Väskor och ryggsäckar i färgglad canvas eller slick läder, så populära i Stockholm att de nästan har blivit en del av stadsbilden. Väskföretaget Sandqvist riktar sig till stadsbon med design som skvallrar om ett liv bortom betongdjungeln.
”Först och främst är vi ett modemärke, men vi hämtar inspiration från naturen. Det ligger som ett paraply över allt vi gör. Det finns väl en längtan efter fritid och natur även när man bor i stan”, säger Daniel Sandqvist, delägare och grundare i Sandqvist Bags & Items.
En bild på Sveriges högst belägna väg, den som korsar Flatruet i Härjedalen, korar en av de tidiga reklambilderna. Grundarna har en stuga i närheten.
”Man sugs in i den bilden. Vill gå längs den vägen. Då behöver man ju en ryggsäck. Vi visade upp vår inspiration innan vi visade upp produkterna. Det kändes ärligt, säger Daniel Sandqvist.
För en månad sedan öppnades den första Sandqvist-butiken i Berlin. Tyskarna fick stå näst på tur efter britterna som har haft sin Londonbutik sedan 2015. Personalen i Berlin vittnar om hur nyfikna kunder kommer in och fotograferar butiksinredningen. Det svenska fascinerar.
”Responsen har varit jättepositiv. Det är för tidigt att säga hur butiken kommer att gå, men den totala försäljningen i Tyskland håller på att gå om den svenska”, säger Sebastian Westin, som även han är grundare och delägare i Sandqvist.
Bolaget har ökat sin omsättning från dryga 750 000 till dryga 75 miljoner kronor på åtta år. Tillväxten förväntas spinna på i samma takt även i år, med en prognos på 90 miljoner kronor. I USA visar onlineförsäljningen på en stadig uppgång.
Man ska börja där man står heter det. Anton Sandqvist hittade ingen datorväska som han tyckte var fin så han sydde ihop en själv. Stockholmarna tyckte om den. 2004 startade han företaget på fritiden och fick snart sällskap av brodern Daniel Sandqvist och barndomskompisen Sebastian Westin. Den första butiken på Swedenborgsgatan på Södermalm i Stockholm fick ha dubbel funktion som kontor. Märket växte i Sverige. Sandqvist började hitta ut i världen. Eller världen började hitta till Sandqvist.
”Vi har alltid växt organiskt. En investerad krona ur egen ficka har blivit till två. Jag tror det gör en klokare med pengar. Vi har både hängslen och svångrem även fast vi satsar stort”, säger Sebastian Westin.
Än i dag är det bara de tre som äger företaget. Daniel Sandqvist och Sebastian Westin jobbar fortfarande operativt, medan Anton Sandqvist har valt att ta ett steg tillbaka. Trots expansionskraften har de aldrig tagit in kapital utifrån. De har aldrig behövt.
”Det finns inte i planerna nu heller, men om vi skulle välja att samarbeta med någon skulle det vara extremt viktigt vem det var och vad de kan bidra med", säger Sebastian Westin.
Om det var tur, timing eller en drivande faktor är oklart, men tydligt är att Sandqvist har ridit på vågen av ryggsäckstrenden. Från att ha varit någonting praktiskt nördigt får ryggsäcken nu bekläda fashionistas och fjällvandrare likaledes. Men som modemärke med stadsbon i åtanke var Sandqvist osäkra på om deras ryggsäck skulle gå hem. Den första som lanserades, Roald, döpt efter den norska äventyraren Roald Amundsen, såg dagens ljus innan trenden hade tagit fart.
”Vi var lite osäkra på om marknaden var redo för ryggsäck, men så gjorde vi en som var superfin och det var ett bra beslut”, säger Daniel Sandqvist.
Roald togs emot med öppna armar, så pass att den fortfarande finns kvar i kollektionen. På Sandqvist showroom vid Hornstull i Stockholm hänger den stolt på väggen bland andra klassiker som canvas-ryggsäcken Stig i olika färger och den mer diskreta datorväskan i läder, Dustin. Men även nya idéer har hittat hem. Nyligen intog husskräddare Amir flaggskeppsbutiken på Swedenborgsgatan. Under namnet Recollection ger han nytt liv till Sandqvist gamla arbetshästar.
”Vi vill bli ledande inom hållbarhet. Recollection är en del i det. Den andra biten handlar om att enbart använda hållbara material. Bomullen är redan ekologisk och även våra syntetiska material består av återvunnet polyester och nylon”, säger Sebastian Westin.