Hoppa till innehållet

Kampanj för den utdöende affärslunchen

Affärslunchandet har minskat drastiskt sedan guldåren på 1980-talet. Nu startas en kampanj, med matälskaren Edward Blom som affischnamn, för att lyfta fram affärslunchens fördelar.

BÄTTRE FÖRR? Affärslunchern ahar blivit betydligt färre under de senaste decennierna, nu har Edward Blom fått uppdraget att bryta trenden.
BÄTTRE FÖRR? Affärslunchern ahar blivit betydligt färre under de senaste decennierna, nu har Edward Blom fått uppdraget att bryta trenden.Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Att träffas över en lunch för att diskutera affärer och knyta kontakter är en viktig del i många branscher. Ändå har affärsluncherna minskat drastiskt sedan 1980-talet, visar en ny undersökning från bokningstjänsten Bookatable.
Två av fem svenskar anser att de går på färre affärsluncher nu jämfört med tidigare. Samtidigt uppger 65 procent av de tillfrågade arbetstagarna att affärslunchen kan ha en stor betydelse för att kunna säkra en affär. Nästan hälften menar att lunchen bytts ut mot fika eller kaffe.
Anledningarna som anges till att fler väljer att hoppa över affärslunchen är tidsbrist, budgetåtstramningar och arbetsplatstryck. Många känner att det blivit mindre accepterat att lämna kontoret för att gå på affärslunch och åtta procent av arbetstagare har blivit ombedda av sin chef att inte bjuda kunder på fler affärsluncher.
 
Affärslunchandets nedgång har fått Bookatable att lansera kampanjen ”Ta tillbaka affärslunchen”.
”Jag anser att affärsluncher är ett fantastiskt smörjmedel för näringslivet och personligen anser jag att det skulle göra underverk för BNP, och därmed hela vårt välstånd, om vi tillät högre avdrag för representationsmåltider istället för att ta bort dem. Ett företag kan verkligen inte investera sina pengar på något effektivare sätt än i en affärslunch, så ska något företaget betalar för få dras av är det verkligen detta”, säger matälskaren Edward Blom, som backar kampanjen, i ett pressmeddelande. 

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera