Hoppa till innehållet

»Juni är en helt orimlig månad«

Fem frågor till Alexander Stutterheim, grundaren av Stutterheim raincoats som nu har startat stickade tröjor-märket John Sterner ihop med Marie Paulsson, tidigare kreativ chef på Björn Borg.

STARTAR NYTT. Alexander Stutterheim.
STARTAR NYTT. Alexander Stutterheim.Foto: Foto: Johan Bergmark

Hur kommer det sig att du ska starta en fårfarm?
”Jag vill fördjupa mig helt i olika ullkvalitéer och hur man förädlar ull. Jag har köpt ett torp, mark och inväntar fåren. ”

Kan du berätta om ditt nya varumärke John Sterner?
”Namnet kommer från mitt andra förnamn och min morfars efternamn – det var hans regnrock som var starten till Stutterheim raincoats. Jag har inte varit operativ inom Stutterheim det senaste året men kvarstår i styrelsen och som en av huvudägarna. Jag hade tänkt skriva en bok, men så kom jag på den här idén om ett nischat tröjmärke, också det med fokus på hållbarhet, vitalitet och ekologi. Målsättningen är att göra världens finaste tröjor. Vi är enormt petiga.”

Ska ullen komma från din egen farm?
”Den räcker inte, men vi har inlett samarbete med Ullcentrum på Öland så den första kollektionen om 100 handstickade tröjor är helt gjord i ofärgad ull från farmen Ölands kungsgård. Det blir antagligen en polotröja och en rundhalsad tröja. Även om juni är en helt orimlig månad att lansera stickade tröjor i så kör vi ändå. Vi tycker att Ölandskollektionen illustrerar så starkt vad vi står för. Kashmirkollektion kommer efter sommaren.”

Hur transparent är tillverkningen, kan man gå ända ner till ett specifikt får?
”Jag ville det, men ullen blandas när den klipps. Det är svårt att separera varje fårs ull för sig och frakta till spinneri, men vi kan nå ner till varje farm.”

Hur mycket kommer en tröja att kosta?
”De första säljer vi direkt från vår studio till ett lite lägre pris, men längre fram omkring 6 000 kronor styck. Marie och jag har en internationell ambition och för en vanlig svensk konsument är det ett högt pris, men hos de återförsäljare som jag redan har etablerat samarbete med i städer som New York, Tokyo och Berlin är det inte det.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera