Hoppa till innehållet

Insikt om känslor ökar utsikter

Hon fick hela företaget att meditera. Resultatet blev omsättning och mindre stress.
I boken "Inner business" berättar Linda Björk om hur hon introducerade mindfulness på jobbet - och varför fler vd:ar borde vända blicken inåt.

INRE AFFÄRER. Linda Björk har mediterat de senaste 20 åren. I en ny bok tipsar hon vd:ar och ledare om hur mindfulness och affärsliv kan kombineras, för att utveckla företaget och nå bättre resultat.
INRE AFFÄRER. Linda Björk har mediterat de senaste 20 åren. I en ny bok tipsar hon vd:ar och ledare om hur mindfulness och affärsliv kan kombineras, för att utveckla företaget och nå bättre resultat.Foto: Joey Abrait

"Ledarskap kallas ett mjukt ämne, men det slår oerhört hårt när det går fel", säger Linda Björk, föreläsare och mindfulnessinstruktör.

Det är en av anledningarna till att hon i dagarna ger ut boken "Inner business", där hon berättar om sina erfarenheter av att kombinera mindfulness och affärsliv.

"För det ena utesluter inte det andra, tvärtom. För att hålla som ledare och bli framgångsrik är det en nödvändighet att ha koll på sitt känsloliv, sin 'inner business', när allt går fortare och besluten ska fattas under allt större press."

Själv har hon mediterat i över 20 år. Det började hon med 1996 när hennes professor i österländsk religion, på universitetet i New York, erbjöd en gratis kurs i transcendental meditation, en mantrabaserad meditationsform som fick sitt genomslag i västvärlden när popgruppen Beatles intresserade sig för läran på 1960-talet.

"Men han sa att vill ni gå kursen måste ni meditera 20 minuter, två gånger om dagen, i sex månader. Annars skulle han inte slösa sin tid på oss."

Som god elev gjorde hon vad hon hade lovat professorn. Men det tog tid innan kärleken till meditationen växte fram.

"I början är det verkligen urtrist att meditera. Man sitter där och tänker att det är slöseri med tid. Man tittar på klockan och ser att det bara har gått två minuter. Men efter några månader började jag känna att något hade förändrats i mig."

På vilket sätt?

"Det var en abstrakt känsla av att det fanns utrymme i mig. Att jag hade fler emotionella valmöjligheter, var lugnare och mådde bättre. Men jag blev inte en fantastisk och jättebra människa bara för att jag mediterade", säger hon.

Hon vet att många utövare vill få det att låta som att meditation har löst alla deras problem, något som bidragit till att meditation ibland stämplas som flummigt. I Linda Björks fall skedde den meditativa utvecklingen dock parallellt med en blixtkarriär i den tuffa amerikanska reklamvärlden, där hon gick från designer till kreativ chef innan hon ens hade fyllt 30 år. En värld som starkt präglades av en rädslostyrd arbetskultur.

"Jag var ung och hade inte integritet nog att stå emot den kultur som finns i USA. Bit för bit kände jag inte igen mig själv. Jag kunde höra mig själv säga 'Because I said so' till medarbetare, eller 'Behöver jag påminna dig om att det inte är mitt ansvar att du sköter ditt jobb'", säger hon och tar sig för pannan:

"Jag sjönk så lågt i mina egna ögon. Det är fortfarande pinsamt när jag tänker på det."

Räddningen blev mötet med mindfulness, alltså träning med medveten närvaro. I det hittade hon alla verktyg för att integrera meditationens tankar i sitt ledarskap och på den vägen minska stress, öka engagemang hos medarbetare, bli en bättre beslutsfattare och stimulera kreativiteten.

När hon blev vd för den svenska varumärkesbyrån Amore 2004, bestämde hon därför efter en tid att alla medarbetare skulle gå ett åttaveckorsprogram i mindfulness. Men på den tiden var läran fortfarande relativt okänd i Sverige, och Linda Björks förslag möttes med skepsis.

"Vissa undrade vad det var för trams och sa att de inte vill dela med sig av personliga saker till kolleger eller byta religion. Men mindfulness är inget religiöst, det är en vanlig missuppfattning, det är inte heller terapi och man behöver inte vara personlig."

Du såg ingen risk med att gå över medarbetarnas integritetsgräns när du bestämde att alla skulle gå samma kurs?

"Nej. Sedan kan man aldrig tvinga någon, utan människor måste själva vilja utvecklas."

Snabbt gav kursen dock resultat. Kreativiteten ökade, medarbetarna var mindre stressade och på tio år mer än fördubblades byråns omsättning. Från 12 miljoner kronor för räkenskapsåret 2004/2005 till 27,6 miljoner kronor.

