Under de kommande åren räknar Ikea med att presentera omkring 2000 nya produkter. Samtidigt samlar man nu en del av det man hittills har gjort under ett tak, i det allra första Ikeavaruhuset som öppnade i Älmhult 1958.
2012 flyttade varuhuset i Älmhult till nya och större lokaler i utkanten av den småländska tätorten. Kvar blev ett tomt varuhus som fram till i dag delvis fungerat som mötesplats för Ikeas anställda och leverantörer och det är i delar av det varuhuset som Ikeas museum öppnar inom kort.
”Det är här vår historia börjar och det är en väldigt speciell och central plats för Ikea”, säger Cia Eriksson, kreativ ledare för Ikea museum.
Förberedelserna har pågått i flera år, men det var först i november förra året som teamet bakom museet i etapper fick tillgång till lokalerna. Hela byggnaden fick man tillgång till i mars.
För inträdet på 60 kronor kan en vuxen besökare vandra runt i utställningens tre delar på fyra plan. Allt inleds med en berättelse om hur det var att växa upp på en gård i Småland under början av 1900-talet, för att ge en bild av det samhälle som formade Ingvar Kamprad. I slutet av 1940-talet tar folkhemmet form och det är också då som Ikea växer fram.
”Vi har varit med i över 70 år och har många berättelser att dela med oss av”, säger museichefen Carina Kloek-Malmsten.
Hon säger att det är lika viktigt att visa upp misstag som lett till lärdomar som att visa upp framgångarna.
”I berättelsen om hur det har var möjligt för Ingvar Kamprad att göra den här resan finns så klart också misstag som vi hela tiden har kunnat lära oss något av.”
Längs väggarna hänger samtliga Ikeakataloger och projektioner visar hur det såg ut när varuhuset öppnade. Bilderna visar bland annat rökande besökare inne i varuhuset och hur askfat stod utställda på borden bland utställningarna.
I tio installationer visas möbler, hämtade ur katalogerna, från 1960-talet fram till och med 2010-talet. En stor del av arbetet har handlat om att samla in möbler och andra föremål.
”Vi har haft en person som arbetat heltid med att hitta alla föremål. Ungefär 20 procent av föremålen hade vi själva i våra ägor, resten har vi köpt in från i princip hela Sverige”, säger Carina Kloek-Malmsten.
Fasaden har återställts till sitt ursprung och allt som byggts på har rivits. Inuti varuhuset har taket lyfts för att släppa in mer ljus.Utställningsytan på 3 500 kvadratmeter rymmer en fast utställning och en tillfällig utställning. Den första tillfälliga utställningen fokuserar på köket och visades upp under designveckan i Milano 2015.
Här finns även en ny växande del av Ikeakulturen: att hacka Ikeamöbler. Bland annat visas hack upp som är gjorda av studenter vid utbildningen för industridesign vid Lunds universitet där olika möbler utanför det ordinarie kökssortimentet gjorts om till just kök.
”Utställningarna ska förändras över tiden och genom att skapa ett levande museum så hoppas vi kan locka besökare och få dem att komma tillbaka också”, säger Carina Kloek-Malmsten.
Carina Kloek-Malmsten säger att de flesta museibesökarna sannolikt kommer att komma från Sverige, men att det finns intresse från en rad av de 48 länder som möbeljätten finns i. Hur många besökare som man hoppas på vill Carina Kloek-Malmsten inte precisera, men en siffra som nämnts är 200 000 besökare per år.
”Det är en fin spekulation och ett rimligt mål”, säger hon.
Enligt uppgift investerar Ikea 80 miljoner kronor i museet i Älmhult.
”Det är en siffra som jag inte kan bekräfta. Vi ser det som ett sätt att lyfta fram företagets historia och ser museet som en investering i oss själva”, säger Carina Kloek-Malmsten.
Museet öppnar den 30 juni, samma datum som när varuhuset öppnade 1958.