Hoppa till innehållet

Ideella krafter lyfter festivalerna

Det krävs inte ett stort bolag för att skapa en festivalsuccé.
I skuggan av de stora jättarna frodas de nischade festivalerna som drivs av ideella krafter.

DALFESTIVAL. Skankaloss i Gagnef startade 2001. Idén var att skapa en mysig och mogen festival. De 2 500 biljetterna till festivalen säljer oftast slut innan artisterna ens släppts.
DALFESTIVAL. Skankaloss i Gagnef startade 2001. Idén var att skapa en mysig och mogen festival. De 2 500 biljetterna till festivalen säljer oftast slut innan artisterna ens släppts.Foto: Isabella StÅhl

Gagnef invid Dalälven har inte mer än strax över 1 000 invånare. Till helgen dubbleras antalet när mer än 2 500 besökare vallfärdar till den lilla orten och festivalen Skankaloss.

Gagnef, eller Skankaloss som festivalen egentligen heter, startade som en fest för nära och kära 2001. Arrangören Mattias Norström är uppvuxen i Gagnef och ville lagom till sin 30-årsdag väcka folkparken Ängsholn till liv igen.

”Vi hade slutat gå på festivaler, det var något man gjorde när man var yngre. Jag tror att de som var där tyckte det var härligt och såg möjligheten att skapa en annan typ av festival som var mer som en mysig och mogen semester”, säger Peter Schröder, en av arrangörerna bakom Skankaloss.

Festivalen har i dag en åldersgräns på 23 år och uppmanar besökarna att ta med id-handling för att styrka sin ålder. Sedan starten har festivalen nämligen växt. Nu, 16 år senare, säljer de drygt 2 500 biljetterna oftast slut innan några artister har släppts.

Skankaloss drivs av en kulturförening med samma namn och har en styrelse på nio medlemmar. Det som får festivalen att gå runt är biljettintäkterna på drygt 250 000 kronor, och samarbeten med dryckesmärken som Corona och Bacardi. Under en vecka hjälps arrangörerna och runt hundra frivilliga åt med att bygga upp festivalområdet.

Peter Schröder beskriver en typisk festivalbesökare som en medveten person i 30-årsåldern som är ”nyfiken på en kultur som är vid sidan av det som är mest mainstream. Förutom artister och dj:s ställer flera konstnärer ut på festivalen och Stockholmskrogarna Svartengrens och Häktet öppnar popup-restauranger.

”Jag tror att festivalen blivit så populär för att vi gör något unikt och har alltid haft en fingertoppskänslighet i bokningarna. Det är många som älskar det och kommer tillbaka år efter år. Stämningen är fantastisk, folk är fina mot varandra och det är en vacker plats. Vi vill hålla den på en lagom storlek också, annars skulle den tappa själen”, säger Peter Schröder.

Ett annat exempel på en populär, nischad festival är indie- och elektrofestivalen Emmaboda i Småland. Den har drivits av den ideella föreningen Vinterbadarna sedan 1988. Den första ”festivalen” varade i en dag och bjöd på en artist. I dag pågår festivalen i fem dagar och har runt 70 artister på tre scener.

Däremot blir det inget 30-årsjubileum nästa år för festivalen, som meddelat att årets upplaga blir en sista. Enligt arrangörerna beror nedläggningen på att de vill avsluta på topp, inte på att festivalen går dåligt.

Utmärkande för de nischade festivalerna är att de sällan har några större dragplåster, i jämförelse med jättar som Way Out West och Bråvalla. I år presenterar de namn som Lana Del Rey, Frank Ocean och Håkan Hellström.

I jämförelse finns på Skankaloss artistlista betydligt mindre artister, som The Embassy, Peaking lights och Blanck mass.

Luger, som arrangerar Way Out West, Popaganda och Stockholm Music and Arts, ägs av Live Nation som omsatte 760 miljoner kronor 2015. Bråvalla som ägs av FKP Scorpio omsatte 117 Mkr 2015, men gjorde en förlust på nästan 39 Mkr.

Men det går också att bli en jätteaktör och vara storskalig och ideell på samma gång. Det kanske mest välkända exemplet är Roskildefestivalen i Danmark, som drivits som en ideell förening sedan starten 1971. Festivalens biljetter säljer slut, och all vinst skänks till kulturella och humanitära intresseorganisationer. I fjol donerade festivalen 17,4 danska miljoner kronor, drygt 22,9 miljoner kronor.

Ett annat exempel på specialiserad festival som både säljer ut och går med vinst, men inte drivs av någon stor aktör är Dansbandsveckan i Malung.

De hängivna dansbandsfantasterna har sökt sig till Malung i mer än 30 år. Sedan starten 1986 har festivalen arrangerats av idrottsföreningen Malungs IF som började gå med vinst redan andra året och därför har genererat en god ekonomi i föreningen. Förra året lockade 7-dagarsfestivalen nästan 45 000 betalande gäster.

Innehåll från EKNAnnons

Svenska bolaget räddar amerikanska tak – växer så det knakar

Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.
Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

När orkanerna river taken av Floridas villor får Nyköpingsföretaget ABECE fullt i orderboken. Så här rodde de hem en affär värd 100 miljoner kronor med hjälp av statliga EKN, Exportkreditnämnden.

EKN finns till för alla svenska företag, stora som små, i alla branscher – läs mer

Florida innehar rekordet som USA:s mest orkandrabbade delstat; av de 301 orkaner som slagit mot USA mellan 1851 – då man började räkna – och 2022, har 120 träffat Florida. För de flesta är orkanerna synonyma med allvarliga skador och stora förluster. För tillverkare av takpannor är de en guldgruva.

– Florida har i många år varit en ”sold out market”, vilket innebär att takpanneproducenterna säljer slut på allt de hinner tillverka. Orkanerna bidrar absolut till det, liksom faktumet att det byggs så många villor här. Det finns helt enkelt gott om tak som kan flyga av, säger Moa Mossberg, kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

Från smedja till storspelare

Efter orkanen Ians härjningar år 2022 bestämde sig ägaren till en av dessa takpanneproducenter, Crown Roof Tiles, att det var dags att expandera. Ägaren ville fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik, och för produktionslinjen vände han sig till just ABECE – ett företag som startade som smedja i Nyköping 1919 och började utveckla sina maskinsystem på 60-talet. Affären skulle landa på drygt 100 miljoner kronor, mer än hälften av ABECE:s omsättning.

– För utomstående kan det låta konstigt att Crown Roof Tiles vände sig till oss med en så stor affär. Men vi har hållit på med det här så länge och drivit utvecklingen så pass att vi idag har en världsledande marknadsposition. Det är främst vi och ett italienskt företag som levererar de här systemen globalt – och jag vågar säga att vi är mycket bättre än italienarna, säger Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Erik Lindeberg, vd för ABECE.
Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Samarbetar med EKN

ABECE:s storaffär med Florida innefattar att bygga en hel produktionslinje, skeppa den över Atlanten, montera den på plats och utbilda personalen. Sedan ska det gå som på löpande band: I en produktionslinje från ABECE kommer sand, cement och vatten in – och härdade, målade och paketerade betongpannor kommer ut. Maskinsystemet producerar 140 pannor per minut – det blir 50 000 pannor på ett skift – och automationsgraden är hög.

– Vi har varit på plats sedan i augusti 2023 och är nu i slutskedet: Vi trimmar in systemet och snart är de uppe i full produktion. Då har de en av de bästa produktionslinjerna i världen, säger Erik Lindeberg.

Eftersom investeringen var så pass stor ville kunden i Florida köpa produktionslinjen på avbetalning, något som hade varit svårt för ABECE att erbjuda på egen hand. Därför ansökte de om en garanti från statliga EKN, Exportkreditnämnden, vars uppdrag är att stötta svensk export.

– Med garantin kunde vi erbjuda kunden en avbetalningsplan på tre år samtidigt som vi får betalt direkt av vår bank, detta genom ett lån med EKN:s garanti som säkerhet. Kunden betalar i praktiken sedan av till vår bank via oss – och skulle de av någon anledning inte kunna betala är det EKN som tar risken, säger Moa Mossberg.

95 till 98 procent av ABECE:s omsättning kommer från export och därför är den här typen av samarbeten vanliga för företaget. Kunden får en attraktiv finansieringslösning samtidigt som ABECE direkt kan återinvestera betalningen i sin nästa affär.

– Vi håller redan på att bygga nästa linje som ska till England – det är så vi kommer att gå från 175 till 200 miljoner kronor i omsättning i år, avslutar Erik Lindeberg.

Kolla om EKN kan hjälpa er att få JA från banken

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera