Hoppa till innehållet

Mäklarnas tips: Så vinner du budgivningen

Trycket på bostadsmarknaden är högt och många budgivningar är aggressiva. Men det finns en del knep du kan ta till för att ro hem objektet du är ute efter. Här är mäklarnas fem bästa knep.

Ramin Jahangiri, utnämnd till årets mäklare 2014 och 2015.
Ramin Jahangiri, utnämnd till årets mäklare 2014 och 2015.Foto: Fastighetsbyrån och TT

"Först och främst har du bara att vinna på att ringa upp mäklaren direkt när du ser annonsen”, säger Ramin Jahangiri, det 25-åriga stjärnskottet som blivit utnämd till årets mäklare både år 2014 och 2015.

Johan Nordenfelt, affärsutvecklingschef på den väletablerade mäklarfirman Erik Olsson, uppskattar att en fjärdedel av bostäderna säljs innan den publika visningen ägt rum.

”För säljaren är det skönt med ett snabbt avslut. Men du måste lägga ett bud som är tillräckligt högt för att säljaren skall ta det säkra före det osäkra och stänga affären med dig istället för att gå vidare i processen med publika visningar”, säger Johan Nordenfelt.

Redan inför visningen gäller det att vara förberedd för att sedan kunna agera snabbt och målmedvetet.

”Läs på om området och kontrollera slutpriserna på Hemnet, Bolias sida är inte uppdaterad”, säger Ramin Jahangiri.

”Stirra dig däremot inte blind på siffrorna. På vissa adresser kan läget i huset göra en skillnad på en miljon kronor och kvadratmeterpriset utgör ingen bra värderingsgrund. Men du måste skapa dig ett hum om vad som är rimligt”, fortsätter han.

När det kommer till budgivningen bör du ha satt en tydlig maxgräns redan från början. Har man väl hamnat i budsnurret är det väldigt lätt att gå över sin budget.

Ramin Jahangiri menar att du som köpare måste våga ställa krav.

”Begär avslut om det inte kommit in något nytt bud på 24 timmar. Låt inte mäklarna dra ut på det för att försöka få ut mer pengar”, säger han.

Enligt Johan Nordenfelt är tipset att buda extremt långsamt för att trötta ut motståndarna inte någon bra strategi. Snarare kan det göra alla övriga inblandade irriterade.

”Att agera snabbt och lägga bud strax över motståndarnas har visat sig vara den bästa strategin enligt våra undersökningar, säger Johan Nordenfelt.

Mäklarna är överens om vikten av det snabba agerandet men Ramin Jahangiri motsätter sig den andra halvan av strategin.

”Om du småhöjer bjuder du upp till dans. Ju mer du dröjer desto fler hinner få in en fot i budsnurret”, säger han och fortsätter:

”Den som avvaktar skjuter sig själv i foten har jag märkt. Men det är bara min åsikt.”

Genom att höja rejält kan du visa att du vet vad du vill. Men då krävs det att du har järnkoll på marknaden så att du sedan inte går runt och ältar huruvida du bjudit för mycket.                                                                                        

"De på andra sidan vet inte vem du är. Du kan med dina handlingar bygga upp en fasad”, säger Ramin Jahangiri.

Även om vi efter de senaste årens bostadsrally kan tyckas vara luttrade bostadsköpare finns fortfarande knep som håller.

Johan Nordenfelt menar att du som köpare bör vara medveten om de psykologiska gränser som finns hos bostadsspekulanterna. När du är medveten om att de finns kan du använda dem till din egen fördel.

”Det finns två olika typer av psykologiska prisgränser. Den ena gäller det totala priset. Där är hela miljoner de största gränserna, medan även halva och fjärdedels miljoner samt alla hundratusentals kronor är vanliga gränser. Den andra gäller kvadratmeterpriset”, säger Johan Nordenfelt. 

Mäklarnas fem bästa tips för att vinna budgivningen

1. Var förberedd

Ju mer påläst du är inför både visning och budgivning desto större försprång har du gentemot de andra budgivarna. Gör en egen analys av lägenhetens värde, sätt en maxgräns och se till att ha finansieringen ordnad.

2. Agera snabbt

Kontakta mäklaren för en förhandsvisning så fort du ser annonsen. Blir det budgivning pekar allt på att det bästa är att kontra så fort du kan.

3. Våga ställa krav på mäklaren

När du gjort din del är det dags att ställa krav på mäklaren. Låt inte budgivningen dra ut på tiden utan poängtera redan från början att du vill gå mot ett snabbt avslut.

4. Försök inte trötta ut de andra budgivarna

Du vinner inget på att dra ut på budgivningen genom en långsam kontring. Snarare gör bara de andra parterna irriterade.

5. Var medveten om de psykologiska gränserna

Att passera både hela och halva miljongränser känns lite extra mycket. Ofta har köparen satt en maxgräns vid exempelvis sju miljoner.

Jämför olika bolån här! (Extern tjänst)

Innehåll från EKNAnnons

Vändningen: Rekordhög framtidstro bland många exportföretag

Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME & Midcorp på EKN.
Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME & Midcorp på EKN.

Så sent som i november i fjol visade en undersökning från EKN på rekordlåga exportförväntningar bland små och medelstora företag. Nu är det precis tvärtom.

– De här företagen är viktiga för ekonomin, så det är goda nyheter för Sverige, säger Carl-Johan Karlsson på EKN.

EKN:s garantier kan vara det som behövs för att en satsning ska bli av 

Optimismen har återvänt bland Sveriges små och medelstora bolag, SME – åtminstone om man ser till en ny undersökning från Exportkreditnämnden, EKN.

Vid sex tillfällen med start i november 2021 har EKN ställt samma frågor till exporterande små och medelstora företag.

I november 2023 låg exportörernas förväntningar i botten. Bara 43 procent av företagarna trodde då på ökad export det kommande året medan 23 procent i stället väntade sig att exporten skulle minska. I den senaste undersökningen är läget ett helt annat: Nu tror 68 procent på ökad export – och bara 7 procent på en minskad sådan.

– Det är inte så ofta man kan säga att siffrorna talar sitt tydliga språk, men så är det nu: Framtidstron är tillbaka. Sedan bottennoteringen under senhösten har vi fått lägre inflation och signaler om en ny räntebana från Riksbanken – och SME reagerar direkt, säger Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME på EKN.

40 procent av exporten

Enligt SCB fanns det i Sverige vid årsskiftet drygt 45 000 exporterande SME, det vill säga företag med 1 till 249 anställda. Det kan jämföras med de drygt 1 000 exporterande företag som har 250 anställda eller fler.

– SME är så många att de står för hela 40 procent av Sveriges totala export. Det gör den här sektorn mycket viktig för ekonomin och sysselsättningen i landet. Alla orter har inte storföretag, men de har små eller medelstora företag. Därför betyder det något när SME tror på ökad export, säger Carl-Johan Karlsson och fortsätter:

– Förenklat kan man säga att när större företag ökar sin produktion kan det innebära en rad saker, som att de flyttar sin produktion utomlands eller köper in fler robotar. När små företag ökar sin produktion så anställer de lokalt.

Röda havet påverkar kortsiktigt

Ser man till förväntningarna som enbart rör det kommande kvartalet och inte helåret visar EKN:s senaste undersökning också på stärkt optimism. Här ligger exportförväntningarna nära toppnoteringen i slutet av 2021. Då hade effekterna av pandemin klingat av och Ryssland hade inte ännu invaderat Ukraina.

– Vi hade nog sett ännu högre förväntningar för det kommande kvartalet om det inte varit för situationen i Röda havet. På kort sikt påverkar det företagens transporter i och med att de nu måste gå runt Afrikas horn, vilket innebär minst tolv dagar längre färd till och från Asien. Men på lite längre sikt ser det ut som om företagen räknar med att det är löst, säger Carl-Johan Karlsson.

Exporten avgörande

I EKN:s undersökning säger 42 procent av de tillfrågade företagen att de troligen eller absolut inte skulle överleva utan sin export.

– Vår undersökning visar hur avgörande exporten är för de här bolagen. Därför är det av största vikt att de får den finansiering de behöver för att fortsätta växa, oavsett om de exporterar lingonsylt eller enormt avancerade styrsystem till gruvindustrin. Och där har vi på EKN en viktig roll att spela, säger Carl-Johan Karlsson.

EKN kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera