Hoppa till innehållet

Klotet är i rullning

En sömning fransk nationalsport har förvandlats till en av 2010-talets hetaste trender. På två år har Boulebar fördubblat sin omsättning och tar nu sikte på utlandet.

PRECISION. För Boulebar är autenticiteten viktig, då ingår givetvis minutiös kontrollmätning under spelets gång. Medgrundaren Henrik Kruse kallar gärna sig själv för ”boulenörd”.
PRECISION. För Boulebar är autenticiteten viktig, då ingår givetvis minutiös kontrollmätning under spelets gång. Medgrundaren Henrik Kruse kallar gärna sig själv för ”boulenörd”.Foto: Foto: Jack Mikrut

Boule har tidigare haft något av en pensionärsstämpel. Men på senare tid upptäcker allt fler yngre sporten, mycket tack vare ett restaurangkoncept som kombinerar klotkastandet med mat och dryck. Den största aktören inom området är Boulebar, som i dag driver totalt fem anläggningar i Stockholm, Malmö respektive Göteborg.

Men historien började redan på 1990-talet, när ett slumpartat möte lade grunden till verksamheten.

”Två av mina vänner tågluffade i Europa. I en park i Barcelona såg de en äldre herre i gröna byxor som spelade boule. De fastnade direkt och övertygade mig senare att börja spela med dem hemma i Stockholm”, säger medgrundaren Henrik Kruse, som numera är affärsutvecklare på Boulebar.

De gick vidare med att bilda förening som kombinerade boulespel med fransk mat- och dryckeskultur. Som en hyllning till den ofrivillige inspiratören i Spanien döptes den självklart till Grönbrallan.

”Vi åkte sedan ner till Frankrike men där fick vi inte ens vara med och spela. De tyckte att vi var för dåliga”, säger han.

Trots nobben gav de inte upp sin nyvunna passion. Snart såg Henrik Kruse en affärsmässig potential i konceptet.

”Jag hade ett jobb inom försäkringsbranschen, men visste knappt vad premier var för något.”

År 2000 gjordes en gemensam satsning på idén och vännerna startade företaget.

”Redan då hade vi en bild om att bli väldigt stora.”

Med facit i hand fick de rätt. Mellan 2013 och 2015 nästan fördubblade bolaget sin omsättning. I fjol uppgick den till 113 miljoner kronor, med en vinst på ungefär 8 miljoner kronor. Det stora lyftet kom i samband med en första etablering utanför huvudstaden under 2013.

”Att öppna i andra städer är det bästa beslut vi tagit. Man brukar ju säga att det är svårt att bli profet i sitt eget land. Vi tog ett stort steg och lyckades med det.”

”Den franska nationalsporten, med anor från antiken, har på senare år blivit särskilt populär bland yngre i urbana områden runt om i Europa.

”Vi är supernördar, att ligga på marken och mäta klot är ganska signifikativt för oss. Den kulturen tror jag lockar många.”

Oavsett förklaring tar Boulebar gärna på sig ansvaret som kulturbyggare, vad gäller målgrupp prioriterar de nyfikenhet och medvetenhet framför ålder, förklarar Henrik Kruse. På så sätt tycker han att de skiljer sig från konkurrenterna, det vill säga andra barer med boulebanor men också sportbarer och bowlinghallar.

”Vi är inte anglosaxiska, inom branschen är ölen ofta brittisk och hamburgaren amerikansk. Vi flörtar i stället stenhårt med Frankrike. Jag vågar säga att vi är lite mer sofistikerade. Vi vill ha kunskap om våra viners druvsorter och veta exakt varför boulebanorna är olika utformade.”

Intresset för verksamheten har också börjat eka över landsgränsen. Förra året hörde representanter från fastighetsmagnaten Petter Stordalens bolag av sig till Henrik Kruse och hans kollegor.

”De besökte vår anläggning i Göteborg och blev väldigt förtjusta. Vi fick ett erbjudande om en lokal i Köpenhamn som de trodde skulle passa oss.”

Det höll företagsledningen med om. Från och med 1 oktober kommer därför de 1 400 kvadratmeter stora lokalerna i kvarteret St Petri stå värd för Boulebars första anläggning utomlands. Och den kommer helt och hållet drivas i bolagets egen regi.

”Alla pilar pekade dit. Vi hade bra personer nästgårds i Malmö som kunde hjälpa till med etableringen. Vi vill inte jobba med franchise.”

Varför väljer ni att arbeta så?
”Det har med värderingar att göra. Våra anställda är en av de viktigaste delarna i vår verksamhet, det går inte att bara sätta upp en kuliss och köra.”

Ägarna har i framtiden planer på att öppna omkring 50 barer i tio länder. Även om det kan låta storslaget, är det tydligt att Henrik Kruse vill skynda långsamt. För företagets del pratar han hellre om riktningar än mål.

”Det är givetvis enerverande att vi tvingas tacka nej till fantastiska lägen, där vi inte riktigt klarar av att vara än. Men det är ett maratonlopp, vi har inte bråttom.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera