Hoppa till innehållet

Hotellet växer på alla ledder

Den hånade idén med en saluhall i bruksorten Höganäs blev en succé. Nu rymmer en nedlagd brandstation nästa företagsidé.
Samtidigt planerar Eva Dahlberg, ägare av Grand Hôtel i Mölle, för expansion av det anrika hotellet på höjden.

BREDDAR VERKSAMHETEN. Eva Dahlberg, ägare av Grand Hôtel i Mölle, gräver där hon står. Efter framgångarna med en saluhall har hon öppnat ännu en matbutik och smider nu tillväxtplaner även för hotellet.
BREDDAR VERKSAMHETEN. Eva Dahlberg, ägare av Grand Hôtel i Mölle, gräver där hon står. Efter framgångarna med en saluhall har hon öppnat ännu en matbutik och smider nu tillväxtplaner även för hotellet.Foto: Björn Solfors

Dimman döljer visserligen både havet och Mölles hamn där nedanför. Men utsikten här, på terrasserna nedanför Grand Hotel, har hjälpt till att locka gäster och turister till den lilla orten i snart 110 år. För Eva Dahlberg, ägare i andra generationen, har familjehotellet varit en självklar del av sedan ända dag ett. Bokstavligen.

”Jag föddes i tornrummet här ovanför”, säger hon.

Hon minns uppväxten i de sorlande hotellkorridorerna, dofterna av parfym och cigarettrök och det vackra folket i vackra klänningar. Men det var en tragisk händelse 1998 som fick Eva Dahlberg, då bara 29 år, att hastigt ta över driften.

”Min far dog knall och fall i bilen här utanför och det var jag som direkt fick axla manteln. Det var en tuff period”, säger hon.

Men en nyanställd kock, David Mill, skulle snart bli hennes make och deras gemensamma satsningar på exklusiv mat av lokalproducerade råvaror lyfte hotellet och restaurangen till nya rekordnivåer. Makarnas passion för mat skulle också några år senare mynna ut i en djärv satsning i Höganäs som ingen trodde på.

”Alla trodde att vi var helt galna som satsade så stort i lilla Höganäs. Varför inte i Malmö eller Helsingborg? Men här på Kullahalvön är vi ju omgivna av fantastiska matproducenter och vi ville underlätta för folk att handla bra mat under ett och samma tak. När vi känner för något riktigt starkt vet vi att vi kommer att lyckas”, säger Eva Dahlberg.

Bland kolugnarna i Saltglaserats gamla keramikfabrik växte Höganäs Saluhall fram 2012, en matbutik med fokus på delikatesser i en rustik fabriksmiljö. En våning upp ligger den egna restaurangen och företaget tillverkar numera också egna produkter som pesto, oljor, pajer, ostar, soppor och marmelader under varumärket HDO.

”Efterfrågan växer och planen är att börja leverera våra produkter även till andra matbutiker under året”, säger hon.

I fjol besökte 250 000 kunder och lunchgäster saluhallen och verksamheten ingen trodde på omsätter nu över 30 Mkr.

”Folk har tröttnat på stora köpcentrum där du vet redan innan vad du ska komma ut med, och satsningen har verkligen varit ett lyft för Höganäs. Vårt nästa fokus är dock att få upp lönsamheten, vi behöver skruva på prissättning och bli lite mer effektiva”.

Samtidigt har en nedlagd brandstation i Mölles hamn förvandlats till ytterligare en matbutik och tillhörande bistro, som i påskas slog upp portarna för säsongen. Planer och ambitioner är ingen bristvara för en idérik entreprenör, men runt 2007 höll en livskris på att bli slutet för familjeföretaget Grand Hôtel.

”Efter att min mamma gått bort i cancer funderade jag mycket på om jag kanske ville göra något annat i livet. Eller ska jag sluta som pappa med en hjärtinfarkt här utanför? En köpare ville göra bostäder av hotellet, men dagen innan jag skulle skriva på ångrade jag mig. Det kändes som jag höll på att sälja hela min identitet. Istället köpte jag ut mina två bröder, blev ensam ägare och storsatsade på att rusta upp hotellet.”

Nu står Eva Dahlberg inför nästa utmaning: Hotellet, som totalt erbjuder drygt 50 bäddar, måste växa för att förbli konkurrenskraftigt i kampen om företagsgästerna.

”Vi har helt enkelt för få rum för att kunna ta större konferenser. Sommartid lever vi på närheten till skogen och havet, men vi behöver andra mervärden för att locka gäster året runt. Det vore en fantastisk plats för ett spa. Kanske kan vi bygga till hotellet med rum och rekreation här eller bygga en annan fastighet i närheten? Vi får se”, säger hon.

Hotellets ytor är redan utnyttjade till max. Tornrummet högst upp, som tidigare var hennes föräldrars sovrum, är redan ombyggt till en svit med panoramautsikt över havet. Men vissa saker består.

”Mitt gamla barnrum är ett hotellrum i dag. Men om man kikar lite på väggen bakom minibaren, så har jag sparat en bit av min tokiga 1970-talstapet.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera