Hoppa till innehållet

Hipsterfavoriten blickar utomlands

Från nordiska landskap ut i världen. Väskmärket Sandqvist har rötterna i Närke, men hittade hem i stan.

Nu öppnas en butik i Berlin för fascinerade tyskar.

NÄRA NATUREN. ”Vi hämtar inspiration från naturen. Det ligger som ett paraply över allt vi gör”, säger Daniel Sandqvist och Sebastian Westin, grundare av Sandqvist Bags.
NÄRA NATUREN. ”Vi hämtar inspiration från naturen. Det ligger som ett paraply över allt vi gör”, säger Daniel Sandqvist och Sebastian Westin, grundare av Sandqvist Bags.Foto: Foto: Emma-Sofia Olsson

Väskor och ryggsäckar i färgglad canvas eller slick läder, så populära i Stockholm att de nästan har blivit en del av stadsbilden. Väskföretaget Sandqvist riktar sig till stadsbon med design som skvallrar om ett liv bortom betongdjungeln.

”Först och främst är vi ett modemärke, men vi hämtar inspiration från naturen. Det ligger som ett paraply över allt vi gör. Det finns väl en längtan efter fritid och natur även när man bor i stan”, säger Daniel Sandqvist, delägare och grundare i Sandqvist Bags & Items.

En bild på Sveriges högst belägna väg, den som korsar Flatruet i Härjedalen, korar en av de tidiga reklambilderna. Grundarna har en stuga i närheten.

”Man sugs in i den bilden. Vill gå längs den vägen. Då behöver man ju en ryggsäck. Vi visade upp vår inspiration innan vi visade upp produkterna. Det kändes ärligt, säger Daniel Sandqvist.

För en månad sedan öppnades den första Sandqvist-butiken i Berlin. Tyskarna fick stå näst på tur efter britterna som har haft sin Londonbutik sedan 2015. Personalen i Berlin vittnar om hur nyfikna kunder kommer in och fotograferar butiksinredningen. Det svenska fascinerar.

”Responsen har varit jättepositiv. Det är för tidigt att säga hur butiken kommer att gå, men den totala försäljningen i Tyskland håller på att gå om den svenska”, säger Sebastian Westin, som även han är grundare och delägare i Sandqvist.

Bolaget har ökat sin omsättning från dryga 750 000 till dryga 75 miljoner kronor på åtta år. Tillväxten förväntas spinna på i samma takt även i år, med en prognos på 90 miljoner kronor. I USA visar onlineförsäljningen på en stadig uppgång.

Man ska börja där man står heter det. Anton Sandqvist hittade ingen datorväska som han tyckte var fin så han sydde ihop en själv. Stockholmarna tyckte om den. 2004 startade han företaget på fritiden och fick snart sällskap av brodern Daniel Sandqvist och barndomskompisen Sebastian Westin. Den första butiken på Swedenborgsgatan på Södermalm i Stockholm fick ha dubbel funktion som kontor. Märket växte i Sverige. Sandqvist började hitta ut i världen. Eller världen började hitta till Sandqvist.

”Vi har alltid växt organiskt. En investerad krona ur egen ficka har blivit till två. Jag tror det gör en klokare med pengar. Vi har både hängslen och svångrem även fast vi satsar stort”, säger Sebastian Westin.

Än i dag är det bara de tre som äger företaget. Daniel Sandqvist och Sebastian Westin jobbar fortfarande operativt, medan Anton Sandqvist har valt att ta ett steg tillbaka. Trots expansionskraften har de aldrig tagit in kapital utifrån. De har aldrig behövt.

”Det finns inte i planerna nu heller, men om vi skulle välja att samarbeta med någon skulle det vara extremt viktigt vem det var och vad de kan bidra med", säger Sebastian Westin.

Om det var tur, timing eller en drivande faktor är oklart, men tydligt är att Sandqvist har ridit på vågen av ryggsäckstrenden. Från att ha varit någonting praktiskt nördigt får ryggsäcken nu bekläda fashionistas och fjällvandrare likaledes. Men som modemärke med stadsbon i åtanke var Sandqvist osäkra på om deras ryggsäck skulle gå hem. Den första som lanserades, Roald, döpt efter den norska äventyraren Roald Amundsen, såg dagens ljus innan trenden hade tagit fart.

”Vi var lite osäkra på om marknaden var redo för ryggsäck, men så gjorde vi en som var superfin och det var ett bra beslut”, säger Daniel Sandqvist.

Roald togs emot med öppna armar, så pass att den fortfarande finns kvar i kollektionen. På Sandqvist showroom vid Hornstull i Stockholm hänger den stolt på väggen bland andra klassiker som canvas-ryggsäcken Stig i olika färger och den mer diskreta datorväskan i läder, Dustin. Men även nya idéer har hittat hem. Nyligen intog husskräddare Amir flaggskeppsbutiken på Swedenborgsgatan. Under namnet Recollection ger han nytt liv till Sandqvist gamla arbetshästar.

”Vi vill bli ledande inom hållbarhet. Recollection är en del i det. Den andra biten handlar om att enbart använda hållbara material. Bomullen är redan ekologisk och även våra syntetiska material består av återvunnet polyester och nylon”, säger Sebastian Westin.

Innehåll från HörmannAnnons

”Hög kvalitet lönar sig alltid i längden”

Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.
Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

Deras garageportar är en hyllad säljsuccé sedan många år.

Här avslöjar marknadsledaren hemligheten bakom framgången.

– Hög kvalitet lönar sig alltid i längden, säger Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmann och deras produktutbud här

”Ett gott rykte måste man förtjäna”. Så sa August Hörmann, grundare av Hörmann i tyska Bielefeld 1935. Citatet är fortfarande något av en paroll för tillverkningsföretaget, som numera är en koncern på flera kontinenter.

– För mig betyder det att vi som leverantör lever upp till vad man kommit överens om med kunden. Sedan kan saker alltid gå fel, då gäller det att snabbt rätta till det, säger Richard Thomsen och fortsätter:

– Vi har inte särskilt mycket reklamationer och det tror jag har att göra med varifrån företaget kommer. Tyskland har alltid haft en hög kvalitetsstämpel, det mest kända exemplet är förmodligen deras bilindustri.

Enligt honom är Hörmann inget undantag, rötterna i den tyska industritraditionen borgar för kvalitet:

– Produktens kvalitet är en sak, den är outstanding. Våra komponenter är tillverkade av högkvalitativa material för att klara av den höga belastningen och den ständiga hanteringen på arbetsplatsen. Samtidigt ser vi på kvalitet som en helhetsaspekt som sträcker sig från leveranssäkerhet, tillgänglighet och support för våra kunder och vidare till förebyggande underhåll av våra produkter. Allt för att fortsätta skapa den bästa kundupplevelsen.

Och kunderna verkar hålla med. Företagets garageportar är marknadsledande i Europa sedan många år tillbaka, trots att de kostar en slant mer än många konkurrenter.

– Vi är ett premiummärke, vi är inte billigast. Man kan köpa en billigare port, men det är inte säkert att den blir billigare i längden om saker går sönder eller behöver reklameras, säger Thomsen.

Han menar på att samma princip kan tillämpas på företagets industriprodukter, där exempelvis portar, pollare och lastbryggor ingår.

– Vår egen produktutveckling befinner sig i en konstant process av vidareutvecklingar och detaljförbättringar. Vi kompletterar sedan produktens resa med installation och vidare till förebyggande underhåll i egen regi, allt för att skapa de bästa förutsättningarna för en lång och hållbar produktlivslängd. Det är vad kvalitet betyder för oss.

Tuffa ekonomiska tider har präglat omvärlden de senaste åren och företagen vänder på varenda slant. I det läget är det bra att luta sig mot ett känt varumärke, tycker Thomsen:

– Det är mer prispressat än någonsin, alla sliter med att få in affärer. För oss blir det extra viktigt att vi kan skapa en trygghet för våra kunder och visa att vi är en tillförlitlig leverantör, som främjar verksamhetens säkerhet och effektivitet. Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service. Ska vi vara på plats på måndag ser vi till att vara i tid.

”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.
”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.

En viktig pusselbit i Hörmanns kvalitetsarbete är företagets 40 högspecialiserade fabriker främst i Europa, men även i Nordamerika och Asien. Det gör att man hela tiden kan säkerställa att produkterna håller den nivå man vill, påpekar Thomsen:

– Det är solklart att kvalitet är en konkurrensfördel för Hörmann, jag tror inte man skulle vara där man är idag utan den noggrannheten. Är det nära till fabrikerna kan man hela tiden följa upp tillverkning och utveckling.

Han lyfter även fram andra positiva aspekter med ett utbrett fabriksnät:

– Det korta geografiska avståndet medför lägre transport mellan fabriker och våra lager, vilket minskar utsläppen och blir en miljöfördel. Från vårt huvudkontor och vårt eget lager distribueras sedan våra produkter och reservdelar.

Ända sedan starten har Hörmann ägts av familjen med samma namn, något Thomsen tror är avgörande för just kvaliteten:

– Skulle en produkt inte fungera som önskat tar familjen det personligt, man vill inte att namnet ska förknippas med något negativt. Man löser problemet så snabbt det går och gör allt för att förbättra produkten. Det är en kultur som sitter i väggarna och förs vidare i den femte generationens ledning.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns hållbarhetsstrategi? Läs vidare här   

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera