Hoppa till innehållet

Hemglass börjar sälja hundglass

Det finns 820 000 hundar i Sverige, men bara 730 000 barn. Med den logiken ska nu Hemglass börja sälja hundglass till sommaren.

LYXVOVVE. Glassarna från Hugo&Celine har namn som Lickin Liver, Magic Moose och Slick Salmon och kostar cirka 45 kronor för en 100 gramsburk.
LYXVOVVE. Glassarna från Hugo&Celine har namn som Lickin Liver, Magic Moose och Slick Salmon och kostar cirka 45 kronor för en 100 gramsburk.Foto: Foto: Hugo & Celine

Med smaker som lax, lever och älg har hundglassen från det svenska entreprenörsföretaget Hugo&Celine snabbt blivit en favorit för många svenska hundar.

”Vi började förra sommaren med att sälja glassen på ett par utvalda restauranger i Stockholm och fick över 3 000 nöjda kunder. Sedan har det rullat på i en rasande fart och nu förbereder vi oss för en ny sommarsäsong”, säger grundaren Sonja Marie Catani.

Till sommaren mångdubblas också kundunderlaget när Hemglass börjar distribuera Hugo&Celines hundglass.

”Det är fantastiskt! Avtalet med Hemglass gör att vi når ut till samtliga svenska hushåll. Men det skapar också lyxproblem för oss att hinna ikapp med produktionen. Just nu är efterfrågan på vår glass större än vi hinner producera”, säger Sonja Marie Catani.

Hur fick du idén med en glass för hundar?
”Det var min då tioåriga dotter som kom på det. Hon hade fått i uppdrag av en stor glasstillverkare att ge förslag på en ny glassmak, men det finns ju redan alla smaker, så hon sa: ’varför gör de inte hundglass i stället?’ Jag tyckte att det var en briljant idé. Det tyckte inte glasstillverkaren, som fann det helt absurt med malet kött i en glassfabrik. Så då startade jag det här på egen hand i stället."

Sonja Marie Catani började med att experimentera själv hemma med en glassmaskin från Clas Ohlson. Hennes två dvärgtaxar Hugo och Celine fick namnge företaget och de har agerat smaktestare sedan starten.

”Alla hundar som testar glassen älskar den. Hittills har vi 100 procent hitrate!”, säger Sonja Marie Catani.

Nu har Hugo&Celine lagt gasen i botten. I vår har företaget investerat i en egen hundglassfabrik i Karlskrona. Sortimentet har utökats med hundhamburgare och hundgodis och chips. Sonja Marie Catani menar att marknadspotentialen är ”enorm”.

”När vi träffar glasschefer brukar jag påpeka att det finns 820 000 registrerade hundar i Sverige. Som jämförelse finns det 730 000 svenska barn i åldern 6 till 12 år. Bara i Sverige omsätter hundmatsbranschen 6 miljarder kronor.”

Enligt Sonja Marie Catani är kvaliteten på dagens "standardhundmat" överlag väldigt dålig. Allt fler hundar lider av allergier och övervikt på grund av dålig kost.

”Det är mycket tillsatser och sådant som vi aldrig skulle ge till våra barn. Vi använder bra råvaror och har inga tillsatser i våra produkter.”

Men glass och godis låter ju inte så nyttigt?
”Haha, nä men innehållet är faktiskt nyttigt. Det vi säljer är kompletteringsfoder, alltså inte tänkt som en hel måltid, men jag tycker man kan äta hundglass varje dag.”

Innehåll från MendiAnnons

Träna upp hjärnan – öka effektiviteten och skapa optimala arbetsplatsen

Mendi är en portabel hjärnträningsprodukt. Med den kan företag båda mäta och träna upp de anställdas hjärnaktivitet – och därmed öka effektiviteten.

Hjärnhälsa är sällan något det pratas om och att det går att träna upp hjärnan är det inte alla som har koll på – men det går i allra högsta grad.

– De flesta är medvetna om att man får positiva effekter av att träna kroppen och hjärnan fungerar på exakt samma sätt, säger Eva Engelbert, vd på Mendi.

Portabel hjärnträningsprodukt 

Neurofeedback-träning har funnits sedan 1960-talet och är ett vetenskapligt validerat sätt att lära hjärnan att fungera bättre. Det används exempelvis av professionella atleter amerikanska elitstyrkor och av dem som vill hantera vardagen bättre.

– Våra kunder vittnar om att de sover bättre, känner mindre ångest, kan kontrollera sin PTSD och har starkare impulskontroller som är en del av ADHD- och ADD-problematiken, säger Dr Mustafa Hamada, produkt- och forskningsansvarig på Mendi.

Detta eftersom neurofeedback exempelvis kan ge förbättrat fokus, kortare reaktionstider och snabbare skiftningar mellan olika tillstånd. 

Mendi har tagit fram en portabel hjärnträningsprodukt. Med hjälp av ett headband och en app får användaren information om sin hjärnaktivitet och kan på så sätt träna upp sin mentala förmåga. Det här innovativa systemet gör det möjligt att mäta och förbättra hjärnfunktionen i realtid. 

– Neural information från hjärnan omvandlas till spelliknande övningar, vilket gör neurofeedback till en rolig och engagerande upplevelse, säger Dr Mustafa Hamada.

Plattform som ger helhetsbild av hälsan på arbetsplatsen

Mendi Innovations AB, som i dag har drygt 35 000 användare, samarbetar med det globala IT-konsultbolaget Accenture för att bygga en plattform för hjärnhälsa som riktar sig mot ‘Corporate Wellness’ och elitidrottare. Plattformen ska ge en helhetsbild av hälsa och välmående på arbetsplatsen, med skräddarsydda träningsprogram som förbättrar kognitiv funktion, stresshantering och generell produktivitet hos anställda. I förlängningen möjliggör detta förutom en bättre allmänhälsa även effektivare och säkrare arbetsplatser.

– För exempelvis piloter och kirurger kan tappat fokus vara skillnaden mellan liv eller död, säger Eva.

Enligt en studie av IT Governance Institute kostar mänskliga fel företag i Storbritannien uppskattningsvis 98,6 miljarder pund per år.

– Tappar man fokus kommer misstag att ske. Vi vill använda Mendi för att under längre perioder kunna se, och varna, om en person är nära en nivå där misstag kan begås, säger Dr Mustafa Hamada.

– Att bygga en ekonomi baserad på psykologiskt och kognitivt välbefinnande gör det möjligt att skapa en starkare och mer motståndskraftig framtid.

 

Läs mer på https://www.mendi.io/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mendi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera