Hoppa till innehållet

Lågt engagemang för barnens rätt

Nordiska företag ligger under det globala genomsnittet när det gäller engagemang och åtaganden i barns rättigheter, enligt en ny rapport. Samtidigt kräver nya EU-regler utförligare redovisning av bolagens egna hållbarhetsmål, där barns rättigheter ingår.

LÅT BARN FÅ VARA BARN. Fiona Rotberg på Global Child Forum och Johan Öberg på Boston Consulting Group är förvånade över att de nordiska företagen inte placerar sig högre när engagemanget i barns rättigheter rankas.
LÅT BARN FÅ VARA BARN. Fiona Rotberg på Global Child Forum och Johan Öberg på Boston Consulting Group är förvånade över att de nordiska företagen inte placerar sig högre när engagemanget i barns rättigheter rankas.Foto: Foto: Amanda Lindgren

”Barns rättigheter är en fråga som måste upp på styrelsenivå i fler nordiska företag”, säger Fiona Rotberg, forskningschef på den ideella organisationen Global Child Forum.

Det är en ideell, internationell organisation som startades av det svenska kungaparet 2009. Syftet är att verka för barns rättigheter genom att få näringslivet att samverka med den offentliga sektorn, universitetsvärlden och övriga samhället.

”Stora framsteg har gjorts, men alltför många barn lider och dör, och ännu fler får aldrig möjlighet att förverkliga sin fulla potential. Vi vuxna måste se till att barnens rättigheter respekteras, det är vår moraliska plikt. Det är också den bästa investering vi kan göra i vår gemensamma framtid”, säger drottning Silvia.

Tillsammans med konsultfirman Boston Consulting Group, BCG, har Global Child Forum tagit fram en rapport om Nordens 300 största börsnoterade företag. Det är den femte rapporten i en serie, som har gjorts både på global nivå och i andra världsdelar tidigare.

Företagen har utvärderats enligt sju olika faktorer och rankats på en skala från 0 till 9. Det globala genomsnittet är 2,9, medan det nordiska är 2,0.

”Vi är förvånade över att nordiska företag inte ligger högre. Men om man bryter ut de 30 största bolagen, som storleksmässigt är mer jämförbara med de 1 000 största företagen i den globala studien, ser det i alla fall bättre ut”, säger Johan Öberg, vd för BCG i Sverige.

73 procent av de 300 nordiska företagen har en policy för hur man förhindrar barnarbete, men endast 17 procent följer upp hur den efterlevs i årsredovisningar och liknande dokument. Motsvarande siffror på global nivå är 63 respektive 41 procent.

”En förklaring till de nordiska siffrorna kan vara att många bolag befinner sig långt från problemområdena, rent geografiskt. Man tror att man kan bocka av frågan om man har skapat rätt förutsättningar. Kanske är vi lite naiva på den här punkten”, säger Johan Öberg.

Men en ändring i ett EU-direktiv kräver nu att företag tillhandahåller bättre icke-finansiell information, där uppföljning av de egna hållbarhetsmålen ingår.

”Det gäller inte bara det egna företaget, utan även i leverantörsledet”, säger Johan Öberg.

Ansvaret för barnrättsfrågor ligger på styrelsenivå i 10 procent av de nordiska företagen, mot 13 procent i den globala studien.

”Det är en låg siffra. Samtidigt ser vi att engagemanget blir mycket större i företag där ansvaret kommer upp på högsta nivå”, säger Fiona Rotberg.

Norden skiljer också ut sig vad det gäller engagemang i fler frågor än kampen mot barnarbete, där exempel kan vara produktsäkerhet eller etik i marknadsföringen. Bara 12 procent av de nordiska företagen uppger att de agerar på sådana områden, mot 24 procent i den globala studien.

Till de enskilda företag som ligger högst i rankningen bland de nordiska hör Tele2, Telia, Ericsson, H&M, Clas Ohlson, Norsk Hydro och Trelleborg.

It och telekom utmärker sig som bästa bransch, med ett genomsnitt på 4,0. En förklaring kan vara att barn är särskilt exponerade på nätet, både när det gäller sexuellt utnyttjande och mobbing.

”Barn utgör en så stor del av branschens slutkonsumenter att affärsnyttan med att engagera sig deras rättigheter blir väldigt tydlig”, säger Fiona Rotberg.

De branscher som får lägst poäng i Norden är hälso- och läkemedelsindustrin, finansiella tjänster samt rese- och turistnäringen.

Industrikoncernen Trelleborg är ett exempel på ett företag som vill mer än att bara skriva policydokument om barn och ungdomar. Deras princip är att verka där de har egen produktion, som i Sverige, Sri Lanka, Indien och Brasilien.

I Sverige arbetar koncernen dels med integration av nyanlända, dels med stöd till idrottsaktiviteter för funktionshindrade.

”Här i Trelleborg tog vi emot ett stort antal flyktingar förra hösten. Då fick alla på huvudkontoret erbjudande om att bli mentorer för de nyanlända, och det föll väl ut”, säger Trelleborgs vd Peter Nilsson.

Ungefär 25 nyanlända barn fick var sin mentor via samarbetet, och bolaget ska just inleda ett nytt program.

”Jag var själv mentor åt en kille, och ska få en ny när som helst. Man träffas och fikar någon timme varannan eller var tredje vecka. Jag försöker hjälpa till med praktikplats och liknande, jag är ju etablerad i samhället och kan dra i en del trådar. Jag bidrar med en liten insats, som blir väldigt uppskattad av mottagaren.”

Trelleborg samarbetar även med Lunds universitet för att hjälpa nyanlända högskoleutbildade att komma ut i näringslivet.

”Just nu har vi till exempel en kille från Syrien som kommer att få sin examen validerad med hjälp av sin praktik på ett apoteksbolag, om allt går enligt planerna”, säger Peter Nilsson.

I Sri Lanka har Trelleborg engagerat sig i både daghem och skolor. Daghemmen drivs i samarbete med organisationen Child Action Lanka och skolorna drivs tillsammans med Star for life, som är Sigma-entreprenören Dan Olofssons utbildningsprogram.

”Nu öppnar vi vår tredje skola på Sri Lanka, nära vår största fabrik där. Det finns både en medmänsklig och en affärsmässig dimension i det här. De som jobbar på fabriken är stolta över att vi är engagerade i lokalsamhället, och det är en fördel för oss när vi ska rekrytera”, säger Peter Nilsson.

I Indien och Brasilien stöttar Trelleborg barn via lokala partner. I Brasilien har 6 000 förskolebarn fått hjälp tack vare att Trelleborg har bidragit med bättre lokaler och lekplatser samt coachning av lärare.

Enligt Peter Nilsson har bolaget slutat ge pengar till stora, internationella biståndsorganisationer som inte har projekt med lokal förankring där Trelleborg har verksamhet.

”Vi väljer hellre lite mindre, lokala projekt där vi kan ha direktkontakt med de personer som driver dem. Det är viktigt att leverera kvalitet i de projekt man väljer, och inte sprida pengarna. I de här länderna måste man ha kontroll på vart de tar vägen. Samtidigt kan man inte driva projekten i egen regi, utan man behöver lokal kunskap för att det ska bli bra.”

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera