Hoppa till innehållet

Jazz på export lade grunden för musikundret

Mischa van Kan har disputerat vid Göteborgs universitet med en avhandling om svensk musikexport, ”Swingin’ Swedes”.

Mischa van Kan.
Mischa van Kan.

Din avhandling handlar om svensk skivförsäljning i USA under 1950-talet. Var det den första musikexporten?
”Det kan man säga. Jenny Lind och Jussi Björling hade framträtt i USA tidigare, men det här var första gången som man spelade in musik i Sverige och sedan sålde den i USA. Det som är så speciellt är att det handlar om jazzmusiker som aldrig hade satt sin fot i USA.”

Vad har den här skivexporten betytt för synen på svensk musik?
”Jag tror att den har betytt väldigt mycket. Många betydelsefulla journalister var intresserade och skapade en bild av svensk musik som något som var av hög kvalitet. Väldigt centralt för hur musiken togs emot var att musikerna sågs som svenska, det var något som betonades. Jag tror det har bäddat för hur väl svensk musik tagits emot senare.”

Musiken marknadsfördes ofta som ”Swedish Modern”. Vad innebar det?
”Under efterkrigstiden fanns det ett intresse för svensk design, mest möbler, som var på modet då. Bruno Mathsson var ju ett ganska stort namn i USA. På så sätt blev Swedish Modern ett begrepp. Det hände till och med att amerikanska företag använde uttrycket Swedish Modern som ett sätt att sälja sina varor.”

Blondiner förkom på vissa skivomslag. Var det en del av Sverigebilden på den tiden?
”Ja, absolut. Ingmar Bergmans film ’Sommaren med Monika’ klipptes om och fick en ny titel: ’Monika, The story of a bad girl!’. Time Magazine hade en känd artikel med rubriken ’Sin & Sweden’. Det skapade en bild att svenska kvinnor badade nakna och var väldigt annorlunda. Jazzskivorna såldes ju mest till män och därför blev de här bilderna, där kvinnor sågs som lättillgängliga, intressanta.”

Vad det annan musik än jazz som exporterades?
”Ja, till exempel spelade det svenska skivbolaget Metronome in samtliga Sibelius symfonier och sålde dem i USA. När amerikanska Mercury var ute efter en inspelning av ledmotivet till långfilmen ’Den tredje mannen’, så ordnade Metronome fram en sitarspelare och spelade in den musiken på beställning åt dem. Det ledde till att bolagen utbytte hela skivkataloger med varandra.”

Hur stor försäljning rörde det sig om?
”Det är något man gärna hade velat veta, men det har inte gått att få fram. Det var nog ganska lite, men vissa skivor blev stora försäljningsmässigt. James Moodys ’Moody’s Mood For Love’, som han spelade in i Sverige med svenska musiker för Metronome, blev till exempel en hit i USA.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera