Hoppa till innehållet

Makten har förskjutits

På SXSW samlas artister, musikbolag och strömningsbolag. Men med digitaliseringen har skivjättarnas makt minskat.
”Demokratiseringen tvingar oss att bli bättre”, säger Ellen Kvarby, kreativ chef på Sony Music.

BRA RULL. Maria Westergaard på Warner Music och Ellen Kvarby på Sony Music anser att skivbolagen behöver bli bättre på nya saker för att säkra sin överlevnad.
BRA RULL. Maria Westergaard på Warner Music och Ellen Kvarby på Sony Music anser att skivbolagen behöver bli bättre på nya saker för att säkra sin överlevnad.Foto: Foto: Jesper Frisk

På festivalen South by Southwest (SXSW) i Austin, Texas, samlas inte bara paneldeltagare, nya teknikbolag och investerare utan även stora aktörer inom medier, film och musik. Förutom Spotify finns även utsända från Sony Music och Warner Music i Sverige på plats.

Om skivbolagen och strömningstjänster som Spotify tidigare haft en sämre relation har åtminstone skivbolagen i dag ett gott öga till den andra parten. Pengar kan ha den effekten. Under 2014 tjänade skivbolagsjättarna sammanlagt 18 miljarder kronor på strömmad musik, och intäkterna ökar.

Världens tredje största skivbolag, Warner Music, uppgav i slutet av 2015 att bolagets intäkter för strömmad musik hade gått om intäkterna för nedladdad musik för första året hittills. I Sverige är andelen strömning ännu högre. Enligt statistik från IFPI stod strömmad musik för över 80 procent av all musikförsäljning under 2015.

”Onekligen är det en oerhört viktig inkomst för skivbolagen. Om man tittar på trender är det väldigt många, speciellt unga, som föredrar strömning framför nedladdningar”, säger Maria Westergaard, strömningschef på Warner Music i Sverige.

Digitaliseringen och skapandet av strömningstjänster som Spotify, men även plattformar som Soundcloud, har gjort det möjligt för artister att sprida sin musik utan kontrakt med ett skivbolag. Den makt som skivjättarna tidigare hade har urholkats i och med de nya möjligheterna för musiker.

”Maktbalansen har absolut ändrats. Men det grymma med digitaliseringen är att det har skett en demokratisering av musik. Nu finns det en möjlighet för alla att ladda upp sin egen musik på exempelvis Spotify. Det som skivbolagen måste göra nu är att hjälpa artisterna att nå igenom bruset”, säger Ellen Kvarby, kreativ chef på Sony Music i Sverige.

Enligt både Ellen Kvarby och Maria Westergaard betyder inte de ökade möjligheterna för enskilda artister att skivbolagens dagar är räknade, utan snarare ökar behovet för dem att tillgodose artisternas behov.

”Skivbolag med mycket kapital har möjligheten att hjälpa artisterna genom att ge dem möjligheten att säga upp sig från sina jobb för att helt fokusera på sitt skapande och musiken. De kan också underlätta med de tråkiga produktfrågorna, pr och genom att göra fantastiska sociala mediekampanjer”, säger Maria Westergaard och fortsätter:

”Skivbolag kommer nog att kunna finnas kvar under många år. Vi måste bara bli bra inom nya områden så att vi kan hjälpa artisterna ytterligare.”

Samtidigt har ett flertal artister rasat mot att exempelvis Spotify tar för lite betalt för musiken. Men enligt en rapport av Ernst & Young från 2015 tar skivbolagen närmare tre fjärdedelar av den totala ersättningen till musiker och upphovsrättsinnehavare. Skivbolagen har därmed hamnat i en situation där de, snarare än strömningsbolagen, behöver visa artisterna det positiva med den nya affärsmodellen.

”Det känns som att det var rätt länge sedan som svenska artister klagade på betalningsmodellen. Det var innan man förstod det långsiktiga i den. Förut fick man kanske en lite större klumpsumma. Nu tar det lite längre tid men till slut kommer man upp i samma nivåer”, säger Maria Westergaard.

Ett sätt att ge artisterna en bättre inblick i betalningsmodellen är, enligt Sony, att öka transparensen. Med en app, som togs fram av ett team på Sony Music i Sverige, kan artisterna nu se hur mycket de tjänar och en analys kring lyssnandet och sina intäkter från strömmad musik. Appen testas nu i Sverige för att senare lanseras globalt.

”Transparens är jätteviktigt och nu kan artisterna ta del av sin ekonomi och även väldigt mycket bra data, från till exempel Spotify och sociala medier, så att man kan få en ögonblicksbild i sin artistkarriär”, säger Ellen Kvarby.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera