Hoppa till innehållet

Lyx som sitter fint

Vi lägger allt mer pengar på våra husdjur. Särskilt hundar har blivit populära att skämma bort, vilket vilket gett ett uppsving för branschen och lockat en rad nya aktörer.

MUMS. Carolina Gahn startade Wonderboo, som är ett av många företag som säljer premiumprodukter för hundar. Här med franska bulldoggen Lille Bro, samt Diidrik Reuterswärd som arbetar på företaget.
MUMS. Carolina Gahn startade Wonderboo, som är ett av många företag som säljer premiumprodukter för hundar. Här med franska bulldoggen Lille Bro, samt Diidrik Reuterswärd som arbetar på företaget.Foto: Joey Abrait

Lurviga, kortklippta, stora eller små. Sveriges drygt 822 000 hundar, ser alla väldigt olika ut, men skäms bort allt mer av husse och matte.

”Hunden har gått från att vara ett husdjur till en familjemedlem. I dag är det inte något man har för att passa huset, utan man tar med sig den överallt och pysslar gärna om den lite extra”, säger Hans Rosenberg, presstalesman på Svenska Kennelklubben.

Att attityden till våra fyrfota vänner har förändrats märks inte minst på det stora utbudet riktat till hundägare som har vuxit fram de senaste 20 åren. I dag är det helt normaliserat att hunden går på dagis eller får rehab om den har ont, och flera hundhotell, där hunden kan vila upp sig, har redan öppnat. Men det är inte bara tjänstesidan som växer, även utbudet på hundmat och föremål, som bäddar, koppel och leksaker, har ökat.

”Det späs bland annat på av att det finns en inredningstrend, där vi kommer att vilja ha en matchande hundbädd eller matskål, när vi renoverar hemma”, säger Hans Rosenberg.

Den färskaste branschrapporten från intresseorganisationen Manimalis, bekräftar att vi kostar på våra hundar och andra husdjur allt mer. 2008 omsatte branschen 9 miljarder kronor, nästan dubbelt så mycket som fyra år tidigare, där köpet av husdjuret och veterinärkostnaderna stod för de största kostnaderna. Di:s genomgång av husdjursbranschens fem största bolag visar att trenden håller i sig. På tre år ökade omsättningen för alla bolag, och tre av företagen växte sig dubbelt så stora.

Branschens snabba utveckling lockar till sig nya aktörer. Nyligen etablerade sig till exempel Dogbuddy, ett slags Airbnb för hundar, i Sverige. En annan nykomling på marknaden är Wonderboo, som är specialiserat på hundmat. Förra året öppnade företaget en butik på Norrmalmstorg, mitt i centrala Stockholm, som ett komplement till e-handeln och den food truck som förra sommaren cirkulerade på stadens gator.

”Vår ägare Magnus Rosengren upptäckte att innehållet i vanlig hundmat var av låg kvalitet och bestod av bland annat slakteriavfall, benmjöl och kolhydrater som påverkar hundens hälsa. När han inte hittade något bra alternativ, bestämde han sig för att göra egen av svenska råvaror som lufttorkas”, säger Carolina Gahn, pressansvarig på Wonderboo.

För att matcha den högre kvaliteten på maten har Wonderboo också satsat på design, där varje hundmatsförpackning även fungerar som mat- och vatten-skål. En engångsförpackning kostar 20 kronor.

”Många lever i dag ett socialt aktivt liv på språng där resor, mat, mode och hälsa står i fokus. Den nya generationen hundägare har höga krav för sig själv men också för sin hund.”

Därför spånar Wonderboo redan på kommande produkter och tjänster att vidareutveckla affären med. Bland annat har företaget redan producerat ett exklusivt koppel och halsband i skinn från anrika Tärnsjö garveri, designat av modeduon AltewaiSaome. Inom kort planerar företaget även att erbjuda hundpassning på internationella varuhus, där spa och kloklipp ska ingå.

”Vissa kan tycka att premiumtjänster till hunden är fjantigt, men vi säger inte att vårt koncept ska passa alla. Däremot ser vi att fler bryr sig om, och vill sina hundar väl, och då efterfrågar de högre kvalitet. Samtidigt ska man komma ihåg att Sverige ligger långt efter andra marknader på den här fronten”, säger Carolina Gahn.

Att spendera pengar på kläder, accessoarer och behandlingar till sin hund är till exempel mycket vanligare i USA och England, där hundkläder fanns redan på 1960-talet. I Sverige blev det ett fenomen först på 2000-talet. Inte minst efter att hotellarvtagerskan Paris Hilton och hennes två chihuahua-hundar blev populära. Från USA kommer nu även andra impulser.

En är att hyra in en kombinerad hundvakt och bröllopsfotograf, som tar bilder ur hundarnas perspektiv, på den stora dagen. En annan är att köpa exklusiva accessoarer, med äkta ädelstenar, till sin fyrfota älskling.

”Men det dröjer nog innan vi ser de galnaste trenderna här i Sverige. Kunderna är mer intresserade av att öka kvaliteten på mat och tjänster för hundarna, än att köpa koppel och hundbäddar med Swarowskikristaller”, säger Carolina Gahn.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera