Att träffas över en lunch för att diskutera affärer och knyta kontakter är en viktig del i många branscher. Ändå har affärsluncherna minskat drastiskt sedan 1980-talet, visar en ny undersökning från bokningstjänsten Bookatable.
Två av fem svenskar anser att de går på färre affärsluncher nu jämfört med tidigare. Samtidigt uppger 65 procent av de tillfrågade arbetstagarna att affärslunchen kan ha en stor betydelse för att kunna säkra en affär. Nästan hälften menar att lunchen bytts ut mot fika eller kaffe.
Anledningarna som anges till att fler väljer att hoppa över affärslunchen är tidsbrist, budgetåtstramningar och arbetsplatstryck. Många känner att det blivit mindre accepterat att lämna kontoret för att gå på affärslunch och åtta procent av arbetstagare har blivit ombedda av sin chef att inte bjuda kunder på fler affärsluncher.
Affärslunchandets nedgång har fått Bookatable att lansera kampanjen ”Ta tillbaka affärslunchen”.
”Jag anser att affärsluncher är ett fantastiskt smörjmedel för näringslivet och personligen anser jag att det skulle göra underverk för BNP, och därmed hela vårt välstånd, om vi tillät högre avdrag för representationsmåltider istället för att ta bort dem. Ett företag kan verkligen inte investera sina pengar på något effektivare sätt än i en affärslunch, så ska något företaget betalar för få dras av är det verkligen detta”, säger matälskaren Edward Blom, som backar kampanjen, i ett pressmeddelande.