Hoppa till innehållet

Kollektiv affär bildar nytt mönster

En ny designgrupp vill sätta Sverige på kartan med sina mönster och spänner bågen redan från början. Formade av en hård bransch sticker Swedish Creatures ut hakan och möter världsmarknaden i New York nästa år.

FORMAR FRAMTIDEN. I maj gör designgruppen Swedish Creatures, med bland andra Sabina Wroblewski Gustrin, Lisa Edoff och Åsa Kax, premiär på den världsledande branschmässan Surtex i New York.
FORMAR FRAMTIDEN. I maj gör designgruppen Swedish Creatures, med bland andra Sabina Wroblewski Gustrin, Lisa Edoff och Åsa Kax, premiär på den världsledande branschmässan Surtex i New York.Foto: Foto: Jesper Frisk

Hemma hos designern Sabina Wroblewski Gustrin ligger hjortar, lingon och blåbärsris utspridda. Koordinerade i symmetriska mönster bildar de några av de första utkasten till den nybildade designgruppen Swedish Creatures framtida kollektion. Här, runt det stora köksbordet, träffas sex illustratörer och designers regelbundet för att diskutera mönster och affärer. I maj gör de premiär på den världsledande branschmässan Surtex i New York, där mönsterdesigners, illustratörer, agenter och inköpare möts varje år.

”Vi väntar inte på att ett annat företag eller ett varumärke ska plocka upp oss, utan vi har plockat upp oss själva. Det är en annorlunda och mer modern affärsidé. Vi har stora drömmar och säger till världen att vi vill ha det här, ge oss det”, säger designern Åsa Kax.

Traditionellt är Formex-mässan i Stockholm en mer naturlig mötesplats, men Åsa Kax, Lisa Edoff, Sabina Wroblewski Gustrin, Kristina Hultkrantz, Lotte Kölare och Kajsa Rolfsson nöjer sig inte med att bara stanna på hemmaplan.

”Sverige är en liten marknad, man måste utanför Sverige om man vill något. Det har också att göra med den rådande samhällsstrukturen. De små butikerna i städerna dör, och kedjorna blir större. Det finns färre återförsäljare att sälja till i dag”, säger Åsa Kax.

Förutom arbetet med Swedish Creatures driver alla i gruppen huvudsakligen sina egna företag. Vilken form Swedish Creatures kommer att ta har de inte landat i än. Men de är överrens om att designbranschen är svår att verka i och beskriver konkurrensen som ”mördande” med en slitsam norm om att hela tiden prestera på topp.

”Generellt sett är det hårt, speciellt för kvinnor. Det är inte många designer som är kvar i branschen en hel karriär. För en långvarig karriär krävs det att man är lika mycket designer som entreprenör”, säger Sabina Wroblewski Gustrin.

Att endast livnära sig på att sälja produkter med egendesignade mönster ser ingen av medlemmarna som något alternativ, utan de arbetar även kreativt på uppdrag för olika reklambyråer och företag.

”Det är roligt med egna produkter, men också tungt med tanke på logistik och lager som binder kapital. Därför är det intressant att i stället sälja mönster som kan utveckla andras produkter”, säger Åsa Kax.

”Det stora hotet mot vår bransch i stort är prisdumpningar, det är något som alla kreatörer arbetar emot. Det är också något som är lättare att arbeta med när man är fler, man bildar ett slags kartell”, säger Lisa Edoff.

Medlemmarna i Swedish Creatures är alla utbildade inom design, och åldersspannet är stort; den äldsta medlemmen är född 1960, den yngsta 1990. Att det blev ett kvinnokollektiv var ingen plan från början, det råkade bara bli så.

”Det är en ganska liten bransch i Sverige, de flesta känner till varandra. Jag ställde frågan om att starta en grupp i ett forum, och sedan har det utvecklats till den här konstellationen genom åren”, säger initiativtagaren Sabina Wroblewski Gustrin.

Surtex är en av de största mässorna i sitt slag för så kallade ytmönster. Tusentals licenstagare, återförsäljare, agenter och tillverkare besöker mässan med över 200 utställare som hoppas kunna sälja sina mönster. På Surtex går det att sälja sin design på olika sätt, bland annat på licens, som enskild produkt eller serie, eller att man säljer alla rättigheter.

Montern som Swedish Creatures betalar för kostar omkring 70 000 kronor. Inklusive resa, boende och andra kostnader räknar gruppen med att satsningen kommer att gå loss på drygt 200 000 kronor.

Vad innebär det att ni är fler ur ett ekonomiskt perspektiv?

”Vi har möjlighet att kunna etablera oss på marknaden, och över huvud taget kunna vara med på Surtex, där vi går ihop med våra egna investeringar. Man vågar mer när man är fler, man är inte lika utsatt i grupp. Det är en ekonomisk styrka tidsmässigt också, eftersom alla jobbar med olika saker”, säger Lisa Edoff.

Eftersom arbetet inför Surtex innebär långt mer än ett heltidsjobb tror gruppen att de har chansen att nå ut till fler och i förlängningen dra in mer pengar, jämfört med om någon hade gjort satsningen på egen hand. Utan de kontaktnät – och egen kompetens – gruppen har inom bland annat pr, marknadsföring och digital teknik hade blivit ytterligare utgifter.

Hur pass vanligt är det att en enskild designer expanderar utomlands?

”Inte så vanligt, det händer oftast bara om man har ett företag som står bakom en i ett samarbete”, säger Lisa Edoff.

Till utställningen i maj kommer Swedish Creatures att göra en gemensam mönsterkollektion, med minst tolv mönster totalt. Även om alla har individuella stilar är tanken att kollektionen ”Creatures” ska utgå från den skandinaviska traditionen, som gruppen formulerat som fem f: flora, fauna, folk, folklore och fashion.

Och det är tydligt att det svenska mönsterarvet ligger Swedish Creatures varmt om hjärtat när de pratar om sin design. Självklara inspirationskällor är Josef Frank och 10-gruppen, som stack ut hakan i början av 1970-talet.

”Tillsammans har vi ju över 200 års erfarenhet, det hade inte ens Josef Frank. Det här är otroligt givande på flera plan, även om vår relation är affärsmässig. Vi växer på olika sätt och det är kompetenshöjande”, säger Sabina Wroblewski Gustrin.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera