Hoppa till innehållet

Hon sitter på en skatt efter mamma

När inredningsmässan Formex öppnar i dag onsdag i Stockholm finns skådespelerskan Jessica Zandén bland utställarna.
Efter en första tapetkollektion, som lanserades förra året, driver hon drömmen om att kommersialisera sin mamma Joy Zandéns mönster vidare.

PÅ PRÄNT. Efter mycket arbete kunde Jessica Zandén förverkliga drömmen att få trycka sin mamma Joy Zandéns mönster som bland annat tapet. När inredningsmässan Formex öppnar i dag onsdag finns Jessica Zandén på plats.
PÅ PRÄNT. Efter mycket arbete kunde Jessica Zandén förverkliga drömmen att få trycka sin mamma Joy Zandéns mönster som bland annat tapet. När inredningsmässan Formex öppnar i dag onsdag finns Jessica Zandén på plats.Foto: Foto: Magnus Gotander

Redan 1995 gjorde Jessica Zandén, som blev känd för hela svenska folket när hon spelade Lilian i Lars Molins tv-serie ”Tre kärlekar”, ett första försök att sälja in sin mammas mönster.

”Jag gick runt hos Svensk Tenn, Hemtex och Åhléns och alla var mycket positiva, men det rann ut i sanden.”

Med två parallella karriärer, som skådespelare och som terapeut, är det kanske inte så konstigt. För tre år sedan gjorde hon ett nytt försök på Engelska tapetmagasinet i Göteborg.

Hon visade mönstren för den som var inköpsansvarig och fick på så vis kontakt med Sandberg Tapeter.

”När jag sedan träffade deras kreativa direktör Hanna Wendelbo Hansson såg hon det jag redan visste: att jag sitter på en skatt! Så bjöd hon in mig till Ulricehamn för att göra en pitch. Jag hade ingen aning om vad en pitch var, men jag sa: ’En pitch, javisst, jag kommer’.”

94 år gammal kunde Joy Zandén själv se när de första tapetvåderna rullade ut från tryckmaskinen. Hennes mönster kom att ingå i kollektionen ”Signatur” med fyra andra kvinnliga formgivare.

”Joy var den enda som fortfarande levde.”

För Jessica Zandén innebar det en stor glädje att kunna ge sin mamma revansch medan hon ännu var i livet. Joy Zandén arbetade som mönsterdesigner i många år, men när hon på 50-talet försökte stå på egna ben och sälja in sina mönster i New York tog det stopp. Trots att många sa att de tyckte att mönstren var vackra, var det ingen som ville köpa dem.

I april i år avled Joy Zandén. Det har dock inte mattat Jessica Zandéns iver att föra ut mönstren till en bredare kundkrets.

”Det har snarare sporrat mig ännu mer, nu är jag riktigt motiverad och känner stor glädje över att driva det här företaget”, säger hon.

Hon hyser stor tacksamhet gentemot Sandberg för Joys genomslag som designer, men intäkterna från den verksamheten är dock marginell för Jessica Zandén.

I stället vill hon nu marknadsföra sina egna, textila produkter. Det handlar om bland annat handdukar, grytvantar och förkläden. Dessutom gör hon andra produkter som brickor och glasunderlägg.

Genom Jessica Zandéns mormors far, Alfred Heyman, som på 1800-talet framgångrikt drev familjeföretaget HJ Heyman & Co, finns det en stark textil tradition inom familjen.

”Det kändes både märkligt och fint att helt plötsligt inse att nu är jag där. Det är inget som jag har tänkt på tidigare, även om jag har tyckt att det har varit spännande med den där mönsterrullen min mamma gömt långt in i källarskåpet, och som bara låg där i alla år”.

Hennes bröder Philip och Finn, såväl som hennes bortgångna mamma, har bidragit med en del av startkapitalet i företaget.

”Men pengarna rinner ut fort så här i början och man får satsa en del privat för att sjösätta skutan. Jag ger det fem år. Lyckas jag inte under den tiden så får det nog vara.”

Att vara företagare är inte helt nytt för Jessica Zandén, eftersom hon länge har haft sin skådespeleriverksamhet i ett bolag. Mycket har hon dock fått lära sig på vägen och hon är inte främmande för att bara spela med i vissa situationer.

I somras följde Jessica Zandén till exempel i sin mammas fotspår och for till New York med väskan full av textila produkter.

”Där tjatade jag mig till en fem minuters audiens hos en stenhård kvinna som hette Lorraine och vräkte upp mina prover”, berättar Jessica Zandén.

”Och så frågade hon: ’Do you sell yardage (metervara)?’ Jag hade ingen aning om vad det var, men jag sa ja.”

Att företaget säljer hennes mammas mönster och inte hennes egna insatser som skådespelerska tycker hon är enklare.

”Det gör mig mer orädd.”

Kanske var det därför hon på plats i New York lyckades prata sig till en egen inbjudan till ett branschmingel hos Leif Pagrotsky på svenska konsulatet.

”Jag spridde ut mina grejer över hela stället. Och så bad jag honom ta på sig ett förkläde och ta en selfie.”

”Ska jag ta en grytvante också”, ska ex-ministern ha svarat.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Nu kan AI hjälpa din BRF att spara tid och kapa kostnader

Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.
Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Debatten går het om huruvida AI kommer att ta våra jobb. Men de flesta av Sveriges BRF-styrelser skulle nog uppskatta lite avlastning. Genom en ny tjänst från Riksbyggen kan du med bara några knapptryck skapa en skräddarsydd underhållsplan för din fastighet – komplett med uppskattade kostnader för de kommande 50 åren.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Replano från Riksbyggen

En välskött underhållsplanering är många bostadsrättsföreningars dåliga samvete. Stammar, rörledningar, fönster, fasad, tvättstugan: att hålla koll på fastighetens alla delar tar mycket tid i anspråk. Samtidigt förstår de flesta fördelarna med att planera i förväg, snarare än att behöva släcka bränder.

– En bra underhållsplanering ger styrelsen större möjligheter att konkurrensutsätta och upphandla leverantörer. Dessutom kan föreningen samordna insatser, vilket både sparar pengar och minskar störningarna för alla som bor och verkar i fastigheten. Men framför allt handlar underhållsplaneringen om att kunna lägga en långsiktigt hållbar budget, säger Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Underlättar för mindre föreningar

Större bostadsrättsföreningar tar ofta in hjälp med underhållsplaneringen, medan mindre föreningar hanterar den själv för att spara tid och pengar. Men risken då är att planen blir för kortsiktig och för oprecis, konstaterar Anna Rosén.

För att hjälpa mindre föreningar har Riksbyggen därför lanserat en ny digital prenumerationstjänst, Replano, som gör det möjligt att ta fram en skräddarsydd underhållsplanering på bara några minuter.

Replano – som främst är utvecklad för föreningar med upp till 50 lägenheter – bygger på AI-teknik, automatiserad datainhämtning från tredje part och Riksbyggens samlade data och kunskap från de 3 000 BRF:er som de hjälper med teknisk och ekonomisk förvaltning.

Det som också är speciellt är att användarna får tillgång till tjänsten månadsvis, där första månaden är kostnadsfri och möjligheten finns att säga upp när som helst.

Snabbt och enkelt att göra sin egen plan

Underhållsplanen skapas i tre steg, förklarar Anna Rosén. Det första är att Replano samlar in den externa data som behövs.

– Tjänsten hämtar in data från bland annat Lantmäteriet och föreningens årsredovisning, och under de få minuter som detta tar så får ni också svara på några frågor om det underhåll som skett hittills. Kan ni inte svaret på de frågorna så gör tjänsten i stället en uppskattning baserat på byggår och en rad andra faktorer.

I nästa steg tar Replano hjälp av karttjänster och AI för att göra så kallad mängdmätning.

– Vi har lärt AI:n att med hjälp av publika karttjänster mäta storleken på bland annat tak och fasader, vilket är väldigt viktigt för att kunna uppskatta kostnaderna som är förknippade med olika åtgärder, säger Anna Rosén.

Det sista steget är att göra en kostnadsberäkning. Replano beräknar underhållsbehovet utefter modern branschstandard – ett stambyte ska till exempel göras var 45 år. Sedan presenteras en underhållsbudget.

– Replano bevakar priser på material och entreprenadtjänster, och kan baserat på det uppskatta föreningens underhållskostnader, både per år och per kvadratmeter. Dessutom ger tjänsten en rekommendation på hur stort årligt sparande som krävs för att ligga i fas, förklarar Anna Rosén.

Rådgivning ger extra stöd

Genom verktyget uppdateras underhållsplan och kostnader löpande. Men ibland behöver man mer hjälp och rådgivning och då erbjuder Replano tillgång till Riksbyggens fulla tjänsteutbud, framhåller Anna Rosén:

– Vi har stor kompetens och erfarenhet inom teknik, juridik och ekonomi – och jag vet att rådgivningen ger ett viktigt extra stöd till våra föreningar. I Replano kan man boka ett videosamtal med en expert direkt i tjänsten och få hjälp, säger hon.

EXTERN LÄNK: Passar Replano er BRF? Gör ett quiz

 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera