Hemma hos designern Sabina Wroblewski Gustrin ligger hjortar, lingon och blåbärsris utspridda. Koordinerade i symmetriska mönster bildar de några av de första utkasten till den nybildade designgruppen Swedish Creatures framtida kollektion. Här, runt det stora köksbordet, träffas sex illustratörer och designers regelbundet för att diskutera mönster och affärer. I maj gör de premiär på den världsledande branschmässan Surtex i New York, där mönsterdesigners, illustratörer, agenter och inköpare möts varje år.
”Vi väntar inte på att ett annat företag eller ett varumärke ska plocka upp oss, utan vi har plockat upp oss själva. Det är en annorlunda och mer modern affärsidé. Vi har stora drömmar och säger till världen att vi vill ha det här, ge oss det”, säger designern Åsa Kax.
Traditionellt är Formex-mässan i Stockholm en mer naturlig mötesplats, men Åsa Kax, Lisa Edoff, Sabina Wroblewski Gustrin, Kristina Hultkrantz, Lotte Kölare och Kajsa Rolfsson nöjer sig inte med att bara stanna på hemmaplan.
”Sverige är en liten marknad, man måste utanför Sverige om man vill något. Det har också att göra med den rådande samhällsstrukturen. De små butikerna i städerna dör, och kedjorna blir större. Det finns färre återförsäljare att sälja till i dag”, säger Åsa Kax.
Förutom arbetet med Swedish Creatures driver alla i gruppen huvudsakligen sina egna företag. Vilken form Swedish Creatures kommer att ta har de inte landat i än. Men de är överrens om att designbranschen är svår att verka i och beskriver konkurrensen som ”mördande” med en slitsam norm om att hela tiden prestera på topp.
”Generellt sett är det hårt, speciellt för kvinnor. Det är inte många designer som är kvar i branschen en hel karriär. För en långvarig karriär krävs det att man är lika mycket designer som entreprenör”, säger Sabina Wroblewski Gustrin.
Att endast livnära sig på att sälja produkter med egendesignade mönster ser ingen av medlemmarna som något alternativ, utan de arbetar även kreativt på uppdrag för olika reklambyråer och företag.
”Det är roligt med egna produkter, men också tungt med tanke på logistik och lager som binder kapital. Därför är det intressant att i stället sälja mönster som kan utveckla andras produkter”, säger Åsa Kax.
”Det stora hotet mot vår bransch i stort är prisdumpningar, det är något som alla kreatörer arbetar emot. Det är också något som är lättare att arbeta med när man är fler, man bildar ett slags kartell”, säger Lisa Edoff.
Medlemmarna i Swedish Creatures är alla utbildade inom design, och åldersspannet är stort; den äldsta medlemmen är född 1960, den yngsta 1990. Att det blev ett kvinnokollektiv var ingen plan från början, det råkade bara bli så.
”Det är en ganska liten bransch i Sverige, de flesta känner till varandra. Jag ställde frågan om att starta en grupp i ett forum, och sedan har det utvecklats till den här konstellationen genom åren”, säger initiativtagaren Sabina Wroblewski Gustrin.
Surtex är en av de största mässorna i sitt slag för så kallade ytmönster. Tusentals licenstagare, återförsäljare, agenter och tillverkare besöker mässan med över 200 utställare som hoppas kunna sälja sina mönster. På Surtex går det att sälja sin design på olika sätt, bland annat på licens, som enskild produkt eller serie, eller att man säljer alla rättigheter.
Montern som Swedish Creatures betalar för kostar omkring 70 000 kronor. Inklusive resa, boende och andra kostnader räknar gruppen med att satsningen kommer att gå loss på drygt 200 000 kronor.
Vad innebär det att ni är fler ur ett ekonomiskt perspektiv?
”Vi har möjlighet att kunna etablera oss på marknaden, och över huvud taget kunna vara med på Surtex, där vi går ihop med våra egna investeringar. Man vågar mer när man är fler, man är inte lika utsatt i grupp. Det är en ekonomisk styrka tidsmässigt också, eftersom alla jobbar med olika saker”, säger Lisa Edoff.
Eftersom arbetet inför Surtex innebär långt mer än ett heltidsjobb tror gruppen att de har chansen att nå ut till fler och i förlängningen dra in mer pengar, jämfört med om någon hade gjort satsningen på egen hand. Utan de kontaktnät – och egen kompetens – gruppen har inom bland annat pr, marknadsföring och digital teknik hade blivit ytterligare utgifter.
Hur pass vanligt är det att en enskild designer expanderar utomlands?
”Inte så vanligt, det händer oftast bara om man har ett företag som står bakom en i ett samarbete”, säger Lisa Edoff.
Till utställningen i maj kommer Swedish Creatures att göra en gemensam mönsterkollektion, med minst tolv mönster totalt. Även om alla har individuella stilar är tanken att kollektionen ”Creatures” ska utgå från den skandinaviska traditionen, som gruppen formulerat som fem f: flora, fauna, folk, folklore och fashion.
Och det är tydligt att det svenska mönsterarvet ligger Swedish Creatures varmt om hjärtat när de pratar om sin design. Självklara inspirationskällor är Josef Frank och 10-gruppen, som stack ut hakan i början av 1970-talet.
”Tillsammans har vi ju över 200 års erfarenhet, det hade inte ens Josef Frank. Det här är otroligt givande på flera plan, även om vår relation är affärsmässig. Vi växer på olika sätt och det är kompetenshöjande”, säger Sabina Wroblewski Gustrin.