Di Weekend NYHETER

Livet ger idéerna

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

LÄTTVIKT. Boobs kläder gör det lätt för ammande mammor genom en patenterad mönsterkonstruktion.

Foto: Amanda Lindgren

Hon är uppfinnare, modeskapare och företagare.

Med sin patenterade amningslösning som grund har Mia Seipel byggt upp Boob.

17 år senare säljs hennes mamma- och amningsplagg i 24 länder.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Mariatorget i Stockholm för drygt tio år sedan. På Mia Seipels ena arm ligger hennes yngsta dotter och ammar. Med den andra handen håller hon i barnvagnen där mobil och plånbok ligger. Just då bestämmer sig hennes äldsta dotter, då knappt två år gammal, för att ta sats och börjar springa mot den hårt trafikerade Hornsgatan.

”Jag hann bara tänka vad gör jag nu, ska jag släppa bebisen eller vagnen?”, minns Mia Seipel, grundare av Boob.

På något sätt lyckades hon få tag i tvååringen utan att tappa bebisen eller vagnen ur sikte. Men den kvällen skissade Mia Seipel fram en lång fleecetröja med extra fickor för mobil, nappar och annat som mammor vill ha med sig.

”Jag gillar att hitta på lösningar på problem. Det där var ett typiskt exempel på en sådan situation där man som mamma vill vara praktisk och framför allt rörlig”, säger hon och visar upp en variant av tröjan som finns med i höstens kollektion.

Men det som främst skiljer tröjan från andra fleecetröjor är att plagget också har den patenterade amningsfunktion som Mia Seipel uppfann 1999. Den fungerar så att två tygstycken över bröstet överlappar varandra, så att det enkelt ska gå att amma utan att behöva klä av sig mer än nödvändigt.

FAKTA
Boob

Omsättning 2016: 46,8 miljoner kronor.

Resultat: 2,6 miljoner kronor.

Uppskattad omsättning 2017: 55 miljoner kronor.

VISA MER

Idén fick Mia Seipel när hon fortfarande var frilansande grafisk formgivare, och mötte sin syster för en lunch.

”Vi satt ute och åt och när hon skulle amma sin lille son fick hon lyfta upp hela tröjan för att komma åt. Det såg så himla kallt ut och man såg hela den nyförlösta magen. Jag tänkte att det måste finnas en bättre lösning.”

På den tiden hade hon inga egna barn, men hon började testa olika förslag. När hon hittat den funktion som de flesta av hennes plagg fortfarande har i dag, och gjort research på att det inte fanns något liknande på marknaden, tog hon kontakt med en innovationsrådgivare som bjöd in henne till ett möte.

”På väg dit kände jag mig mest som Peter Dalle i ’Lorry’ när han ska berätta om sina idéer. Jag trodde att de skulle skratta ihjäl sig, men de var mycket intresserade av design och innovation och tyckte at min lösning hade potential.”

När patentet registrerats beställde Mia Seipel de 700 första tröjorna, så mycket som hon hade råd med, och började sälja in dem till återförsäljare. I början tackade många större aktörer nej, men när hon fick utmärkelsen Svensk Form ett år efter lansering, vände det.

Passformen är den röda tråden

Sedan 2008 har kollektionen helt skapats i hållbara material som ekologisk bomull eller återvunnen polyester. Under flera år producerade Boob en gravidkollektion och en amningskollektion.

I dag gör företaget bara en kollektion med plagg som kan bäras före, under och efter graviditeten och som alltid testas för att användas både med och utan mage.

”Det är dels för att plaggen ska få längre liv, dels för att det inte ska bli en så stor grej om det sedan visar sig att man kanske inte kan amma. Då har man förhoppningsvis inte köpt plagget i onödan.”

Hittills har företaget vuxit organiskt, och ambitionen är att fortsätta så. I dag har Boob försäljning i 24 länder via sin webbhandel och återförsäljare. Sverige är företagets största marknad, följt av Tyskland, Norge och Nordamerika.

Vad har varit den största utmaningen under de här 17 åren?

”Att jag ska hålla över tid. Jag har svårt att slita mig från jobbet, men mina barn blev räddningen. När de gick på dagis och lågstadiet var det bara att resa sig och gå.”

Regelbundet arrangerar bolaget ett ”mammaråd” för att fånga upp trender och nya problem att lösa.

Lindex omfång växer

Vilka är de stora trenderna i dag?

”Kvinnor i dag får barn tidigare än min 1960-talistgeneration, och lever ofta i jämställda parrelationer. Att träna mycket som mamma har också blivit vanligare.”

Därför har Boob de senaste åren också satsat mer på active wear. Samtidigt undersöker man möjligheterna att hjälpa kunderna med att sälja vidare sina plagg när de inte behöver dem längre.

”Vi ser att det är en växande trend, och mamma- och barngrejer är en av de största kategorierna på Blocket. Där säljs och köps redan våra plagg, så vi tror att vi har mycket att lära om våra kunder om vi skulle ta större ansvar även för andrahandsmarknaden för våra plagg.”