Hoppa till innehållet

Jämställdhetskurs för män i karriären

Många män saknar verktyg och nätverk för hur man kan skapa ett mer jämställt arbetsliv. Det menar Pernilla Alexandersson, grundare och vd för Add Gender.

Pernilla Alexandersson.
Pernilla Alexandersson.

Varför borde en man anmäla sig till er ledarskapsutbildning Add men to change, riktad till enbart män i näringslivet?
”För att vässa och utveckla sitt inkluderande chefskap, ledarskap och medarbetarskap, på riktigt. Utbildningen är tänkt för män som inser den affärsmässiga betydelsen av jämställdhet i arbetslivet och inte längre bara vill tycka utan även lägga egen tid och kraft på att göra skillnad på den egna arbetsplatsen. Den här kompetensen blir allt viktigare för den som vill utveckla affärer och nå hållbara resultat genom att leda andra. Det är det som är det nya.”

Hur då menar du?
”Jag grundade Add Gender 2008 och i dag har vi kunder inom skogsindustrin, spelbranschen, medier och konsultföretag. Vår erfarenhet visar att många män saknar verktyg och nätverk för hur man kan skapa ett mer jämställt arbetsliv i praktiken. De behöver tips och idéer om hur man kan rigga och efterleva nya normer, vad man kan fråga om i rekryteringsprocesser, säga på utvecklingssamtal, hur man uttrycker sig i medier i en krissituation och så vidare. Lite som vad dagens nätverk för kvinnliga chefer och styrelseproffs var från början.”

Ledarskapsprogrammet kostar 25 000 kronor per person. Vad får man för pengarna?
”Utbildningen pågår ett år, omfattar fem träffar, tre inspirationsmöten och ett förhoppningsvis allt större nätverk med andra män som också vill göra skillnad. Efterfrågan på den här sortens ledarskap kommer bara att växa, men i dag finns inga sådana nätverk.”

Hur många har anmält sig hittills?
”Vi är uppe i tio personer och hoppas på fler. Vi vill samtidigt hålla grupperna på en nivå, drygt 20 personer, så att alla får utrymme att utvecklas. Första träffarna hålls i slutet av mars i Stockholm respektive Malmö.”

Ni på Add Gender kallar er för ”normingenjörer”. Varför?
”För att vi ser jämställdhetsarbete i arbetslivet som en sakkunskap, som man behöver lära sig och bygga upp – ungefär som hur man bygger långsiktigt hållbara vägar och broar.”

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera