Di Weekend NYHETER

Kunder gör stora pengar på små kläder

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VÄRDEÖKNING. Samlare är beredda att betala stora pengar för dyrgriparna.

Colourbox

Barnklädesmärket Mini Rodinis produkter ökar i värde så fort de lämnar butiken. Kunderna säljer nämligen av eftertraktade mönster på andrahandsmarknaden till samlare som är beredda att betala stora pengar för dyrgriparna. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

När H&M gör samarbetskollektioner med designers som Isabel Marant och Roberto Cavalli säljer kläderna slut inom några få minuter eller timmar. Den främsta anledningen är att modeskapare av sådan rang aldrig annars gör kollektioner i den prisklassen.

Di har tidigare rapporterat om att det stora gapet mellan H&M:s priser och prislapparna på modeskaparnas egna kollektioner ger kunderna möjlighet att sälja kläder, skor och accessoarer till dubbla priser eller mer. Det medför att många handlar de blivande dyrgripar till budgetpriser enbart för att kunna sälja vidare och göra ett klipp. 

Detsamma gäller Mini Rodinis barnkläder och inredning, trots att det inte finns några externa designers bakom kollektionerna. Det handlar i stället om mönster, som ritas av Mini Rodinis grundare och kreative chef Cassandra Rhodin, som uppenbarligen skapar ha-begär.

Vissa "prints" är så efterfrågade att de kan kallas för klenoder, beroende på vem man frågar. Det dyraste exemplet som Di Weekend tar del av är en babyfilt i mönstret "Organic Fish" som, i andra hand, kan kosta upp till 4 000 kronor på Blocket. Det kan jämföras med butikspriset som är cirka 500 kronor.

"Jag skulle tippa på att hypen ligger i att många mammor har hittat ett kul intresse. Mini Rodini har ett gott rykte inom svensk design och plaggen och mönstren exponeras mycket på till exempel Instagram. Efter att ha sett ett 'print' tillräckligt många gånger fastnar det och man vill ha det", berättar en säljare av Mini Rodini på Blocket.

"Om man gillar ett 'print' storlekssäkrar man. Man köper alltså plagg i storlekar för flera år framåt och sedan säljer man av det man inte vill ha kvar. Det är även vanligt att man köper åt kompisar, särskilt om man bor nära en butik. Då kan man kontrollera att ett mönster sitter bra eftersom plaggen är unika. Exempelvis om en fisk sitter på magen eller ryggen", fortsätter säljaren, och påpekar att kunden tar en liten risk vid uppköpen eftersom andrahandsvärdet är så högt. 

De begränsade upplagorna tar slut i samma takt som H&M:s samarbetskollektioner. Tidigare i år släpptes till exempel den första delen av Mini Rodinis jubileumskollektion, en så kallad memory lane, med ett påslakan i mönstret "Organic Fish" som sålde slut på 45 minuter. Det snabbväxande intresset för vissa mönster gör dock att även huvudkollektionerna, och inte bara produkter som görs i begränsad upplaga, säljer slut.

"Intresset för våra huvudkollektioner har också ökat väldigt snabbt, så snabbt att vissa produkter tagit slut innan säsongen är över. Vi har få möjligheter producera nytt och fylla på slutsålda produkter i säsong. De flesta av våra transporter från fabrik går med båt, för att minska vår miljöpåverkan, vilket ger längre ledtider. Det har gjort att produkter som inte varit begränsade från vår sida ändå har sålt slut snabbt, utan möjlighet till påfyllning", säger Helena Filipsson, marknad- och kommunikationsansvarig på Mini Rodini.

Den stora efterfrågan har gjort att andrahandsmarknaden blomstrar. Jubileumslakanet "Organic Fish", som finns för både vuxna och barn, säljs just nu på Blocket för upp till 2 000 respektive 1 200 kronor. Det kan jämföras med butikspriset för Mini Rodinis lakan för vuxna och barn som är cirka 700 respektive 500 kronor.