En fredagskväll i februari 1982 ställde sig Malmösonen Dan Hylander på Kulturbolagets scen tillsammans med Py Bäckman och Raj Montana Band. Kulturbolagets premiärspelning blev starten på en era där klubbens förmåga att attrahera världsartister banade väg för ett helt nytt musikliv i Malmö.
Drygt 34 år och tusentals spelningar senare är Kulturbolaget, KB, fortfarande en rockklubb som drar såväl stora artister som stor publik. Nu skrivs för första gången historien om rockklubben när de tidigare Sydsvenskanjournalisterna Björn Hellström och Lars Dareberg, tillsammans med förre Expressenmedarbetaren Per Hägred, i slutet av oktober ger ut ”Boken om KB”.
”KB var en bidragande orsak till att jag flyttade till Malmö i mitten av 1980-talet. Här serverades man band som man bara kunde drömma om att få se där jag kommer ifrån”, säger Björn Hellström.
Boken är till stor del uppbyggd kring bilder, främst från konserter, men den tar också med läsaren genom klubbens dramatiska historia, allt ifrån konkurshot och musiksuccéer till snacket bakom scenen.
”Det här en bok om besökarna och en bok som ska visa livet på KB. Det handlar inte om recensioner och att utse den viktigaste eller bästa spelningen”, säger Björn Hellström.
De har gjort djupdykningar i bildarkiv, men också samlat in bilder från privatpersoner och fotografer. I boken finns bilder från fler än 50 fotografer.
”Utan Thomas Therborn, som bodde granne med Dan Hylander och under de första åren kom att bli KB:s egen fotograf, så hade det varit svårt att göra boken. Han satt på otroligt många negativ. På 1980-talet hade folk inte kameror med sig ut på samma sätt som man har idag”, säger Lars Dareberg.
Texten i boken har främst skrivits av Per Hägred.
”Han hade själv tänkt tanken att skriva en bok om KB, men framför allt har han följt spelningarna där, jobbat i garderoben, varit roddare och till och med gift sig på KB”, säger Lars Dareberg.
När Kulturbolaget öppnade 1982 var Malmö en industristad med hög utflyttning. Sedan 1970-talet hade staden tappat fler än 35 000 invånare. 1993 flyttade rockklubben från utkanterna av centrum in till Bergsgatan och centrala Malmö, till lokaler som säljaren kallade för ”tegelhögen i Malmös fyllekvarter”.
Björn Hellström menar att det går att se en parallell utveckling mellan KB och Malmö.
”När KB flyttade in till centrum så var det som om hela staden i någon mening följde efter. Hela den sunkiga industristaden bytte skepnad och blev modern och började locka till sig folk igen.”
Det finns inget heltäckande register över vilka artister som har spelat, och när, men mycket talar för att det är Wilmer X som har spelat flest gånger på KB. Enligt Björn Hellström vet man säkert att bandet har stått på KB:s scen 48 gånger.
”Under några år växte Wilmer X fram som ett av Sverige största rockband. De sålde ut KB sex kvällar under två veckoslut 1998 och vi tror att det är det enda bandet som har spelat fler än två kvällar i rad.”
Björn Hellström säger att rockklubbens styrka sedan starten har varit att blanda stort och smått.
”Konserter med Tom Jones och The Gun Club har varvats med lokala kvartersband. Det har alltid funnits plats för stort och litet. Och därför också hjälpt till att få fram en rad lokala musiker.”
Just bredden tror både Lars Dareberg och Björn Hellström har gjort att KB har överlevt så länge, trots att klubben varit illa ute vid mer än ett tillfälle.
”Engagemanget är en annan förklaring. Det här är inte ett företag som är byggt för att ägarna ska tjäna massor av pengar, det här är byggt på engagemang och en kärlek till musiken.”
Vilka historier har ni själva fastnat för under arbetet med boken?
”När reggaeartisten Lee ’Scratch’ Perry skulle hämtas på Kastrup. Han hade cd-skivor på skorna och ville bli hämtad i en BMW som en hyllning till Bob Marley and the Wailers. Han välsignade också hotellrummet och köket på KB med konjak medan han mässade ’Haile Selassie’”, säger Björn Hellström.
”Jag har svårt att ta ut en enskild händelse. Jag har fastnat mycket för bilderna och detaljerna i dem”, säger Lars Dareberg.