"Ledarskap kallas ett mjukt ämne, men det slår oerhört hårt när det går fel", säger Linda Björk, föreläsare och mindfulnessinstruktör.
Det är en av anledningarna till att hon i dagarna ger ut boken "Inner business", där hon berättar om sina erfarenheter av att kombinera mindfulness och affärsliv.
"För det ena utesluter inte det andra, tvärtom. För att hålla som ledare och bli framgångsrik är det en nödvändighet att ha koll på sitt känsloliv, sin 'inner business', när allt går fortare och besluten ska fattas under allt större press."
Själv har hon mediterat i över 20 år. Det började hon med 1996 när hennes professor i österländsk religion, på universitetet i New York, erbjöd en gratis kurs i transcendental meditation, en mantrabaserad meditationsform som fick sitt genomslag i västvärlden när popgruppen Beatles intresserade sig för läran på 1960-talet.
"Men han sa att vill ni gå kursen måste ni meditera 20 minuter, två gånger om dagen, i sex månader. Annars skulle han inte slösa sin tid på oss."
Som god elev gjorde hon vad hon hade lovat professorn. Men det tog tid innan kärleken till meditationen växte fram.
"I början är det verkligen urtrist att meditera. Man sitter där och tänker att det är slöseri med tid. Man tittar på klockan och ser att det bara har gått två minuter. Men efter några månader började jag känna att något hade förändrats i mig."
På vilket sätt?
"Det var en abstrakt känsla av att det fanns utrymme i mig. Att jag hade fler emotionella valmöjligheter, var lugnare och mådde bättre. Men jag blev inte en fantastisk och jättebra människa bara för att jag mediterade", säger hon.
Hon vet att många utövare vill få det att låta som att meditation har löst alla deras problem, något som bidragit till att meditation ibland stämplas som flummigt. I Linda Björks fall skedde den meditativa utvecklingen dock parallellt med en blixtkarriär i den tuffa amerikanska reklamvärlden, där hon gick från designer till kreativ chef innan hon ens hade fyllt 30 år. En värld som starkt präglades av en rädslostyrd arbetskultur.
"Jag var ung och hade inte integritet nog att stå emot den kultur som finns i USA. Bit för bit kände jag inte igen mig själv. Jag kunde höra mig själv säga 'Because I said so' till medarbetare, eller 'Behöver jag påminna dig om att det inte är mitt ansvar att du sköter ditt jobb'", säger hon och tar sig för pannan:
"Jag sjönk så lågt i mina egna ögon. Det är fortfarande pinsamt när jag tänker på det."
Räddningen blev mötet med mindfulness, alltså träning med medveten närvaro. I det hittade hon alla verktyg för att integrera meditationens tankar i sitt ledarskap och på den vägen minska stress, öka engagemang hos medarbetare, bli en bättre beslutsfattare och stimulera kreativiteten.
När hon blev vd för den svenska varumärkesbyrån Amore 2004, bestämde hon därför efter en tid att alla medarbetare skulle gå ett åttaveckorsprogram i mindfulness. Men på den tiden var läran fortfarande relativt okänd i Sverige, och Linda Björks förslag möttes med skepsis.
"Vissa undrade vad det var för trams och sa att de inte vill dela med sig av personliga saker till kolleger eller byta religion. Men mindfulness är inget religiöst, det är en vanlig missuppfattning, det är inte heller terapi och man behöver inte vara personlig."
Du såg ingen risk med att gå över medarbetarnas integritetsgräns när du bestämde att alla skulle gå samma kurs?
"Nej. Sedan kan man aldrig tvinga någon, utan människor måste själva vilja utvecklas."
Snabbt gav kursen dock resultat. Kreativiteten ökade, medarbetarna var mindre stressade och på tio år mer än fördubblades byråns omsättning. Från 12 miljoner kronor för räkenskapsåret 2004/2005 till 27,6 miljoner kronor.
I dag har Linda Björk lämnat byrån, och arbetar som mindfulnessinstruktör och föreläsare. I sin nya roll ser hon många misstag som företagsledare gör, inte minst att de skapar en stressande och pressande kultur och arbetsmiljö.
"Men det är helt fel väg att gå om man vill bygga ett framgångsrikt företag, eftersom stress gör oss pantade och gör att vi inte fungerar i olika situationer."
Ändå har stress blivit den enskilt största anledningen till sjukfrånvaro. De två senaste åren ökade diagnosen från 15 000 till 26 000 fall, vilket årligen kostar skattebetalarna åtskilliga miljoner.
"Det är dyr okunskap. För det drabbar inte bara den som blir sjuk, utan hela företaget."
Men mest fascinerad är Linda Björk över att så många fortfarande tror att vi inte behöver träna och lära oss mer om vårt extremt komplicerade organ hjärnan, och hur den fungerar i samspel med andra människor och på arbetsplatser.
"Däremot accepterar vi utan omsvep att det, enligt författaren Malcolm Gladwell, tar 10 000 timmar att bli en fantastisk musiker."