Hoppa till innehållet

Hem flyttar hem igen

Flyttlasset för den svenska startupen Hem, specialiserad på designmöbler, har gått. Efter två år i Berlin tar vd:n Petrus Palmér hem verksamheten – och han har redan hunnit inreda både kontor och det egna boendet.

PRISVÄRD KVALITET. Enkelheten är norm för Petrus Palmér, som grundade Hem som en startup för två år sedan i Berlin. Nu går flyttlasset hem till Stockholm.
PRISVÄRD KVALITET. Enkelheten är norm för Petrus Palmér, som grundade Hem som en startup för två år sedan i Berlin. Nu går flyttlasset hem till Stockholm.Foto: Foto: Jonatan Bylars

Ur ett platt paket drar han fram en bordsskiva och tre ben. Två minuter senare har Petrus Palmér skruvat ihop ett sidobord signerat designerduon GamFratesi, nästan lika högt som den svarvade metallpallen av industridesignern Max Lamb som står intill.

"Det här är typiska produkter för oss. Kvalitet, design, enkelt, snyggt och lätt att frakta och sätta ihop", säger Petrus Palmér, grundare av och vd för Hem.

På den vägen har hans webbaserade bolag blivit en av få snabbväxare i designmöbelbranschen. Dessutom med ärofyllda uppdrag som att möblera delar av Facebook, Uber och andra jättar i Silicon Valleys kontor.

"Vi har blivit populära där. Förmodligen för att de känner mer släktskap med andra startups än med den traditionella möbelindustrin. Men också för att våra möbler passar bra i kontorsmiljöer."

Han talar av erfarenhet. Tidigare i år flyttade designvarumärket företagets huvudkontor från Berlin till Stockholm. Men resan dit har varit lång för Petrus Palmér som är designer i grunden.

Efter utbildningen i industridesign bildade han och två klasskompisar designbyrån Form us with love. Där arbetade han i nära tio år, med prisade uppdrag för jättar som italienska Cappellini och Ikea. Men ju mer erfarenhet han fick av branschen, desto mer insåg han behovet av nytänk.

"Möbelindustrin har stagnerat i en distributionskedja med återförsäljare och agenter i flera led vilket gör att man får vänta i åtta veckor på sin soffa. Vi stångade oss blodiga för att passa in, men till slut insåg jag att antingen är man frustrerad eller så tar man saken i egna händer."

Så föddes, 2014, idén till Hem, ett designvarumärke med egna kollektioner, med huvudsaklig försäljning på nätet. Priserna skulle dessutom vara lägre tack vare färre mellanhänder. Han och en finsk partner hann dock knappt sätta upp en hemsida, förrän de blev uppköpta av en investerargrupp där välkända riskkapitalbolag ingick, bland dem amerikanska Andreessen Horowitz, kinesiska Tencent och Niklas Zenströms Atomico.

"Det var stora namn inom e-handel som såg potentialen i vårt bolag, eftersom det finns ganska få möbelstartups."

Med huvudkontor i Berlin skapade Hem sin första kollektion, och fick en bra start på försäljningen i USA, Tyskland och England. Redan ett år senare, år 2015, var omsättningen på drygt 45 miljoner kronor. Men i slutet av samma år kände Petrus Palmér att grundarna och ägarna drog åt olika håll.

"De ville göra en snabb resa, medan vi inte ville det. Jag har stor respekt för att kvalitet tar tid, särskilt om man ska göra möbler som folk ska lära sig att älska."

Vid årsskiftet köpte han därför ut investerargruppen, tillsammans med en schweizisk investerare "med lång erfarenhet från möbelbranschen", som i dag är majoritetsägare. Det är inte känt vem investeraren är, men enligt arkitektur- och designmagasinet Dezeen kan det vara Ormand AG, moderbolaget till det schweiziska lyxmöbelföretaget Vitra.

Efter det påbörjades flytten av huvudkontoret till Stockholm, där 20 personer redan har anställts.

"Flytten berodde i första hand på att jag vill vara här, eftersom jag har en son som är två år. Men det är också för att vi har vårt DNA här. Dessutom är penetrationen av designmöbler i Sverige mycket större än på andra marknader."

Vad beror det på?

"Vi har en tradition av design med formgivare som Bruno Mathsson och Josef Frank som finns i det kollektiva minnet här."

I dag finns bolaget på 35 marknader, där USA är den största. Och att folk skulle vara skeptiska till att köpa möbler på nätet är ingenting bolaget känt så mycket av.

"Det finns säkert en viss skepsis, men jag är förvånad varje gång vi får en sofforder från någon i till exempel Virginia i USA. De har ju garanterat inte provsuttit den."

Ni har kallats ett lyxigare Ikea, håller du med?
"Vi är mer premium än Ikea, men har samma tankar kring kvalitet och prisvärdhet. Vi har också Ikea att tacka för till exempel vår efterfrågan i Asien och Dubai, där de banat väg."

Hur har du själv möblerat hemma?
"Design är min passion så i gårdshuset jag har ritat tillsammans med en arkitekt har jag mycket egna grejer och saker från Hem."

Innehåll från QBEAnnons

Så kan du minimera skadan från en cyberattack

Victor Meins, Senior Underwriter Cyber på QBE.
Victor Meins, Senior Underwriter Cyber på QBE.

Att teckna en cyberförsäkring är ett sätt att minska skadan och snabbt få igång verksamheten om man drabbas av en cyberattack.

– Det är väldigt svårt att skydda sig mot cyberattacker. Förr eller senare kommer alla att drabbas. Därför behövs en cyberförsäkring, säger Victor Meins, Senior Underwriter Cyber på QBE.

I takt med ökad digitalisering i samhället blir cyberbrottslighet ett allt större hot. Företag, organisationer och myndigheter drabbas återkommande av IT-attacker som stänger ner hela eller delar av verksamheten. 

En uppmärksammad cyberattack mot en IT-leverantör i Sverige i januari lamslog delar av verksamheten hos många privata företag.

Om verksamhetskritisk mjukvara eller data stjäls eller förstörs i en cyberattack kan det få allvarliga ekonomiska konsekvenser för ett företag. Därför behövs fler skyddsåtgärder än bara tekniskt cyberskydd för att minimera skadan från en cyberattack.

Cyberförsäkring från QBE ger bred täckning

Ett komplement kan vara en cyberförsäkring. Den skyddar företag mot skador och ekonomiska förluster som kan uppstå till följd av en cyberattack. 

Försäkringsbolaget QBE erbjuder en cyberförsäkring med bred täckning, inklusive kostnader för data- och systemåterställning, men också krisstöd när cyberattacken är ett faktum.

– Vi samarbetar med specialister och IT-forensiker som är beredda att dygnet runt erbjuda assistans och rycka in för att få igång systemen igen, så att verksamheten kan återupptas, säger Victor Meins.

Vid en så kallad ransomware-attack där data krypteras, täcker försäkringen kostnader för att få igång verksamheten igen.

Försäkringen täcker också kostnader som uppstår om känsliga data stjäls och offentliggörs. Det kan handla om att snabbt informera alla drabbade, bemöta stämningar som kan följa och eventuellt PR-arbete som behövs för skademinimering och för att återupprätta verksamhetens anseende.

Attack på tredjepartsleverantör täcks också

I dag utlokaliserar många verksamheter sina IT-tjänster. Det kan handla om SaaS-lösningar, molntjänster eller backups. Om verksamheten skadas av att någon av dessa tredjepartsleverantörer drabbas, omfattas även uppkomna kostnader av QBE:s cyberförsäkring.

Ju bättre cyberskydd kundföretaget själv skaffar sig, desto mer omfattande blir skyddet som försäkringen ger – till samma premie.

– Vi vill premiera de kunder som satsar på att bygga ett starkt cybersäkerhetsförsvar eftersom det minskar risken att drabbas, avslutar Victor Meins.

Om QBE
QBE är ett australiensiskt börsnoterat försäkringsbolag med verksamhet över hela världen. QBE Norden är en filial till QBE Europe SA/NV med säte i Belgien. Den nordiska verksamheten har funnits sedan 2009. QBE täcker hela den nordiska marknaden från sina kontor i Stockholm och Köpenhamn. Globalt har man cirka 14 000 anställda, i 27 länder och tillgodoser försäkring i fler än 180 länder.

Läs mer på: www.qbe.se 

Mer från QBE

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med QBE och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera