Di Weekend NYHETER

Konsthandel i rätt tid

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

KUNSKAP. ”Auktionernas värdering beror ofta på tillfälligheter. Min egen grundar jag på god kunskap om vår kundkrets och att jag på ett ungefär vet vad de vill ge”, säger Verner Åmell, vd och ägare av Åmells konsthandel.

Foto: Jonas Eng

Tack vare god fingertoppskänsla har Verner Åmell etablerat sig som Nordens ledande återförsäljare av Skandinavisk lyxkonst.

Med en omsättning på drygt 180 miljoner kronor säljer han klassiska verk till Sveriges kanske mest välbärgade kundkrets.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det internationella intresset för skandinavisk konst växer sig allt större. Verner Åmell, tredje generationens konsthandlare, upplever en ny guldålder för sitt familjeföretag.

”Intresset ökar faktiskt varje år. Skandinavisk konst blir mer och mer populär”, säger han.

Ända sedan 1922 har Åmells haft öppet i Stockholm. Med snart hundra år på nacken har man i dag etablerat sig som Nordens största återförsäljare av skandinavisk konst.

På väggarna i lokalerna på Östermalm hänger bland annat målningar av välrenommerade svenska konstnärer som Carl Larsson, Anders Zorn och Bruno Liljefors.

”Det är högkvalitativ, välmålad konst. Jag tycker att vissa av våra målare är bättre än många av de europeiska impressionister vars verk kostar hundratals miljoner kronor”, säger Verner Åmell.

Men resan mot att bli en av Sveriges ledande konsthandlare har varit lång och krokig. Till en början sysslade Åmells inte ens med målad konst, utan klassiska antikviteter stod på agendan. Det var först när Verner Åmell själv tog över verksamheten från sin far i slutet på 70-talet som företaget renodlade sin affärsidé.

FAKTA
Köpte Strindbergs verk efter fiaskoauktion

I november 2016 gick August Strindbergs verk ”Inferno” upp på auktion i New York. Auktionshuset Christie’s hade värderat tavlan till mellan 30 och 50 miljoner kronor. Men ingen köpare ville möta utropspriset och budgivningen slutade i ett totalt fiasko.

”Man marknadsförde auktionen alldeles för hårt och affären sprack. Tavlan prissattes för högt och det skrämde bort alla köpare”, säger Verner Åmell.

I stället gick ”Inferno”, som målades 1901, på auktion på Bukowskis i Stockholm tidigare i våras. Då hade priset plötsligt sjunkit kraftigt med en värdering på mellan 17–19 miljoner kronor.

”Det var osäkert in i det sista, men jag lade ett fast bud på 18,5 miljoner kronor. Det var det enda bud de fick och jag vann”, säger Verner Åmell.

Målningen hade varit magasinerad på Moderna museet i nästan 20 år, men ägdes sedan 1992 av världens näst rikaste bankir, brasilianaren Joseph Safra. Nu är det dock upp till Verner Åmell att hitta en ny ägare till verket.

”Det egentliga värdet på tavlan ligger någonstans mellan 30 och 40 miljoner kronor. Det är Sveriges mest intressanta målning och en av de viktigaste vi har genom historien. Den går nästan att klassa som en svensk ’Mona Lisa’. Det ska bli spännande att sälja den till en svensk kund”, säger han.

VISA MER

”Vi kastade ut gamla skåp och möbler. Den skandinaviska konsten var på den här tiden extremt billig i relation till kvalitén. Jag förstod att det var ett oupptäckt område där man kunde tjäna vettiga pengar”, säger han.

Generationsskiftet skulle också komma att sammanfalla med den konstboom som svepte över Sverige under 80-talet. Här gick spekulationer med fastigheter hand i hand med konsten. Extravaganta affärsmän köpte glatt konst till ett värde av hundratals miljoner kronor för lånade pengar.

Samling runt konsten

”Bankerna ringde till och med mig och frågade om jag inte ville låna hundra miljoner till. Jag tackade nej eftersom jag satt mitt i smeten och tidigt förstod att marknaden inte var sund. Balansen var rubbad och jag sålde av stora delar av mitt innehav innan kraschen.”

Mycket riktigt sprack snart fastighetsbubblan och konkurserna inom näringslivet började avlösa varandra. Som en direkt konsekvens sjönk också konsten dramatiskt i värde. På bara några månader hade priserna på tavlor av Anders Zorn rasat från 15 miljoner kronor till 3 Mkr, berättar Verner Åmell.

”Det blev ett blodbad där alla var desperata att få tillbaka sina pengar, framför allt bankerna. Mina konkurrenter gick i konkurs, men vi klarade oss. Även om vi också förlorade mycket pengar.”

Samtidigt som marknaden återhämtade sig under 2000-talet byggde Åmells upp ett stort lager av klassiska verk. I dag förvarar konsthandeln ungefär 3 200 föremål i sina skrymslen och vrår. Bolagets tillgångar värderades under 2015 till 230 Mkr.

Under 2015 omsatte Åmells 180 Mkr med en vinst på 12 Mkr. Framgångarna drivs av att Verner Åmell ofta, men inte alltid, själv syns på de mest exklusiva auktionerna i Stockholm. Han konstaterar att han förmodligen är de svenska auktionshusens enskilt största köpare av konst.

Ljusning för Bukowskis

I snitt gör Åmells årligen en vinst på 25 till 30 procent på de konstverk man förmedlar vidare från auktion till privatperson.

”Auktionernas värdering beror ofta på tillfälligheter. Min egen grundar jag på god kunskap om vår kundkrets och att jag på ett ungefär vet vad de vill ge. Där gäller det att ha så lite fel som möjligt”, säger han.

Snart slår Åmells konsthandel upp portarna för höstens olika utställningar. Den 2 september ställer man ut gatufotografier från flera olika samtida konstnärer, medan en höstutställning med skandinavisk konst från 1700- till 1900-talet börjar den 7 oktober.