Hoppa till innehållet

Jeans som fyller ett hål

Makens arbetsbyxor höll, men sönernas jeans gick alltid sönder på knäna. Linda Sjölund tröttnade på att lappa och laga och bestämde sig för att utveckla slitstarka byxor för barn.
Nu siktar hennes företag Ossoami på export.

STARKT. Molly Hansson, Love Hagard Sintorn, Theo Hansson och Carl Alinder har byxor av Cordura som håller för vild lek.
STARKT. Molly Hansson, Love Hagard Sintorn, Theo Hansson och Carl Alinder har byxor av Cordura som håller för vild lek.Foto: Foto: Di

Ett gäng barn leker på skolgården till Casa Montessori Göteborg. Tioårige Theo Hansson springer upp i grässlänten och kanar ner på knäna. Sedan ramlar han på asfalten. Ett rött skrapsår syns när han rullar upp byxbenet. Men byxorna är hela.

”De verkar hålla för allt. Jag har försökt att få hål på dem på alla sätt”, säger Theo.

Hemligheten bakom de hållbara byxorna stavas Cordura och är en patentskyddad textilfiberkonstruktion som vanligtvis används i fallskärmar, arbetskläder och extremkläder. Ett holländskt företag, Invista, har patentet.

Linda Sjölund, som är utbildad textilekonom med många år i klädbranschen, såg nya användningsområden för det slitstarka tyget. Hon har bland annat varit produktchef på Helly Hansen.

”Jag tycker det är märkligt att funktionstyger används i ytterkläder, men inte i barnkläder som utsätts för så hårt slitage”, säger hon.

Med förfäran såg hon hur snabbt de egna sönernas byxor gick sönder.

”Jag tycker så illa om slit och släng. Det kostar pengar, är dåligt för miljön och dessutom tar det en massa tid att köpa nya byxor hela tiden”, säger hon.

Linda Sjölund brinner för att förändra synen på hållbarhet.

”Oftast pratar man bara om ekologisk produktion och återvinning, men man glömmer det allra viktigaste: att kläderna ska hålla länge för det de är avsedda för.”

Enligt siffror från Naturvårdsverket köper varje person cirka tolv kilo textilier per år. Åtta kilo hamnar i soporna. Av dem är hälften hela och skulle kunna återanvändas.

”Det innebär att resterande halva är trasiga kläder. Jag ifrågasätter varför man inte gör mer för att ta reda på varför så många textilier är trasiga”, säger Linda Sjölund.

Driven av sitt engagemang att utveckla kläder med lång hållbarhet skapade hon varumärket Ossoami, som betyder benens vän. Företagets logga är ett bältdjur med pansarskal.

Utbudet har utökats successivt sedan starten 2013 och Ossoami säljer förutom jeans även mjukisbyxor och tajts som alla sys i Indien. Priserna är från 400 kronor för byxor med förstärkta knän upp till 650 kronor för byxor helt i Cordura.

Hittills har företaget varit en familjeangelägenhet där Linda Sjölund har fått hjälp av sin man, som egentligen jobbar i byggbranschen, och sin pappa som har en bakgrund på H&M.

”Vi har försökt att bygga företaget på ett skalbart sätt så att vi kan växa snabbt utan att det kraschar. Till exempel är både lagret och ekonomifunktioner outsourcade”, säger Linda Sjölund.

För henne blir det många timmar på kontoret med att sköta kundtjänst, leverantörskontakter och produktutveckling.

”Det är otroligt mycket jobb. Nästan dygnet runt. Det är som att ha fått ett tredje barn.”

I fjol utsågs Linda Sjölund till vinnare av tidningen Driva egets David mot Goliat-pris. Ett bevis för att hon har en idé som utmanar storföretagen.

Den största svårigheten med ett nytt klädmärke är att nå ut.

”I början satsade vi mycket på marknadsföring i tryckta medier, men det fungerade inte alls för oss. Nu kör vi mer i sociala medier. Genom Facebook kan vi nå vår målgrupp mycket tydligare eftersom de kan rikta reklamen”, säger hon.

Den starkaste kundgruppen är personer med barn som bor i storstäder eller universitetsstäder med omnejd och som har ett friluftsintresse.

Ossoami har delat räkenskapsår och det senaste halvårsresultatet, 1 juli till 31 december, visade för första gången på plus.

”En härlig känsla att inte längre ha röda siffror. Vi satsar dock hårt på marknadsföring, så nollresultat är helt enligt plan”, säger Linda Sjölund.

Det pågående räkenskapsåret beräknas försäljningen öka till 4 miljoner kronor.

”Vi dubblar omsättningen varje halvår.”

I år siktar hon på att anställa två personer och företaget ska också ge sig utanför landets gränser.

”I första hand tittar vi på Tyskland och övriga Norden, där barnen också är ute och leker mycket”, säger Linda Sjölund.

Efter sommaren tar Ossoami ett stort kliv i storlekstrappan.

”Då kommer vuxenjeansen. Det har många pappor frågat efter.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera