Hoppa till innehållet

Hiphop-boss tror på VR-konserter

Virtuell verklighet hjälper artister att nå ut, menar Babak Azarmi. Under helgen livesänder hans musikkollektiv RMH, med bland annat Silvana Imam, den första svenska VR-konserten.

Silvana Imam, artist.
Silvana Imam, artist.Foto: Amanda Lindgren

Virtual reality har blivit ett alltmer etablerat inslag i kulturvärlden. I helgen livesänder hiphop-kollektivet Respect My Hustle, RMH, ett musikevenemang från Nobelberget i Stockholm.

RMH har har de senaste åren arbetat med en rad hyllade artister. Bolagets mest kända namn är Silvana Imam, som tidigare i år vann P3 Guldgalans pris som årets liveakt. Andra artister knutna till RMH är Erik Lundin, Cherrie, Michel Dida och Leslie Tay, som samtliga kommer att medverka under konserten.

Enligt honom är konserten den tredje i världen som kombinerar så kallad 360-gradersvideo med att sända live. Tidigare har det gjorts på musikfestivalen Coachella och nyligen under en Red Hot Chili Peppers-konsert i Berlin.

Evenemanget spelas in med tre vidvinkelkameror och materialet klipps ihop i realtid och sänds via Youtube. Livesändningen görs tillsammans med Youtubenätverket United Screens och elektronikbolaget Samsung. För att kunna ta del av videon krävs så kallade VR-glasögon, som numera även finns i budgetmodell i form av kartongskapelsen Google Cardboard.

”Vi använder tekniken för att skapa en intim känsla, även för de som inte tar del av konserten på plats. Videon kommer kunna visa både upplevelsen av stå i publiken och på scenen bredvid våra artister”, säger Babak Azarmi.

Virtual reality har blivit ett hett område bland världens konsertarrangörer. Så sent som i våras inledde den amerikanska konsertarrangören Live Nation ett samarbete med VR-företaget Next VR och i en intervju med TT i somras uppgav även den svenska grenen av Live Nation, arrangören Luger, att man jobbar med partners på VR-området.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera