Hoppa till innehållet

Kvinnor duckar långa kravlistor

När Nordea skrev om sin jobbannons ökade antalet kvinnliga sökande från en till 20. Dagens industri har samlat råd till företag som vill bli bättre på att rekrytera kvinnor.

ÄNDRADE JOBBANNONSEN. Jonas Thulin på Nordea lyckades rekrytera investeringsstrategen Irene Mastelli till sin avdelning. Men först fick han skriva om jobbannonsen.
ÄNDRADE JOBBANNONSEN. Jonas Thulin på Nordea lyckades rekrytera investeringsstrategen Irene Mastelli till sin avdelning. Men först fick han skriva om jobbannonsen.Foto: Jack Mikrut

Jonas Thulin, chef för tillgångsallokering på Nordea, ville gärna anställa en kvinna till sin avdelning. Den enda kvinnliga investeringsstrategen bland sex medelålders män skulle byta till ett annat jobb inom koncernen, och Jonas Thulin ville inte att gruppens redan sneda könsfördelning skulle bli ännu värre.

Han skrev en annons som betonade uppgiftens bredd. Den framgångsrika kandidaten skulle använda sig av både marknadsanalys och makroanalys, ha ett akademiskt tänk samt koll på aktier, räntor, valutor och råvaror för att kunna hjälpa kunderna bygga en optimal portfölj. Jonas Thulin skickade ut annonsen internt inom Nordea.

En kvinna och nio män sökte jobbet. De flesta var unga män med stort självförtroende, examen från en handelshögskola och lite koll på det som jobbet krävde. Resultatet verkade bekräfta det man redan tidigare pratat om inom bolaget: det är svårt att hitta kvinnliga kandidater.

Men Jonas Thulin nöjde sig inte med det.

”Jag ville inte bli ytterligare en mellanchef som säger att det inte finns några kvinnliga sökande. Skriver jag en annons som i stort sett bara ger manliga sökande måste jag göra något annorlunda”, säger han.

Han bad sina kvinnliga kolleger på Nordea och kontakter på Linkedin att titta på annonsen. Den kom tillbaka med en hel del rödmarkeringar.

Den första lärdomen var att den breda rollbeskrivningen avskräckte kvinnor. Jonas Thulin hade velat måla upp möjligheter, medan kvinnorna såg det som en begränsande kravlista. De kände att de behövde behärska alla områden för att ens ansöka.

”Det stämmer att många krav i annonsen kan få kvinnor att inte söka jobbet”, säger Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseförmedlingen, en organisation som hjälper bolag att hitta kvinnor och andra underrepresenterade grupper.

Därför råder hon företag att hålla kraven till så få som möjligt och i stället berätta vad som är extra meriterande.

”Det finns en delvis sann bild av att kvinnor anställs på cv och meriter medan män anställs på potential”, säger Seher Yilmaz.

Den andra läxan för Nordea gällde beskrivningen av balans mellan arbete och privatliv. I den första annonsen hade Jonas Thulin betonat det nordiska samarbete som ingår i jobbet. I praktiken reser de anställda på avdelningen inte speciellt mycket i arbetet.

”Vi har många Skypemöten. Jag hade inte uppfattat att det faktiskt kan vara något positivt, om man till exempel har barn i småbarnsåldern.”

För det tredje insåg Jonas Thulin att han behövde bredda rekryteringen utanför bolaget och annonsen skickades också ut via Rättviseförmedlingen.

Ett hundratal personer sökte jobbet och cirka 20 av dem var kvinnor. Framför allt var de nya kandidaterna mycket mer kompetenta än kandidaterna i den första rundan. De hade också mer varierande bakgrund och kom från länder som Singapore, Frankrike och Italien.

De fyra toppkandidater som var kvar sist i processen var alla kvinnor. Jobbet gick till Irene Mastelli, som kommer från Italien och bland annat har arbetat på investeringskonsulten Cambridge Associates i London i sex år.

En kompis hade sett Nordeas annons på Linkedin och tipsade henne om rekryteringen. Irene Mastelli säger att jobbet var precis vad hon sökte. Hon hade flyttat till Sverige året innan på grund av sin svenska sambo, och redan hunnit tacka nej till ett jobb där företagskulturen inte kändes rätt.

”Om jag väljer mellan två jobb med liknande arbetsuppgifter har kollegerna och kulturen på arbetsplatsen stor betydelse. Jag gillar inte extrem konkurrens mellan kolleger, utan föredrar samarbete”, säger hon.

”Det slarvas alldeles för mycket med rekrytering i Sverige”, anser Charlotta Wikström, grundare och seniorkonsult på rekryteringsbolaget Stardust consulting.

Hon säger att det finns en mängd kompetenta kvinnor inom alla områden, men att man inte hittar dem om man inte breddar sina nätverk och använder sig av digitala kanaler.

Det första steget för ett bolag som vill förbättra könsbalansen är att sätta upp mätbara mål på hur många procent kvinnor de ska ha, och följa upp målen. De ska också göra klart för sig varför de vill ha fler kvinnor. Enligt Charlotta Wikström handlar det om lönsamhet och om att avspegla sin marknad och sina kunder.

I sitt arbete märker hon att vissa bolag inte lyckas locka kvinnor därför att de har en gubbig image. Då måste man jobba med företagskulturen.

”Möjligtvis är kvinnor lite mer kräsna än män när de söker jobb. Vi har större krav på att ha goda relationer på arbetsplatsen, känna att man utvecklas och gör något meningsfullt”, säger Charlotta Wikström.

Innehåll från XledgerAnnons

Vanligaste rådet: Byt inte ditt affärssystem

Daniel Lindholm är redovisningschef på Metria.
Daniel Lindholm är redovisningschef på Metria.

Mardrömmen är ett inferno som slukar tid och pengar.

Men bytet av affärssystem behöver inte bli ett kaos.

– Det flöt på bra, projektet höll både tidplan och budget. Vi hade också ett bra stöd när det kom frågor, säger Metrias redovisningschef Daniel Lindholm om bytet till molnbaserade Xledger.

EXTERN LÄNK: Insikter om hela din verksamhet – i realtid

För två år sedan förvärvades statliga teknikbolaget Metria av norska koncernen Spir Group. I samband med detta beslutades att företaget skulle byta affärssystem.

– Tanken var att hela koncernen skulle ha samma affärssystem och man hade redan Xledger. Vi gjorde en förstudie, bedömde att det skulle gå att införa även hos oss och gick vidare med projektet, berättar Daniel Lindholm.

Att sjösätta ett helt nytt affärssystem är dock ett omfattade projekt. Inte sällan hörs skräckhistorier där projekten sliter på såväl personal som plånboken – kanske hade det varit bättre att inte byta?

– Klart det är hårt och mycket att göra, jag har varit med om det en gång tidigare. Men min erfarenhet är att det underlättar med bra projektledning och att bytet i slutändan gynnar företaget, säger Daniel.

Maria Jacobsson är projektledare hos Xledger och ansvarade för övergången till Xledger hos Metria. Hon känner igen farhågorna inför en så stor förändring som ett affärssystembyte innebär:

– Våra kunder går igenom en tuff resa med bytet, man kastar upp allt i luften. En vanlig rädsla är hur mycket tid allt kommer ta. Ofta behöver ekonomiavdelningarna klämma in detta parallellt med sina ordinarie arbetsuppgifter. Organisationerna idag är ju ganska slimmade, det är knappast så att folk sitter och rullar tummarna, säger hon och fortsätter:

– Därför trycker vi tydligt på att kunderna måste avsätta tid och prioritera projektet. Där är ledningens inställning avgörande, de måste helhjärtat stå bakom.

– Nyckeln för att lyckas är att ha en tydlig process där gemensamma målsättningar, ambitioner och enighet bidrar till bästa lösningen. Att som leverantör våga säga nej till en kund är viktigt.

För Metria tog det drygt åtta månader innan Xledger var implementerat fullt ut. I normalfallet tar det runt ett halvår.

– Det drog ut lite på tiden då en del av vår verksamhet såldes precis innan sommaren och vi behövde fokusera på den biten. Men vi fick ett bra stöd och kunde justera tidplanen tillsammans, säger Daniel.

Enligt Xledgers egna statistik håller 95 procent av deras implementationer av affärssystemet tid och budget. En av pusselbitarna är configuration tool – som gör det möjligt att i detalj följa progressen i projektet, både för kundens och Xledgers projektgrupp.

– Verktyget ger oss en tydlig bild av projektet och också hur vi ligger till utifrån estimerad tid och kostnad. Verktyget följer sedan som en röd tråd genom hela projektet, säger Maria.

Config tool är en del av Xledgers arbetsmetod, där alla uppdateras om aktuell status i realtid:

– Jag har jobbat med projektledning i andra bolag, skillnaden är att Xledger har en extremt tydlig metodik som gör det tydligt för alla att se exakt var vi befinner oss i processen. Det skapar en trygghet för alla inblandade. Jag tycker även det bidrar till en framdrift, samtliga vet vad som är nästa steg.

Så hur fungerar Xledgers affärssystem hos Metria? Daniel ser flera tydliga positiva effekter med bytet och det övergripande betyget är gott:

– Det jag hör från organisationen är att det är ett modernt system, molnbaserat och enkelt att komma åt även på distans. Uppdateringarna kommer automatiskt. Där ser jag också en vinst med att vi slipper drifta egna servrar och teknik, det gör Xledger åt oss, vilket frigör tid till annat för vår IT-avdelning, säger han och lägger till:

– Bokslut och fakturering går absolut snabbare, man kan också få ut rapportering på ett smidigare sätt. Det gör att man slipper uppfinna hjulet igen om exempelvis ledningen behöver få en rapport.

Daniel pekar även på att Xledgers uttalade ambition om self service, där kunden ska kunna sköta systemet på egen hand:

– Det är ett train the trainer-tänk som jag gillar, det blir ett naturligt sätt att lära sig på. Sedan blir det billigare i längden att inte vara beroende av konsulter.

EXTERN LÄNK: Få allt i ett system – så funkar Xledger 

 

Mer från Xledger

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xledger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera