Lehman Brothers var en gång i tiden ett av finansbranschens starkaste varumärken. Den beryktade institutionen grundades 1850 och var vid konkursen i september 2008 USA:s fjärde största investmentbank.
I spåren av den efterföljande finanskrisen har uttrycket ”Lehman moment” etsat sig fast i populärkulturen som ett uttryck för att beskriva trubbel även utanför finansbranschen. Namnet har dessutom refererats flitigt inom film och musik, bland annat i den animerade filmen ”Despicable Me” från 2010.
Nu kan man även kittla smaklökarna med tonerna av finansiell apokalyps. Den brittiska entreprenören James Green har nämligen lanserat ett whiskymärke med namnet Lehman Brothers som använder sig av den konkursade investmentbankens logga.
”Vi vill att folk ska smaka på historien. Uppdraget till mästerblandaren var att få smaka upp- och nedgångarna i den ekonomiska förödelsen 2008”, säger James Green till The Wall Street Journal.
Lehman Brothers-whiskyn kommer i tre olika blandningar: Snapfire, Ashes of Disaster och Evergreen. Försäljningen sker i nuläget på nätet men James Green har även som ambition att öppna Lehman Brothers barer på Wall Street och i London.
Lanseringen har dock mötts av protester från Barclays som äger firmanamnet efter att ha köpt delar av Lehman Brothers konkursbo. Enligt The Wall Street Journal har Barclays och James Green haft flera samtal men inte nått någon överenskommelse kring användningen av varumärket.
Att använda ett namn med en negativ klang är inte helt ovanligt inom alkoholindustrin. 2011 lanserades det irländska whiskymärket Titanic och den amerikanska bourbontillverkaren Jim Beam säljer en blandning kallad ”Devil´s Cut”.