Di Weekend NYHETER

Hyenorna tillbaka i rampljuset

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

EN I FLOCKEN. ”’Hyenorna vid Stureplan’ är välgenomtänkt och har en hög ambitionsnivå. Det är sådana som mig verket gör åtlöje av, men jag älskar det”, säger Jimmie Hall, fastighetsutvecklare och gallerist.

Foto: Amanda Lindgren

I morgon ställs verket Hyenorna på Stureplan ut för första gången sedan det beslagstog av Stockholms stad för fem år sedan. Utställningen Kvadrart rymmer också verk från ett hundratal andra gatukonstnärer.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Verket ”Hyenorna vid Stureplan”, väckte stor uppmärksamhet i Stockholms stadsmiljö under en dryg vecka sommaren 2011. Flera betongskulpturer föreställande rödögda hyenor göts då, utan stadens tillåtelse, fast i betongplattor nära Stureplan.

Bakom verket stod en gatukonstnär med pseudonymen Olabo, som också hade satt upp en informationsskylt i närheten, innehållande svidande samhällskritik mot kulturen inom den svenska överklassen.

”’Hyenorna vid Stureplan’ är välgenomtänkt och med en otroligt hög ambitionsnivå. Det är typ sådana som mig verket gör åtlöje av, men jag älskar det”, säger Jimmie Hall, fastighetsutvecklare och gallerist.

När konstutställningen Kvadrart slår upp portarna i morgon den 17 mars kommer gatukonst och hundratal konstverk, från lika många olika upphovsmän, att ställas ut till allmänhetens beskådan.

Bakom konceptet står Jimmie Halls galleri Wallery, som han har som sidosyssla bredvid sitt ordinarie arbete som utvecklare av kommersiella fastigheter.

”Som människa vill du ha kickar och upplevelser. Det tycker jag att vi kan förmedla med vår utställning”, säger Jimmie Hall.

Han fick idén att starta ett galleri enbart för gatukonst för tre år sedan, i sin frustration över att gatukonsten svartmålades i samhällsdebatten och reducerades till klotter.

”Medierna har skrivit så mycket skit om konstformen. Det har retat mig. I och med att jag sedan tidigare kan försäljning startade jag Wallery som ett hobbyprojekt. Jag tänkte att det kunde fungera som min megafon ut till marknaden för att visa hur duktiga de här konstnärerna är.”

Jimmie Hall var själv en flitig graffitimålare under sin uppväxt i Stockholmsförorten Haninge på 1980- och 1990-talet.

”Ingen av mina egna målningar finns antagligen kvar i dag på grund av nolltoleransen mot graffiti i Stockholm. Men jag har faktiskt tänkt ta mig ut till skogarna, där jag målade lite väggar längs med pendeltåget, för att undersöka saken”, säger han.

Detsamma gäller för de flesta andra gatukonstnärer. Deras verk försvinner lika snabbt som de uppstått. Tanken bakom Wallery är att ge gatukonstverken möjlighet att hitta mer bestående hem.

När ”Hyenorna vid Stureplan” beslagtogs av Trafikkontoret fick de stanna hos dem till 2013, innan de återgick till konstnärens ägo. Denne sålde då verket till en anonym privatperson. Verket är just nu inte till salu. Pr-konsulten Susanne Krutrök har av ägaren utsetts till konstverkets talesperson.

”Ägaren har bara som syfte att de ska räddas till framtiden. Förhoppningsvis hittar vi en permanent utställningsplats där alla kan se hyenorna. Tanken är inte att de ska stå i ett hem eller någon källare. Men det känns fantastiskt roligt att vi för första gången kan visa upp dem för allmänheten igen på Wallerys utställning, om än tillfälligt”, säger hon.

Jimmie Hall säljer också vidare gatukonstnärernas verk genom Wallery, ofta till finansmän och investerare. I fjol sålde Wallery dyra verk till så väl riskkapitalbolaget EQT:s styrelseordförande Conni Jonsson som fastighetsbolaget Kvalitenas huvudägare Mikael Andersson. Slutpriserna för de allra dyraste målningarna ligger mellan 150 000–350 000 kronor, berättar Jimmie Hall.

”De här köparna är ganska lika varandra, tycker jag. De står med båda fötterna på jorden och bryr sig väldigt lite om vad alla andra tycker. Conni Jonsson är ett väldigt bra exempel på det. Han sitter som styrelseordförande för EQT och vill ha en graffitimålning på två gånger tre meter uppe på sitt kontor.”

Men lusten att provocera finns fortfarande kvar. Tillsammans med den välkände gatukonstnären Circle, som är den enda svenska graffitimålare som fått ett verk k-märkt, arrangerade Jimmie Hall ett för många magstarkt experiment i januari. Då målades ett verk från konstnären Bruno Liljefors, värd ungefär 280.000 kronor, över med graffiti.

”Allt Circle sätter sin graffiti på tycker han blir bättre, snyggare och vackrare. Och jag håller med. Men många äldre herrar som jag har pratat med, särskilt inom advokatbranschen, vågar inte tro att det var en äkta Liljefors-tavla. De blir förskräckta”‚ säger Jimmie Hall.

Han menar att det är genom just denna konflikt som riktig konst skapas.

”Om du har sett den en gång kommer du bära med dig intrycket hela livet”, säger han.

Förra året arrangerade Wallery sin första stora utställning i stockholmsförorten Hallonbergen, och drog sammanlagt 2.400 besökare. Nu tar man alltså klivet innanför tullarna och ställer ut i en 1.000 kvadratmeter stor lokal nära varuhuset NK.

Jimmie Halls förhoppning är att besökarantalet ska dubblas från i fjol. De personer som ibland påpekar att gatukonsten är olaglig ger han inte mycket för.

”Jag brukar säga att alla får kräkas på den här konstformen, men först måste de sätta sig in i den. Det är ju olagligt att köra för fort också. Men det gör alla ändå varje dag.”