I dag har Linda Björk lämnat byrån, och arbetar som mindfulnessinstruktör och föreläsare. I sin nya roll ser hon många misstag som företagsledare gör, inte minst att de skapar en stressande och pressande kultur och arbetsmiljö.

"Men det är helt fel väg att gå om man vill bygga ett framgångsrikt företag, eftersom stress gör oss pantade och gör att vi inte fungerar i olika situationer."

Ändå har stress blivit den enskilt största anledningen till sjukfrånvaro. De två senaste åren ökade diagnosen från 15 000 till
 26 000 fall, vilket årligen kostar skattebetalarna åtskilliga miljoner.

"Det är dyr okunskap. För det drabbar inte bara den som blir sjuk, utan hela företaget."

Men mest fascinerad är Linda Björk över att så många fortfarande tror att vi inte behöver träna och lära oss mer om vårt extremt komplicerade organ hjärnan, och hur den fungerar i samspel med andra människor och på arbetsplatser.

"Däremot accepterar vi utan omsvep att det, enligt författaren Malcolm Gladwell, tar 10 000 timmar att bli en fantastisk musiker."

Innehåll från EKNAnnons

Svenska bolaget räddar amerikanska tak – växer så det knakar

Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.
Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

När orkanerna river taken av Floridas villor får Nyköpingsföretaget ABECE fullt i orderboken. Så här rodde de hem en affär värd 100 miljoner kronor med hjälp av statliga EKN, Exportkreditnämnden.

EKN finns till för alla svenska företag, stora som små, i alla branscher – läs mer

Florida innehar rekordet som USA:s mest orkandrabbade delstat; av de 301 orkaner som slagit mot USA mellan 1851 – då man började räkna – och 2022, har 120 träffat Florida. För de flesta är orkanerna synonyma med allvarliga skador och stora förluster. För tillverkare av takpannor är de en guldgruva.

– Florida har i många år varit en ”sold out market”, vilket innebär att takpanneproducenterna säljer slut på allt de hinner tillverka. Orkanerna bidrar absolut till det, liksom faktumet att det byggs så många villor här. Det finns helt enkelt gott om tak som kan flyga av, säger Moa Mossberg, kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

Från smedja till storspelare

Efter orkanen Ians härjningar år 2022 bestämde sig ägaren till en av dessa takpanneproducenter, Crown Roof Tiles, att det var dags att expandera. Ägaren ville fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik, och för produktionslinjen vände han sig till just ABECE – ett företag som startade som smedja i Nyköping 1919 och började utveckla sina maskinsystem på 60-talet. Affären skulle landa på drygt 100 miljoner kronor, mer än hälften av ABECE:s omsättning.

– För utomstående kan det låta konstigt att Crown Roof Tiles vände sig till oss med en så stor affär. Men vi har hållit på med det här så länge och drivit utvecklingen så pass att vi idag har en världsledande marknadsposition. Det är främst vi och ett italienskt företag som levererar de här systemen globalt – och jag vågar säga att vi är mycket bättre än italienarna, säger Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Erik Lindeberg, vd för ABECE.
Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Samarbetar med EKN

ABECE:s storaffär med Florida innefattar att bygga en hel produktionslinje, skeppa den över Atlanten, montera den på plats och utbilda personalen. Sedan ska det gå som på löpande band: I en produktionslinje från ABECE kommer sand, cement och vatten in – och härdade, målade och paketerade betongpannor kommer ut. Maskinsystemet producerar 140 pannor per minut – det blir 50 000 pannor på ett skift – och automationsgraden är hög.

– Vi har varit på plats sedan i augusti 2023 och är nu i slutskedet: Vi trimmar in systemet och snart är de uppe i full produktion. Då har de en av de bästa produktionslinjerna i världen, säger Erik Lindeberg.

Eftersom investeringen var så pass stor ville kunden i Florida köpa produktionslinjen på avbetalning, något som hade varit svårt för ABECE att erbjuda på egen hand. Därför ansökte de om en garanti från statliga EKN, Exportkreditnämnden, vars uppdrag är att stötta svensk export.

– Med garantin kunde vi erbjuda kunden en avbetalningsplan på tre år samtidigt som vi får betalt direkt av vår bank, detta genom ett lån med EKN:s garanti som säkerhet. Kunden betalar i praktiken sedan av till vår bank via oss – och skulle de av någon anledning inte kunna betala är det EKN som tar risken, säger Moa Mossberg.

95 till 98 procent av ABECE:s omsättning kommer från export och därför är den här typen av samarbeten vanliga för företaget. Kunden får en attraktiv finansieringslösning samtidigt som ABECE direkt kan återinvestera betalningen i sin nästa affär.

– Vi håller redan på att bygga nästa linje som ska till England – det är så vi kommer att gå från 175 till 200 miljoner kronor i omsättning i år, avslutar Erik Lindeberg.

Kolla om EKN kan hjälpa er att få JA från banken

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera