Hoppa till innehållet

Ikea ska växa med hemodlad sallad

Snart kan du olda växter som i filmen The Martian. I april lanserar Ikea ett odlingskit som ska få sallad och andra kryddor att växa inomhus med en ny metod.

Ikea marknadsför produkten som "idiotsäker".
Ikea marknadsför produkten som "idiotsäker".Foto: Ikea

Plantera, vattna, skörda. Så enkelt ska det vara att odla sin egen sallad och andra kryddväxter, enligt möbeljätten Ikea.

Under våren lanserar företaget därför ett odlingskit för inomhusbruk som marknadsförs som en "idiotsäker" metod att få växter att spira. Det enda som krävs är frön, solljus, näringsämnen, kärlek och, så klart, odlingskitet.

Den enkla metoden Ikea refererar till kallas hydroponi, och är konsten att odla växter i vatten, utan tillgång till jord. Detta är en metod man kunde se i filmen "The Martian" där huvudkaraktären använde sig av hydroponi för att kunna odla potatis på den röda planeten.

Men man behöver inte bege sig ut i rymden för att hitta exempel på vattenodlade växter. Faktum är att de flesta ätbara grödor i dag är framtagna på detta sätt. För att ta fram kitet har Ikea samarbetat med forskare vid Svenska lantbruksuniversitetet.

"Utmaningen har varit att skapa ett enkelt hydroponiskt system för växter, så att vem som helst ska lyckas med sin odling", säger Helena Karlén, forskare på SLU på Ikeas hemsida.

Att lansera ett hydroponiskt system går helt i linje med Ikeas affärsidé att demokratisera produkter, och göra dem tillgängliga för fler. Men odlingskitet ska också ses i ljuset av den stora expansion möbeljätten har gjort inom området växter, de senaste tio åren.

Ikea redovisar inte separata siffror för hur mycket växtavdelningarna omsätter. Men med stor sannolikhet har även möbeljätten fått sin beskärda andel när intresset för odling har vuxit i Sverige de senaste åren. År 2014 satte till exempel växt- och trädgårdsbranschen nytt omsättningsrekord när den sålde för 80 miljarder kronor.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera