Hoppa till innehållet

Högsäsong för heta fritidshus

Säsongen för fritidshus är nu i full gång men utbudet är än så länge relativ lågt. Flest fritidshus säljs det i Norrtälje kommun där priserna stigit med 29 procent de senaste fem åren.

EFTERFRÅGAT. Efter påsken tar marknaden för fritidshus fart.
EFTERFRÅGAT. Efter påsken tar marknaden för fritidshus fart.Foto: Foto: Jessica Gow

Den svenska bostadsmarknaden har varit glödhet de senaste åren och även fritidshus har åkt med på tåget. I och med påskhelgen nu är över är det dags för en ny högsäsong på fritidshusmarknaden.

”Utbudet och efterfrågan är störst på våren då många vill köpa och sälja så man får tillträde till sommaren. Mitt i sommaren är det lugnare och sedan är det även en push i början av hösten”, säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån.

Enligt färska siffror från Svensk Mäklarstatistik och Fastighetsbyrån har priserna på fritidshus stigit med 18 procent i Sverige de senaste fem åren.

På länsnivå har den största uppgången skett i Dalarna med 47 procent följt av Västerbotten med en uppgång på 45 procent.

”Det är väldigt lokala faktorer när det kommer till fritidshusmarknaden. Tittar man på Dalarna så är det framför allt fjällstugor i vissa områden som har blivit mer populära. Där drivs det mycket av intresset för längdskidåkning”, säger Johan Vesterberg.

Samtidigt som priserna ökat har dock utbudet av fritidshus minskat. Enligt statistik från Booli låg 2 295 fritidshus ute till försäljning under 1 till 19 april i år, vilket kan jämföras med 2 848 under samma period 2016.

Tittar man längre bakåt i tiden ser utbudsminskningen ännu mer dramatisk ut vilket enligt Svensk Mäklarstatistik huvudsakligen beror på att taxeringskoden för fritidshus avskaffats.

Hur ser utbudet och intresset ut i år?

”Vi har frågat våra mäklare och det är lite svårt att veta då marknaden inte riktigt kommit igång än och varierar mycket från ort till ort. Tittar man generellt i hela landet så tror man att det kommer vara ett relativt lågt utbud och ganska stabil efterfrågan med stillastående eller svagt stigande priser”, säger Johan Vesterberg.

Flest fritidshus säljs det i Norrtälje kommun där priserna stigit med 29 procent de senaste fem åren och där snittpriset nu ligger på nästan 1,9 miljoner kronor.

”Norrtälje ligger relativt nära Stockholm och det finns en stor grupp potentiella köpare. Dessutom är det ett traditionellt fritidshusområde där det finns mycket fritidshus”, säger Johan Vestberg.

När det kommer till amorteringskravets påverkan på fritidshusmarknaden är bilden delad, vilket Di tidigare rapporterat om.

”De som redan omfattas av amorteringskravet eller planerar att byta permanentbostad får mindre utrymme till att köpa fritidshus vilket bör dämpa efterfrågan en aning. Samtidigt finns det en köpstark grupp som inte planerar att byta sin permanentbostad och har haft en ganska kraftig värdeökning och har utrymme för ett fritidshus”, säger Johan Vesterberg.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera