Hoppa till innehållet

»I fel händer kan konstverken dö«

Som samlare har man ett ansvar inte bara över verket, utan även över konstnärens historieskrivning, skriver Di:s Karin Grundberg Wolodarski i en krönika.

"Det är viktigt att målningarna hamnar hos personer och i sammanhang där de fortfarande kan lånas in och synas när man har utställningar", säger Marie-Louise Ekman.
"Det är viktigt att målningarna hamnar hos personer och i sammanhang där de fortfarande kan lånas in och synas när man har utställningar", säger Marie-Louise Ekman.Foto: Foto: TT

Tidigare i år visade Waldemarsudde några kvinnliga konstnärer som idag mer eller mindre fallit i glömska. Det skedde i utställningen ”Salongsmåleri?!”. Kvinnorna verkade i slutet av 1800-talet och utmanade inte i sitt konstnärskap, utan behagade med ofarliga oljemålningar över barn, stilleben och landskap.

En kvinna som fångade mitt intresse heter Amanda Sidwall. Hon var skicklig och en av de första att studera på Konstakademiens fruntimmersavdelning. Hon utbildade sig vidare i Paris och fick verk antagna till Parissalongen 1880. Men sedan bromsades karriären. Hon tvingades återvända hem och hjälpa sina föräldrar. Både Amanda Sidwall och hennes mor dog 1892 i sviterna av influensa. Konstnären var endast 48 år gammal. Att Amanda Sidwall inte fått något större erkännande handlar inte bara om hennes val av motiv. Hennes verk spriddes till privatpersoner, och de verk som såldes utomlands har knappt visats.

Konstnären och den tidigare dramatenchefen Marie-Louise Ekman underströk nyligen hur viktigt det är att verk hamnar i rätt händer. Annars riskerar de att dö, var hennes poäng.

När Martin Wicklin intervjuade Marie-Louise Ekman i P1:s söndagsintervjun i november beskrev hon hur glad hon var över att Jonas Gardell och Magnus Uggla hade köpt två av hennes mest dyrbara verk. Båda klubbades för nästan en miljon kronor på Bukowskis.

Marie-Louise Ekman sålde dem i början av 1970-talet för runt 4000 kronor. ”Jag rår inte över målningarna när jag en gång har sålt dem. Då är det viktigt att målningarna hamnar hos personer och i sammanhang där de fortfarande kan lånas in och synas när man har utställningar”, sa hon i intervjun och beklagade sig samtidigt över verk som förfallit som dekor i folks badrum.

Som samlare har man ett ansvar inte bara över verket, utan även över konstnärens historieskrivning.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera