trenden

”Vi började med att stänga ett antal butiker, för huvuddelen av dem var inte lönsamma. Vi vände på alla stenar: sortimentet, logistik, sätt att tänka. Det var väldigt mycket en fråga om att ändra kulturen”, säger Katarina Grapengiesser.

Från H&M hade hon med sig vikten av analys och att fatta beslut utifrån siffror och lönsamhetstermer, något hon menar inte fanns på Granit.

”Folk tänkte mer på konceptet. Produkter behölls för att de alltid hade funnits, och det var ingen väg framåt.”

”Många medarbetare i butikerna och på huvudkontoret visste inte ens att det inte gick bra, och de såg inte nöjet i att vara lönsam, och stoltheten i att leverera.”

Tillsammans med ledningsgruppen skapades en ny etableringsstrategi. Parallellt med att olönsamma butiker avvecklades öppnade Granit nya butiker, men lade större vikt vid att enbart etablera sig i städer med fler än 150 000 invånare och att välja läge noggrant. De svenska städer där det nu finns butiker är Stockholm, Göteborg, Malmö samt Lund, Helsingborg, Jönköping och Umeå.

Hur fick du med dig alla på en sådan förändringsresa?

”Jag tror det viktigaste är att man skapar förståelse för att om man är proffsig och levererar får man också ta konceptet vidare, och med företaget utvecklas man själv. Gör man saker bra får man göra mer.”

Mönster blev gångbar företagsidé

Redan 2012/2013 var siffrorna svarta igen, och för att kunna fortsätta med storstadskonceptet öppnade Granit sina första butiker i Finland 2013, och i Tyskland 2015. Parallellt startades även e-handel, som i dag utgör cirka 7 procent av omsättningen och fortsätter växa. Taktiken med de fysiska butikerna är att växa stadigt och genomtänkt, och inte upprepa tidigare misstag.

I år är det 20 år sedan de första arkivboxarna såldes i den första Granitbutiken, och det firas bland annat med en stor fest och en bok om Granit som ges ut under våren.

Vilken är din egen favoritprodukt i sortimentet?

”Glödlampsslingan. Det är en funktionell produkt med estetisk funktion, passar både ute och inne och till både vardag och fest.”