Hoppa till innehållet

Mäktigaste märket satsar på damkläder

De rankas som svenskt herrmodes mäktigaste, men har aldrig gjort en visning på hemmaplan.
Efter tolv år i branschen ska Our Legacy göra sin första damkollektion.

TOPPRANKADE. Our Legacy, med delägarna Christopher Nying och Jockum Hallin, har listats som det mäktigaste modeföretaget i Sverige av tidningen King.
TOPPRANKADE. Our Legacy, med delägarna Christopher Nying och Jockum Hallin, har listats som det mäktigaste modeföretaget i Sverige av tidningen King.Foto: Foto: Hampus Andersson

Från en källare i Huskvarna till ett 500 kvadratmeter stort showroom ett stenkast från Strandvägen i Stockholm. Our Legacy har gått från att trycka t-shirts med grafiska prints till att bli ett internationellt erkänt herrmodemärke som säljs i 240 butiker runt om i världen, och en stabil tillväxtkurva. I år hamnar i topp på listan över de 100 största makthavarna inom svenskt herrmode, som tas fram av tidningen King.

”Vi är ju inte världens största varumärke eller omsätter mest pengar, men det har heller inte varit drömmen. Vi har mer haft en estetisk målbild, det ska se ut och kännas på ett visst sätt, det är det vi har eftersträvat. Omsättningen och tillväxten har varit långsam, men hälsosam”, säger delägaren Jockum Hallin som grundade Our Legacy tillsammans med Cristopher Nying och Richardos Klarén.

Cristopher Nying och Jockum Hallin stiftade bekantskap i en ishockeyrink redan i slutet av 1980-talet när de spelade knattehockey i HV 71. När de sedan stötte på varandra igen i början av 2000-talet bodde båda i Stockholm. Cristopher Nying arbetade med grafisk formgivning och Jockum Hallin hade startat agenturen Selftitled som säljer in internationella modemärken till Stockholmsbutiker. När de drog i gång Our Legacy blev det först ett renodlat t-shirtmärke.

”Vi åkte runt med varor i en sportbag och sålde till butiker runt om i Skandinavien som vi tyckte om. När vi började förstå på branschen exponerade vi kollektionen för att nå en bredare inköpsmarknad. Vi gjorde kläder som vi själva saknade och det visade sig att många butiker tyckte att de saknade de plaggen också. Vi fick nog bra självförtroende tidigt”, säger Jockum Hallin.

Sedan start har de varit helt självfinansierade, trots att de fått förslag från externa investerare.

”Jag tror att det är det som har gjort att vi ändå gått sakta men säkert uppåt varje år. Vi växte organiskt redan från början och har gett alla våra kategorier tid. Det handlar om allt från rätt produkter till personer, personal och butiker. Sedan har vi aldrig överexponerat våra grejer utan varit eftertänksamma i alla distributionsfrågor och inte velat sälja till vem som helst”, säger Cristopher Nying.

Vad säljer bäst?

”Det pendlar lite från säsong till säsong. Produktmässigt har vi haft en väldigt stark skjortförsäljning genom alla år. Det är en utav de delarna där vi har varit mest progressiva och adderat nya saker. Om man ser på de svenska modekonsumenterna så skulle jag säga har vi skapat nya typer av skjortor för dem”, säger Jockum Hallin.

Hur tycker ni att den svenska herrmodebranschen har förändrats sedan ni började 2005?

”När vi satte i gång, fram till 2010 kanske, var det mycket snack om att det var okej för killar att bry sig. Det har väl medfört ett ökat intresse för herrmode genom åren. Men det känns som att det är flera svenska varumärken som har strukit med, det fanns fler för ett par år sedan. Sverige har så många stora kedjor som är väldigt prisdrivna. Det påverkar säkert modebilden”, säger Jockum Hallin.

Det är mycket i görningen hos Our Legacy. I vår släppte de ett samarbete tillsammans med skomärket Vans och till sommaren kommer en bok som summerar deras verksamma år. Det största projektet är en damkollektion, men när den släpps är inte fastställt än.

”Vi får se exakt när det blir av. Vi är etablerade på herr och jag tror att vi har förstått hur vi ska göra dam, men det är en massa led som ska klaffa”, säger Cristopher Nying och fortsätter:

”Det är en ganska naturlig ingång, både för dynamiken och för att det är kul. Jag önskar att vi hade klarat att göra det tidigare. Nu krävs det ett par personer till innan vi kan rulla i gång det.”

Under ett par års tid har Storbritannien varit Our Legacys största marknad. Nu har USA gått om, och förhoppningen är att kunna öppna en butik i New York eller Los Angeles inom en snar framtid. I somras öppnade de Workshop i Stockholm, som är en blandning av butik, atélje och kreativ studio. Det är där som mycket av Our Legacys överblivna tyg görs om till nya, limiterade plagg.

”Det är vårt sätt att minska vår miljöpåverkan, men vi gör det också ur en designaspekt för att förnya oss själva”, säger Cristopher Nying.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera