Hoppa till innehållet

”Maten är Berlins nya techno”

Svenske Per Meurlings listor med krogtips till vänner på besök i Berlin har vuxit till ett heltidsjobb och den tyska huvudstadens största matblogg. Nu har han dragit i gång en Stockholmsblogg också.

PÅ JOBBET. Per Meurling, som startade matbloggen Berlin Food Stories 2012, tycker om mångfalden i Berlins restaurangliv.
PÅ JOBBET. Per Meurling, som startade matbloggen Berlin Food Stories 2012, tycker om mångfalden i Berlins restaurangliv.Foto: Foto: Mikael Björk

På bara några år har kroglivet i Berlin exploderat. Staden som tidigare var känd för tung tysk mat har i dag en innovativ restaurangscen och fler stjärnkrogar än någon annan stad i landet.

”Mat är det nya techno i Berlin. Tidigare kom folk hit för fest, kultur, mode och film. Nu börjar folk komma för maten”, säger Per Meurling.

Hans matintresse väcktes tidigt.

”Maten har alltid varit central för mig, sedan barndomens somrar på Orust där vi fiskade. Pappa jagade också älg. Jag lagade mycket mat själv och var senare nationskock på Lunds nation. Där gjorde jag sittningsmiddagar med inspiration från mina dåvarande idoler, Thomas Keller och Gordon Ramsay.”

Den heta fotbollssommaren 2006 kom han till Berlin för att besöka sin bror och praktisera på Exportrådet, som numera heter Business Sweden. Tre år senare, mitt i finanskrisen, var han klar med sin ekonomutbildning i Lund.

I stället för ekonomjobb blev det it-jobb i Berlin. Fritiden ägnade han åt sitt stora intresse: mat.

”Vänner började fråga om tips och jag gjorde listor åt dem. Sedan startade jag en sida, helt anonymt. I början åt jag extremt mycket och hade 15–20 restaurangmåltider i veckan”, säger Per Meurling.

Vid sidan om jobbet och med erfarenhet från start up-scenen drog han i början av 2012 i gång bloggen Berlin Food Stories. Två år senare började han tänka på att köra bloggen på heltid.

”Jag tänkte: jag tar ett år och ser hur det går. Jag byggde om sidan och har testat lite olika affärsmodeller. Nästan två år senare är det jag, en halvtidsanställd och en praktikant.”

Per Meurling säger att bloggen är skyltfönstret utåt men inte ger så mycket pengar.

”Vi har annonser för exklusiva restaurangjobb och samarbeten med varumärken. Jag har också mycket konsultuppdrag, föredrag, matkonferenser och guidade turer åt företag och privatpersoner i små sällskap som besöker fyra fem restauranger på en kväll.”

Känner krögarna i Berlin igen dig?
”Det är ytterst sällan. Jag går alltid anonymt, bokar i annat namn, betalar själv och går minst två gånger. Men jag skriver bara om det är bra.”

Hur har kroglivet i Berlin förändrats sedan du kom hit 2009?
”Extremt mycket. Det har säkert öppnat 1 000 nya restauranger här sedan dess. Det är fortfarande så pass billigt att starta krog här att man inte nödvändigtvis behöver en investerare.”

Restaurangerna lägger också mer pengar på inredning, råvaror och personal.

”Det mesta har blivit bättre men ligger ändå år efter London och New York. Berlin är även efter Stockholm vad gäller modernt, som mat från regionen. Däremot finns en större bredd här. I Stockholm finns ingen bra enkel mat.”

I december startade han Stockholm Food Stories, med kompisen Niki Jennische som ansvarig.

”Jag vill vara den person jag söker när jag reser. Det är för mycket annat innehåll på nätverk som Tripadvisor och tar för lång tid att sålla där”, säger Per Meurling.

Nästa steg blir Finest food stories som startar i vinter, en sorts nätverkshub med restaurangtips från resor.

Per Meurling säger att Berlins restauranger fortfarande är väldigt traditionella.

”De speglar vad folk äter hemma. Tysk matlagning hemma är på låg nivå. Tyskarna vill inte lägga pengar på mat. Det ska bara vara billigt.”

Han efterlyser det moderna tyska köket.

”Få krogar håller en internationell standard. Stjärnrestaurangerna är väldigt tyska och drar mest tyska kunder. Det finns ingen kock som är känd utanför landet, förutom kanske Tim Raue och han lagar inte tysk mat.”

En del beror på att det är svårt att få bra lokala råvaror.

”Det finns mycket ekologiska affärer, men det är fortfarande storskaligt och inte den kvalitet som en ambitiös krögare vill ha. Dessutom är allt runt Berlin gamla DDR, där de stora statliga jordbruken var tvungna att starta om efter att muren föll.”

Vilka stadsdelar är hetast?
”Ambitiösa nyöppningar är ganska jämnt fördelade mellan Prenzlauer Berg, Mitte, Kreuzberg och Neukölln. De bästa moderna öppnar i Neukölln och Kreuzberg, särskilt kreativa icketyska koncept. Där finns lite alternativa vibbar fortfarande, även om det inte är billigt längre.”

Han säger att ryktena om att Västberlin skulle vara hett igen är ”måttlöst överdrivna”. Det är några framgångrika östkrögare som startar där för att locka en kapitalstark kundkrets, som Grill Royals avläggare Le Petit Royal och Katz Oranges Panama.

Vad ser du för trender i Berlin?
”Nästa generation av vietnamesiska krögare, barn som har vuxit upp på sina föräldrars restauranger, startar nu med moderna variationer. Det kommer också en ny generation av turkiska krögarbarn som vågar förnya”, säger Per Meurling.

Han gillar också kebab.

”Vi hade ett evenemang som vi kallade Kebabistan. Döner kebab kommer från Berlin men har inte utvecklats på 40 år. Vi ville skapa en kvalitetsversion av kebab.”

Om du skulle öppna en restaurang i Berlin, vad skulle det bli då?
”Jag skulle aldrig göra det. Jag har för mycket respekt för branschen och kockarna.”

Sedan funderar han ett tag.

”Kanske skulle man starta ett ställe med vällagad svensk mat, som Sturehofs köttbullar eller Tranan. Svenskar glömmer hur mycket tyskar älskar allt svenskt.”

Sedan funderar han ett tag till.

”Vill jag tjäna pengar skulle jag öppna ett svenskt Hofbräuhaus, där det är midsommar varje dag, man serverar sill och köttbullar och personalen har folkdräkt.”

Tröttnar du aldrig på att äta ute?
”Faktiskt inte. Upplevelsen av en måltid är så stor. Jag går även med familjen och tar med lillan, även om det kräver is i magen.”

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera