Hoppa till innehållet

Kommer igen – på nätet

”Kyrkan har alltid försökt vara där människorna och livsfrågorna finns. Nu finns de på nätet. Då ska vi förstås också vara där.”
Det säger Charlotte Frycklund, Svenska Kyrkans första heltidsanställda nätpräst, om det nya, digitala sättet att samtala med en präst.

KOMMUNIKATIONER. Charlotte Frycklund är Svenska Kyrkans enda heltidsanställda nätpräst. Hon svarar på frågor som ställs till henne via Svenska Kyrkans olika konton på sociala medier.
KOMMUNIKATIONER. Charlotte Frycklund är Svenska Kyrkans enda heltidsanställda nätpräst. Hon svarar på frågor som ställs till henne via Svenska Kyrkans olika konton på sociala medier.Foto: Foto: Ewa Almqvist

Fenomenet började med att Svenska kyrkan skapade en egen nationell profil på Facebook, Instagram, Twitter och andra sociala medier. Försöken föll väl ut samtidigt som kyrkans sociala medieredaktion upptäckte att vissa av frågorna som ställdes var av den digniteten att de behövde besvaras av en präst.

”Då blev jag tillfrågad. Jag pratar ”socialmediska”, är ganska snabb på att svara och försöker att alltid svara personligt, hur jag tycker och tänker. Efterfrågan på nätet bara ökar och till slut bestämde sig kyrkan för att anställa mig som präst i sociala medier i först ett deltidsprojekt, och från 1 januari i år på heltid”, säger Charlotte Frycklund.

Svenska kyrkan har drygt 57 000 följare på Facebook, kyrkans konto om internationellt arbete nästan 19 000 och ärkebiskop Antje Jackelén cirka 7 000. Följarna på Twitter är uppe i omkring 12 000 och på Instagram har man drygt 8 000.

Det vanligaste ämnet när det gäller de mer teologiska spörsmålen är teodicéproblemet, hur det kan finnas elände och ondska i världen om Gud finns, är god och allsmäktig.

”För många är det en livsfråga, förutom en stor och svår stötesten. Det är dessutom en fråga där det inte finns bara ett svar utan där varje svar måste ha att göra med den frågande människans egen situation”, säger Charlotte Frycklund.

”Annars handlar det mycket om relationer och vårt förhållningssätt till andra. Viljan att var god och göra rätt, och hur det blir när det blir fel i våra relationer.”

Frågorna rör högt som lågt, inte sällan samtidigt.

”Det mest virala jag varit inblandad i var på skärtorsdagen förra året när en tjej ställde den roliga frågan på Facebook om hon skulle supa sig full på skärtorsdagskvällen så att hon kunde ligga bakfull och känna ångest på långfredagen, vilket hon tyckte skulle vara rätt fromt ändå.”

Charlotte Frycklunds ”å ena och å andra sidan”-svar uppskattades av många och renderade kommentarer som ”Stolt över mitt medlemskap i en kyrka som inte bara har socialt patos, utan bevisligen också sköna präster med självdistans” och ”sjukt bra svar, funderar på att bli medlem”. Nätprästens svar ledde i sin tur till en teologisk debatt om lidande, Jesus och människornas.

Vilka är de största skillnaderna jämfört med den vanliga prästrollen?

”Samtalen blir både djupare och mycket snabbare. I en församling känner man sig för mer, ser till att man kan lita på varandra, avväger och funderar innan man frågar. Det är det som gör att jag älskar att vara präst i sociala medier – att man får finnas till i människors liv just när det bränner till och gör ont och att samtalet kan förändra människors liv”, säger hon, och fortsätter:

”Nackdelen är att man sällan får veta hur det gick. Jag kan ibland sakna att inte få följa en familj under flera decennier, särskilt kontakten med konfirmander. För den enskilde innebär nätet en lägre tröskel, man slipper boka tid och ta sig pastorsexpeditionen. Många känner en trygghet i att uttrycka sina känslor bakom en skärm och kunna ställa frågan just när man får den.”

För Svenska kyrkan ser hon bara fördelar: lättare kontakt och fler plattformar, inte minst för att nå unga människor, under 30 år.

”Jourhavande präst finns på nätet med chatt och digitalt brev och nattetid per telefon via 112, men efterfrågan bara ökar. Kyrkan borde använda nätet mer. Tänk om vi exempelvis kunde ha sorgegrupper på nätet, där människor kan träffas och samtala även om de inte orkar lämna hemmet i sin sorg eller bor långt bort. Nätet är en bra mötesplats för alla åldrar, särskilt när det gör riktigt ont i de akuta fallen. Ensamhet är ett stort problem i alla generationer.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera