Hoppa till innehållet

Kamp för födkroken

När Norbergs kulturhistoriska pärla, Elsa Andersons konditori, brann ned till grunden satte det ekonomiska spår i hela bygden.
En ideell förening har samlat in 1,6 miljoner kronor till återuppbyggnaden. Nu efterlyses en köpare som vill bygga upp det populära turistmålet igen.

EN PÄRLA. Elsa Andersons konditori, med anor från 1700-talet, var Norbergs populäraste turistmål och lockade 120 00 besökare årligen. Den 21 augusti förra året brann det ned.
EN PÄRLA. Elsa Andersons konditori, med anor från 1700-talet, var Norbergs populäraste turistmål och lockade 120 00 besökare årligen. Den 21 augusti förra året brann det ned.Foto: Foto: Privat

Elsas, som det kallades i folkmun, var ett av Västmanlands populäraste turistmål med 120 000 besökare om året. Det lockade turistbussar från när och fjärran med sina bakverk och unika miljö.

Västmanlänningen och akademiledamoten Lars Gustafsson, som gick bort i april i år, var en av Elsas många stamgäster som besökte det anrika konditoriet varje vecka.

”Vi hade även ett tjugotal stammisar som kom varje dag”, säger Kristina Leijonhufvud, konditoriets ägare.

Grundaren Elsa Anderson startade konditoriet 1916, men delar av den gamla träbyggnaden hade anor från 1700-talet. De fem serveringsrummen var inredda i genuin allmogestil och utsmyckade med takmålningar, och konditoriet har belönats med diplom från Gastronomiska akademien.

Konditoriet drevs vidare av Elsa Andersons barn och barnbarn fram till 2008, då Kristina Leijonhufvud köpte det. Hon hade ett trettiotal anställda, och var själv där och jobbade på helger och somrar. Till vardags jobbar hon som projektledare på Nordeas kortverksamhet i Stockholm.

”Jag är född i Norberg och bodde där fram till jag var 19 år. Efter det bodde jag utomlands i många år. Men sedan flyttade jag hem, och när jag hörde att Elsas var till salu insåg jag att jag ville driva det. Jag har många fina barndomsminnen därifrån.”

Men den 21 augusti förra året brann hela konditoriet ned. Det är bevisat att branden, som rubriceras som mordbrand, var anlagd.

Kristina Leijonhufvud och hennes dotter låg och sov på övervåningen när branden började.

”Jag vaknade av att två föremål kastades mot byggnaden. Vi hann ta oss ut, men det var fruktansvärt att stå och se på medan hela huset brann ned”, säger Kristina Leijonhufvud.

Turismen har minskat kraftigt sedan dess, och ortens näringsidkare tappar intäkter. Därför har den ideella föreningen ”Elsas vänner” bildats, med journalisten och debattören Lotta Gröning som ordförande. Hon kommer själv från Norberg och bor på en hästgård någon mil därifrån.

”Elsas var en del av Norbergs själ. Norberg är ingenting utan det. Det har blivit mycket tystare överallt, särskilt på helgerna”, säger hon.

För att stötta en återuppbyggnad har ”Elsas vänner” samlat in omkring 1,6 miljoner kronor. Många lokalbor har engagerat sig.

”Den första halva miljonen bestod bara av småbelopp från invånare på orten. Vi har haft gamla pensionärer som har skänkt tio kronor var, allt för att kunna vara med och bidra”, säger Lotta Gröning.

Kristina Leijonhufvud har varit inställd på att bygga upp konditoriet, och hon har fått bygglov för en byggnad som är relativt lik den gamla. Men efter tio månaders förhandlingar med försäkringsbolaget meddelade hon att hon inte orkar gå vidare med projektet.

”Vi har inte kunnat komma överens om en klausul om byggnadens särart, och försäkringsbolaget har gjort ett åldersavdrag på hela 1,9 miljoner kronor. Det gör att den ekonomiska risken blir för stor för mig som privatperson.”

”Dessutom har det varit en enorm press på mig och min familj. Jag och min dotter var ju med i branden, och det har tagit ut sin rätt”, säger Kristina Leijonhufvud.

Hon hade inte mottagit några hot innan branden inträffade.

”Det är svårt att lägga det här bakom sig när man inte vet vem och varför. Det skulle vara väldigt skönt att få förstå varför.”

Nu söker Kristina Leijonhufvud en köpare som vill ta över, eventuellt i samarbete med ”Elsas vänner”.

”Jag tror att det finns stor potential i ett nytt Elsas, det är ett starkt varumärke. Det finns även en entreprenör framme som kan börja bygga inom kort.”

Ambitionen är att få upp konditoriet till nästa sommar, orten har inte råd att förlora en högsäsong till. Om det skulle misslyckas kommer ”Elsas vänner” att betala tillbaka alla pengar, enligt Lotta Gröning.

”Men flera köpare har visat intresse. Nu tittar vi på alla möjligheter som finns.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera