För trettonde året i rad presenterar H&M ett nytt designersamarbete. I år är det Kenzo som gästar klädkedjan.
Kenzo Takada (född 1939) lämnade Japan och flyttade till Paris på 1960-talet. 1970 startade han det egna modemärket, som tidigt gjorde sig känt som en fusion mellan japansk och fransk stil med fokus på starka färger, och natur- och djurreferenser. Kenzo har också haft stor framgång med en lång rad egna parfymer.
Sedan 1993 ägs varumärket av den franska lyxkoncernen LVMH. Kenzo Takada lämnade modehuset 1999. Huvuddesigners för Kenzo är numera Carol Lim och Humberto Leon, grundare av New York-märket Opening Ceremony.
Duon har de senaste fem åren uppdaterat och föryngrat varumärket, bland annat skapade de en sweatshirtlinje med Kenzo-logga och ett tigerhuvud som blev det stora it-plagget bland modemänniskor när det lanserades, och nu är stapelvara för varumärket.
”Vi blev mycket glada när vi fick förslaget. Uppenbarligen är vi den senaste i en lång linje av många fantastiska designers. Vi tyckte att vi var i utmärkt sällskap”, säger Carol Lim till H&M Magazine om samarbetet.
Kollektionen Kenzo X H&M släpps den 3 november i 250 H&M-butiker globalt.
H&M:s designersamarbeten
2004: Karl Lagerfeld
2005: Stella McCartney, Elio Fiorucci, Solange Azagury-Partridge
2006: Viktor & Rolf
2007: Roberto Cavalli
2008: Rei Kawakubo and Comme des Garçons
2009: Matthew Williamson, Jimmy Choo, Sonia Rykiel
2010: Sonia Rykiel, Lanvin
2011: Versace
2012: Versace, Marni, Maison Martin Margiela
2013: Isabel Marant
2014: Alexander Wang
2015: Balmain
2016: Kenzo