Dimman döljer visserligen både havet och Mölles hamn där nedanför. Men utsikten här, på terrasserna nedanför Grand Hotel, har hjälpt till att locka gäster och turister till den lilla orten i snart 110 år. För Eva Dahlberg, ägare i andra generationen, har familjehotellet varit en självklar del av sedan ända dag ett. Bokstavligen.
”Jag föddes i tornrummet här ovanför”, säger hon.
Hon minns uppväxten i de sorlande hotellkorridorerna, dofterna av parfym och cigarettrök och det vackra folket i vackra klänningar. Men det var en tragisk händelse 1998 som fick Eva Dahlberg, då bara 29 år, att hastigt ta över driften.
”Min far dog knall och fall i bilen här utanför och det var jag som direkt fick axla manteln. Det var en tuff period”, säger hon.
Men en nyanställd kock, David Mill, skulle snart bli hennes make och deras gemensamma satsningar på exklusiv mat av lokalproducerade råvaror lyfte hotellet och restaurangen till nya rekordnivåer. Makarnas passion för mat skulle också några år senare mynna ut i en djärv satsning i Höganäs som ingen trodde på.
”Alla trodde att vi var helt galna som satsade så stort i lilla Höganäs. Varför inte i Malmö eller Helsingborg? Men här på Kullahalvön är vi ju omgivna av fantastiska matproducenter och vi ville underlätta för folk att handla bra mat under ett och samma tak. När vi känner för något riktigt starkt vet vi att vi kommer att lyckas”, säger Eva Dahlberg.
Bland kolugnarna i Saltglaserats gamla keramikfabrik växte Höganäs Saluhall fram 2012, en matbutik med fokus på delikatesser i en rustik fabriksmiljö. En våning upp ligger den egna restaurangen och företaget tillverkar numera också egna produkter som pesto, oljor, pajer, ostar, soppor och marmelader under varumärket HDO.
”Efterfrågan växer och planen är att börja leverera våra produkter även till andra matbutiker under året”, säger hon.
I fjol besökte 250 000 kunder och lunchgäster saluhallen och verksamheten ingen trodde på omsätter nu över 30 Mkr.
”Folk har tröttnat på stora köpcentrum där du vet redan innan vad du ska komma ut med, och satsningen har verkligen varit ett lyft för Höganäs. Vårt nästa fokus är dock att få upp lönsamheten, vi behöver skruva på prissättning och bli lite mer effektiva”.
Samtidigt har en nedlagd brandstation i Mölles hamn förvandlats till ytterligare en matbutik och tillhörande bistro, som i påskas slog upp portarna för säsongen. Planer och ambitioner är ingen bristvara för en idérik entreprenör, men runt 2007 höll en livskris på att bli slutet för familjeföretaget Grand Hôtel.
”Efter att min mamma gått bort i cancer funderade jag mycket på om jag kanske ville göra något annat i livet. Eller ska jag sluta som pappa med en hjärtinfarkt här utanför? En köpare ville göra bostäder av hotellet, men dagen innan jag skulle skriva på ångrade jag mig. Det kändes som jag höll på att sälja hela min identitet. Istället köpte jag ut mina två bröder, blev ensam ägare och storsatsade på att rusta upp hotellet.”
Nu står Eva Dahlberg inför nästa utmaning: Hotellet, som totalt erbjuder drygt 50 bäddar, måste växa för att förbli konkurrenskraftigt i kampen om företagsgästerna.
”Vi har helt enkelt för få rum för att kunna ta större konferenser. Sommartid lever vi på närheten till skogen och havet, men vi behöver andra mervärden för att locka gäster året runt. Det vore en fantastisk plats för ett spa. Kanske kan vi bygga till hotellet med rum och rekreation här eller bygga en annan fastighet i närheten? Vi får se”, säger hon.
Hotellets ytor är redan utnyttjade till max. Tornrummet högst upp, som tidigare var hennes föräldrars sovrum, är redan ombyggt till en svit med panoramautsikt över havet. Men vissa saker består.
”Mitt gamla barnrum är ett hotellrum i dag. Men om man kikar lite på väggen bakom minibaren, så har jag sparat en bit av min tokiga 1970-talstapet.”