Hoppa till innehållet

Kreativiteten vaknar i en tom ateljé

Det har gått fem år sedan Jockum Nordström ställde ut i Sverige senast.

Men när en av Sveriges mest framgångsrika och produktiva konstnärer åter visar sina verk i Stockholm, är det också en ny sida av sig själv han visar upp.

AKTUELL. Från och med i morgon visar en av Sveriges mest berömda konstnärer, Jockum Nordström, åter sina verk i Stockholm. Hemmet på Södermalm i Stockholm delar han med livskamraten Karin Mamma Andersson, även hon framstående svensk konstnär.
AKTUELL. Från och med i morgon visar en av Sveriges mest berömda konstnärer, Jockum Nordström, åter sina verk i Stockholm. Hemmet på Södermalm i Stockholm delar han med livskamraten Karin Mamma Andersson, även hon framstående svensk konstnär.Foto: Joey Abrait
AKTUELL. Från och med i morgon visar en av Sveriges mest berömda konstnärer, Jockum Nordström, åter sina verk i Stockholm. Hemmet på Södermalm i Stockholm delar han med livskamraten Karin Mamma Andersson, även hon framstående svensk konstnär.
AKTUELL. Från och med i morgon visar en av Sveriges mest berömda konstnärer, Jockum Nordström, åter sina verk i Stockholm. Hemmet på Södermalm i Stockholm delar han med livskamraten Karin Mamma Andersson, även hon framstående svensk konstnär.Foto: Joey Abrait
KREATIV YTA. I lägenheten har Jockum Nordström ett litet arbetsbord där han ibland arbetar.Foto: Joey Abrait
GRÅSKALOR. Blyertsteckningar blev Jockum Nordström stora genombrott internationellt år 2000. Denna visas på hans kommande utställning.Foto: Per-Erik Adamsson
KLIPPER OCH KLISTRAR. Jockum Nordström är även känd för sina kollage. Ett verk som det här kan ta månader att klippa alla bitar till.
KLIPPER OCH KLISTRAR. Jockum Nordström är även känd för sina kollage. Ett verk som det här kan ta månader att klippa alla bitar till.Foto: Per-Erik Adamsson

När det gäller konst är Jockum Nordström beredd att ta i. Det blir tydligt när den här intervjun redan har pågått ett tag och en av Galleri Magnus Karlssons assistenter sticker in huvudet i mötesrummet och undrar:

”Kan ni hjälpa till en stund?”

Orubblig på trottoaren utanför står nämligen en tre meter lång och en och en halv meter hög träbox. Inuti finns nio inramade kollage som kommit direkt från en utställning på Island. Och givetvis hugger Jockum Nordström i, puttar och drar, tills lådan slutligen kommer över tröskeln.

”Men jag kan inte förstå varför de inte gjorde två paket”, säger han och drar handen över pannan och vidare genom håret.

”Det hade varit så mycket enklare. Nu får vi bara hoppas att alla verk är med och har klarat sig.”

De nyanlända bilderna ingår i Jockum Nordströms kommande utställning ”När ingen vandrar vägen fram, då vandrar vägen själv sitt damm” som öppnar på galleriet på lördag. Förutom de stora kollagen ska även pappersskulpturer och blyertsteckningar hängas upp och ställas ut. Tre tekniker som har blivit karaktäristiska för Jockum Nordströms konstnärskap.

”Men nytt för publiken är att formatet på teckningarna är mindre och sättet jag har ritat på har ändrats lite. Som jag upplever det i alla fall.”

På vilket sätt?
”För länge sedan, säg för 20 år sedan, var jag mer precis. Som när man tittar i en flora, och förstår växten bättre än när man ser den på ett fotografi. Det var den känslan jag ville åt och många gånger började jag därför med detaljerna. En hand, som blev en arm precis som ett barn, men i dag är det inte så.”

Inte bara sättet han ritar på har förändrats över tid. Även färgskalorna skiftar, liksom innehållet i bilderna. Förr byggde de på iakttagelser, till exempel de höghus i Stockholmsförorten där Jockum Nordström bodde tidigare, och som många förknippar med konstnären.

”I dag är det mer gestaltning av minnen. Men varför det har blivit så är svårt att säga. Kanske har det med åldern att göra. Men om det är för att jag blir äldre som väsen, mer gubbe, eller för att jag har mer erfarenhet kan jag inte riktigt avgöra.”

Jockum Nordström har målat och ritat så länge han kan minnas, men att bli konstnär var inget yrkesval han gjorde.

”Det bara blev så för att det var så självklart. Det var det jag kunde.”

Det stora genombrottet kom 2000. Sedan dess har han, liksom livskamraten Karin Mamma Andersson, blivit en av Sverige mest framgångsrika konstnärer. Han finns representerad på flera prestigefyllda institutioner som MoMA i New York, Moderna museet i Stockholm och Centre Pompidou i Paris, och på auktionshus klubbas hans verk inte sällan för miljonbelopp. Men framgången rycker han på axlarna åt.

”Det är inget jag tänker på, jag bryr mig inte om sådant. Det är så klart roligt att ha flyt, och råd med mat och hyra, men när jag är i ateljén är det ingenting jag tänker på.”

Där är det i stället full koncentration som råder, när han arbetar med en teknik i taget. Och börjar han klippa kollage gör han det i månader, förklarar han. Form efter form, tills bitarna bildar högar.

”Jag har ofta en idé om vilken form jag vill åt och då klipper jag massor av träd till exempel, sedan målar jag alla bitar och efter det ritar jag på dem innan jag formar kollagen.”

Men trots att han framstår som oerhört produktiv, med bland annat över 30 soloutställningar, nästan dubbelt så många grupputställningar och en handfull barnböcker genom åren, händer det även Jockum Nordström att sakna inspiration ibland.

”Efter en utställning, när ateljén är tom och man måste börja om på ny kula, kan jag bli deppig, nästan som en baksmälla”, säger han och fortsätter:

”Det är som när man var liten och fick leken krossad av att man skulle hem och äta, och när man kom ut på gården igen hade alla ungar gått hem.”

Är det prestationsångest?
”Nja, det är aldrig publiken som pressar utan det är en själv, eller kallet eller vad man ska kalla det. Det är det som ger kramp och som gör att lusten inte finns där.”

Hur gör du då för att hitta lusten igen?
”Jag vet inte, det finns inga knep, och där är det bra att vi har varandra, jag och Karin. För i ett sådant läge är det skönt att ha någon att prata med, som vet hur det är. Men så småningom kommer nog lusten av att det är tomt, att man känner en längtan av få upp energi i ateljén.”

Att göra en utställning brukar ta ett år ungefär, för Jockum Nordström vill inte pressa fram någonting. Delvis är det därför det har dröjt fem år sedan han senast ställde ut i Stockholm. Men när det nu åter är dags har han skapat så mycket att allt inte ens ryms på galleriet.

”Jag har många verk, men det är nog bara hälften, om ens det, som kommer att få plats. Ändå skulle jag kunna göra mycket mer. Ta bara alla teckningar på utställningen, de har jag gjort sedan årsskiftet, och just nu känner jag att jag skulle kunna rita i ett halvår framöver.”

”Efter en utställning, när ateljén är tom och man måste börja om på ny kula, kan jag bli deppig, nästan som en baksmälla.”

Innehåll från Switzerland Tourism & SWISSAnnons

Möt våren i charmiga, gemytliga Genève

Genève – med energi som en storstad och lugnet från en småstad.
Genève – med energi som en storstad och lugnet från en småstad.

Genève är mer än bara en genomfartsstad för vintersportentusiaster på väg till de schweiziska alperna.

Staden mellan bergen erbjuder en unik charm, särskilt när våren anländer och dess skönhet blomstrar i full prakt. Med SWISS flyger du direkt från Stockholm och Köpenhamn dagligen.

Extern länk: Hitta vårens erbjudande hos SWISS. 

Genève, Schweiz västligaste stad, erbjuder en fängslande blandning av naturlig skönhet och kulturell rikedom.

Omfamnat av de imponerande Alperna och Jurabergen breder Genevé ut sig på bägge sidor av Europas största sjö – Genèvesjön. Området har en pittoresk bakgrund med böljande vingårdar, blommande trädgårdar och charmiga byar.

I fjol utsågs Genève till den sjunde mest levande staden i Europa och rankas i år på fjärde plats bland Europas bästa resmål. Staden lockar besökare med sina charmiga hotell, gourmetrestauranger och sin livliga kulturscen.

Festivaler och evenemang med fokus på mat, musik och konst pågår året runt och kompletteras av ett stort utbud av museer och sightseeingmöjligheter.

Klockor och choklad

Sommartid stoltserar staden även med en av världens högsta fontäner, mitt i Genèvesjön finns nämligen Jet d’eau, som skickar upp sjövatten mer än 100 meter upp i luften.

Genèves lysande historia inom klocktillverkning och chokladhantverk bidrar till stadens dragningskraft, med ikoniska monument, kända klockbutiker och museer, och hantverksmässiga chokladtillverkare.

Oavsett om man ägnar sig åt lyxshopping, njuter av sig ut på utomhusäventyr erbjuder Genève en oförglömlig upplevelse under alla årstider och överträffar förväntningarna i varje ögonblick. 

EXTERN LÄNK: Klockor, choklad och blommor – möt våren i Genève.  

Flyg till Genèvesjöregionen

Att ta sig till den magiskt vackra regionen runt Genèvesjön från Sverige går både snabbt och smidigt. SWISS har upp till sju direktflyg varje vecka från Stockholm och Köpenhamn med start i april och med bekväma och pålitliga tågförbindelser från Genèves flygplats kan du maximera din tid på plats.

Upp till sju direktflyg i veckan tar dig snabbt till Genève.
Upp till sju direktflyg i veckan tar dig snabbt till Genève.

Njut av schweizisk kvalitet från det ögonblick du kliver ombord, SWISS erbjuder personlig service som återspeglar Schweiz värderingar och som garanterar en minnesvärd reseupplevelse.

Extern länk: Sju direktflyg från Stockholm och Köpenhamn varje vecka.  

Parker och stränder 

Genève har ett milt och nästan medelhavsinspirerat klimat på våren, med palmer runt sjön och många blommor som slår ut runt stränderna.

Med sin utsikt över Genèvesjön är Parc des Eaux-Vives förmodligen en av de vackraste och äldsta parkerna i staden Genève. Naturälskare kommer att uppskatta de många hundraåriga träden och de vidsträckta gräsmattorna. 

Plage des Eaux-Vives, den allmänna stranden, ligger också bara ett stenkast bort. Herrgården som dominerar parken är ett välrenommerat hotell och en restaurang, och en perfekt plats för att stärka sig tillsammans med fängslande utsikt över sjön och Jurabergen. Bara en bit därifrån ligger Eaux-Vives Beach, en offentlig anläggning med en 400 meter lång sandstrand som också är värd ett besök.

Blomprakt ovanför Montreux

Blommorna var en viktig attraktion under Belle Epoque-perioden och beundras helst under promenader utan sällskap eller genom guidade turer längs markerade stigar. Vilda narcisser blommar i april och maj och förvandlar ängarna ovanför Montreux och Vevey till makalöst vita, parfymerade landskap, ett fenomen som också beskrevs av författaren Ernest Hemingway.

Omkring 50 000 blommor

Vullierens slott, tillsammans med dess magnifika trädgårdar och skulpturpark, utgör en av Schweiz mest anmärkningsvärda kulturarvsplatser med en fantastisk 180°-utsikt över Alperna, Mont Blanc och Genèvesjön. Förutom en av de modernaste iris-samlingarna i Europa med mer än 400 olika sorter och 13 500 dagliljor, kan besökarna beundra olika utrymmen som ständigt omformas i den 30 hektar stora parken. Från maj till juli skapar omkring 50 000 blommor en magnifik mosaik av färger med över 14 000 sent blommande tulpaner, en samling pioner och rhododendron och en imponerande rosenträdgård. Trädgårdarna och temavandringarna är en extra attraktion, medan ridvägen kantad av gamla sequoias (mammutträd), ekar och vad som säkert är det äldsta tulpanträdet i Schweiz gör blomsterutbudet komplett.

Tulpanfestival i Morges

Varje år på våren klär sig staden Morges i sina vackraste färger för tulpanfestivalen, med mer än 140 000 blommor och cirka 350 sorters tulpaner. Denna magnifika festival anordnas av föreningen Morges Fleur du Léman, som också anordnar Dahliafestivalen varje år, från juli till oktober.

EXTERN LÄNK: Upptäck fler aktiviteter i Geneve här.  

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Switzerland Tourism & SWISS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera