Hoppa till innehållet

»Jag hade skivorna längst bak i backen«

Sju frågor till Per Alexanderson, som sedan fem år tillbaka styr över Lisebergs scener som i år gästas av så vitt skilda artister som Miriam Bryant, discoglittrande Chic och de danska rockarna i D.A.D.

SMÅLÄNNING. Uppvuxen i Hultsfred var Per Alexanderson med och skapade festivalen som satte orten på kartan.
SMÅLÄNNING. Uppvuxen i Hultsfred var Per Alexanderson med och skapade festivalen som satte orten på kartan.

Det är ganska stor bredd på årets program, med 1970- och 1980-talsband som samsas med mer moderna artister som till exempel Miriam Bryant och Bob Log III. Hur tänker du för att få till rätt mix?
”Det handlar lite om vad som finns tillgängligt och vad man har ekonomisk möjlighet att göra. Man får försöka hitta artister som kan locka vissa målgrupper och sedan få till en skön fördelning på det.”

Vad ligger er bokningsbudget på?
”På Stora scenen ligger den på ungefär 10 miljoner kronor”.

Historiskt sett har Liseberg haft besök av stora internationella stjärnor som Sammy Davies Jr, Jimi Hendrix, Rolling Stones och Edith Piaf. Kan ni fortfarande konkurrera om den typen av världsstjärnor?
”Det beror på hur man definierar världsstjärnor. Vi kan inte ta del i exklusivitets-budkrigen med de större festivalerna. De musklerna har vi inte. Det har att göra med att hela musikindustrin har förskjutits de senaste 15 åren. Drygt 50 procent av omsättningen i den svenska musikindustrin i dag är livemusik, så biljettpriserna har självfallet gått upp. Det är där artisterna kan hämta pengar, när de traditionella intäkterna försvinner.”

Vilka är era största konkurrenter?
”Vi samarbetar så mycket som möjligt med Gröna Lund eftersom vi är så lika, med låga priser, öppna parker, inga åldersgränser. Vi konkurrerar med samma saker som nöjesparker generellt gör, som till exempel underhållning. Annars är det kanske nischade klubbar som kan erbjuda en någorlunda annorlunda upplevelse. ”

Hur är det med era återkommande programpunkter som Carl-Einar Häckners varieté och Lotta på Liseberg? Kommer de tillbaka i år?
”Ja, Lotta Engberg kör på som vanligt. Carl-Einar Häckner kör sin sista säsong i år, eller gör i alla fall en paus. Sven-Bertil Taube gör som vanligt ett uppträdande på Stora scen.”

Vilken är din drömbokning?
”Det är ett band som bildas i dag och blir så pass stora så att de kan stå på vår stora scen nästa sommar och att vi är delaktiga i processen att upptäcka dem.”

Vad ser du mest fram emot att se i sommar?
”Det är Chic, utan konkurrens. Det är mitt favoritband sedan jag var 16 år, men jag hade skivorna längst bak i backen för jag var ju punkare. Men jag älskar disko.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera