Hoppa till innehållet

H&M:s historia inifrån

I höst ges en släktkrönika om familjen Persson och klädjätten H&M ut, skriven av den förre chefredaktören för Expressen, Staffan Thorsell.
Men det blir ingen granskning av nuläget i H&M.
”Det blir en berättelse om ett unikt familjeföretags framväxt”, säger han.

”Först var det Erling som bestämde, sedan var det Stefan och nu är det Stefan och Karl-Johan som tillsammans bestämmer” säger författaren Staffan Thorsell
”Först var det Erling som bestämde, sedan var det Stefan och nu är det Stefan och Karl-Johan som tillsammans bestämmer” säger författaren Staffan Thorsell

I höst är det 70 år sedan Erling Persson öppnade sin första Hennes-butik i en före detta fiskaffär i Västerås.

Han hade varit i USA och blivit inspirerad av klädkedjor som sålde mode snabbare och billigare än sina konkurrenter.

För knappt 50 år sedan köpte han även jakt- och fiskeaffären Mauritz Widforss och döpte om bolaget till Hennes & Mauritz, som i dag förkortas H&M.

1974 noterades företaget på Stockholmsbörsen. I dag finns bolaget på 65 marknader och sysselsätter över 160 000 anställda.

”Utan kapital och med sju års folkskola som grund lade Erling Persson grunden till ett blivande världsföretag. Berättelsen om H&M är som en saga, där familjen Persson sedan har behållit ett fast grepp om verksamheten hela tiden”, säger Staffan Thorsell.

Egentligen är det ganska enkelt att genomlysa H&M, säger han.

”Först var det Erling Persson som bestämde, sedan var det sonen Stefan som bestämde och nu är det Stefan och hans son Karl-Johan som tillsammans bestämmer när det verkligen gäller. Allt annat är på låtsas”, fortsätter han och skrattar.

Men det tog Staffan Thorsell och hans förläggare Albert Bonnier över fem år att få Stefan Perssons samtycke.

”Att vara medial är mot familjen Perssons instinkter, och jag ville inte skriva den här berättelsen utan deras medverkan. När de väl tackade ja spelade det nog stor roll att de firar 70-årsjubileum i höst”, säger Staffan Thorsell.

”Jag har haft H&M på kartan i många år, eftersom jag tycker att deras historia är så spännande. När jag jobbade på Expressen hade vi många artikelserier om dem, den första kom nog redan 1977.”

Författaren och den tidigare Di-journalisten Bo Pettersson har skrivit boken ”Handelsmännen” om familjen Persson och H&M. Staffan Thorsells bok ska heta ”Hennes, Mauritz & familjen Persson – så erövrade H&M världen”.

”Den största skillnaden på våra böcker är väl att det är 16 år sedan ’Handelsmännen’ kom, så det har hänt mycket i H&M sedan dess. Sedan tror jag också att tiden har gjort att nya delar av historien kan berättas, på 16 år har fler gamla motsättningar klingat av och fler är beredda att berätta mer”, säger Staffan Thorsell.

Han har stor nytta av H&M:s eget arkiv, och han intervjuar släktingar och medarbetare som har haft betydelse för bolagets utveckling. Dit hör den i dag 95-årige Inge Stjernquist, legendarisk ekonomichef i H&M som var Erling Perssons högra hand i 40 år.

Staffan Thorsell har inte tidigare skrivit om näringslivet, med undantag för boken ”Warszawasvenskarna” som gavs ut 2015.

”Den handlar om fyra svenska direktörer som dömdes till döden av Hitler. De spelade stor roll för omvärldens kunskap om Förintelsen en gång i tiden. Under arbetet med den boken grävde jag mycket i Ericssons och gamla Aseas och Tändsticksbolagets arkiv. Det gav mig en levande bild av hur storföretag agerar under extrem politisk press, som det ju är när krig pågår.”

I den tidigare börskometen H&M har aktiekursen fallit kraftigt det senaste året, och marknaden vill veta om den rekordhöga försäljningstillväxten i bolaget kommer tillbaka igen.

”Jag kommer inte att spekulera i hur affärerna kommer att gå i framtiden, det ligger utanför mitt område. Jag vill göra läsarna lite klokare genom att berätta historien om H&M, och förklara hur starkt förankrad familjen är i vad den har lärt av tidigare erfarenheter”, säger Staffan Thorsell.

Innehåll från AudiAnnons

Tekniken som ger nya bilen ett försprång

Räckvidd på 623 kilometer och en verklighet där varje bromstillfälle omvandlas till energi – tack vare smart regenerativ bromsning.

Tekniken bakom den nya generationens elbilar som bidrar till längre körsträckor genom att återvinna och ladda batteriet banar ny väg i fordonsbranschen.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi Q6 e-tron markerar starten på en ny era för elbilar, där effektivitet och lång räckvidd går hand i hand.

Den nya modellen från det tyska premiummärket är utrustad med ett litiumjonbatteri på 100 kWh (94,9 netto) och erbjuder en körsträcka på upp till 623 kilometer.

– Genom att använda vår erfarenhet har vi förbättrat både batteriet och drivsystemet för längre räckvidd. De nya egenutvecklade motorerna är ännu mer effektiva med ny teknik som hårnålslindning och torrsumpsmörjning, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Batteriet är utrustat med ett avancerat system som reglerar temperaturen, vilket säkerställer att det hålls kylt eller uppvärmt under färden. Allt för att batteriet ska kunna fungera optimalt.

– Under en resa kan batteriet förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet.

Ny laddteknik

Audi Q6 e-trons 800-voltsteknik med en laddeffekt på 270 kW möjliggör snabbladdning där upp till 255 kilometer räckvidd kan uppnås på bara tio minuter vid en HPC-laddningsstation. Dessutom stiger laddningsnivån från tio till 80 procent på ungefär 21 minuter.

Med 400-volts laddare kan Q6 e-tron använda bankladdning för att dela och snabbladda batteriet. 800-voltsbatteriet delas då automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt.

För att laddningen ska vara så smidig som möjligt ingår ett pro-abonnemang i Audis laddningstjänst Audi charging under det första året.

– Det ger access till mer än 660 000 laddpunkter i 29 länder via laddkortet eller myAudi-appen. Vid exempelvis Ionity går det även att ladda genom att direkt genom att ansluta kabeln via Plug & Charge – förutsatt att man har ett Audi charging-abonnemang, berättar Alexander Garcin.

Energi som omvandlas

Audi Q6 e-tron utnyttjar ett avancerat regenereringssystem som ökar effektiviteten och räckvidden.

– Vid de flesta inbromsningarna återanvänds energin tack vare systemet, och energin går direkt tillbaka till batteriet istället för att de fysiska bromsarna används. Under ideala förhållanden kan så mycket som 220 kW återvinnas.

Föraren i Q6 e-tron har möjlighet att välja mellan olika lägen, beroende på preferenser: antingen en traditionell setup med inbromsning via bromspedalen som möjliggör frirullning för optimal effektivitet eller en one-pedal-funktion om så önskas.

– Oavsett vilket läge som används återladdas batteriet i de flesta inbromsningarna.

Cirkulärt kretslopp

Audis devis är ”Vorsprung durch teknik” (försprång genom teknik), och enligt Alexander Garcin pekar mycket mot att utvecklingen i framtiden går snabbt framåt med ännu effektivare batteriteknik.

– Vi investerar också stora resurser för att på sikt återvinna det mesta av batterierna för att skapa cirkulära kretslopp, avslutar Alexander Garcin.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera